Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta
Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic rozšířil svoje lokální bezemisní doručování. Na regionální trasy nasadil elektrická rozvozová vozidla. V Praze a středních Čechách a v okolí Hradce Králové realizují přepravy na první a poslední míli s nulovými emisemi.
Vozidlo Fuso eCanter Next Generation má užitečné zatížení 8.550 kg a pro městskou logistiku poskytuje podle expertů společnosti Dachser ideální kombinaci ložného prostoru pro 14 palet a dostatečného dojezdu. V kabině řidič najde plně digitální IPS přístrojovou desku, která nabízí mnoho prvků pro bezpečnou jízdu a zobrazuje důležité informace k provozu vozidla, jako je úroveň nabití baterie nebo výše rekuperace a další. Nový Fuso eCanter je možné nabíjet nejen na vysokorychlostních dobíjecích stanicích (DC), ale také na AC stanicích s technologií nabíjení střídavým proudem.
„Bezemisní zásobování se velmi dobře osvědčuje zejména v městské logistice. Na Fuso eCanter Next Generation jsme si v České republice museli dlouho počkat a jsme přesvědčeni, že to pro naše účely byla dobrá volba,“ uvádí Michal Křižan, general manager pobočky Dachser Kladno, a dodává: „Ideálně doplní náš mix vozidel na elektropohon a poskytne našemu lokálnímu bezemisnímu úsilí dodatečnou kapacitu.“
Fuso je japonskou dceřinou společností koncernu Daimler Truck. V japonské Kawasaki se nová generace Fuso eCanter vyrábí od prvního čtvrtletí toku 2023, v květnu téhož roku firma oznámila zahájení produkce v závodě společnosti Mitshubishi Fuso Eeurope (MFTE) v portugalském Tramagalu. Z tiskové zprávy společnosti Dachser a z dostupných informací vyplývá, že jej ve své síti nasadila jako první přepravní společnost v Česku.
Nová vozidla FUSO eCanter tedy nyní realizují zásobování na první a poslední míli v síti Dachseru. Z Kladna zásobuje eCanter společně se stávajícím e-vozidlem značky MAN centrum Prahy a je součástí lokálního bezemisního konceptu Dachser Emission-Free Delivery. V rámci tohoto konceptu Dachser distribuuje všechny zásilky do definované oblasti Prahy zcela bezemisně. Koncept funguje od roku 2020 a využívá pražské mikrodepo v Těšnově, odkud jsou vybrané zásilky distribuovány na nákladních elektrokolech. Dachser také jako první společnost u nás zavedla i cyklodistribuci celých paletových zásilek pomocí přívěsného zařízení pro nákladní e- kolo. Objemnější zásilky a zásilky do širšího okolí hlavního města zaváží eCanter případně eMAN k zákazníkům společnosti Dachser napřímo.
V Hradci Králové přebírá eCanter roli cyklokurýrů, kteří zásobovali městské centrum přímo z Dachser pobočky. „Pro obsluhu centra Hradce Králové má ideální parametry. Umístění pobočky blízko centra města, stejně tak jako nainstalovaná dobíjecí infrastruktura nám v rámci této technologie umožňují být flexibilní,“ komentuje Ondřej Dvořák, branch manager pobočky Dachser Hradec Králové.
Vozidla s nulovými emisemi i na dálkových trasách
Dachser Czech Republic nasazuje vozidla na elektropohon všude tam, kde to dává smysl. V loňském roce společnost například spustila i dvě dálkové denní linky sběrné služby provozované kamiony na elektropohon – jednu národní mezi pobočkami v Kladně a Hradci Králové, druhou mezinárodní, která spojuje německý Hof a Kladno. Kromě toho významně investuje do vlastní dobíjecí infrastruktury. Momentálně už fungují dobíjecí stanice typu DC či AC na všech českých pobočkách společnosti.
„Naše oddělení výzkumu a vývoje se intenzivně zabývá alternativními pohony a jejich přínosy v reálné praxi. Naše společnost jako jedna z prvních testovala eActros od Mercedes Benz, první elektrické nákladní vozidlo s vysokou užitkovou hmotností, ještě mimo sériovou výrobu a spolupracuje i s dalšími výrobci. Pro každý region pečlivě vybíráme nejvhodnější vozovou techniku a systém distribuce, “ uvádí Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic. „Lokálnímu bezemisnímu zásobování věnujeme naši pozornost a průběžně testujeme i další alternativy ke konvenčním pohonům a palivům, nicméně z důvodu absence technického řešení s nulovými emisemi pro dálkové trasy napříč Evropou je prozatím stále největším přínosem pro snižování uhlíkové stopy nákladních přeprav obecně vysoký stupeň optimalizace nákladu, ložného prostoru a tras. Na tom společně s našimi zákazníky neustále usilovně pracujeme,“ dodává Jan Pihar.