Miroslav Dvořák: Modulární řešení umožňují efektivně reagovat na měnící se požadavky
Finská rodinná společnost s celosvětovým dosahem K.Hartwall vyvíjí originální řešení pro manipulaci se zbožím ve skladech a výrobě již od roku 1932. V současnosti dodává moderní technologie především pro retail, automotive a e-commerce. Její neustále inovované tažné a přípojné vozíky mnoha druhů a modifikací jsou v mnoha variacích připojovány za tahače s ručním i automatickým ovládáním a převážejí různorodé palety, přepravky a boxy. Společnost vyvinula též vlastní AGV vozík. O trendech a novinkách nejen v oblasti logistických vláčků a jejich využití s námi hovoří Miroslav Dvořák, reginal sales manager společnosti K. Hartwall pro region střední Evropy.
Jakým směrem se vyvíjejí trendy v oblasti řešení pro manipulaci se zbožím a materiálem, ať již v rámci intralogistiky nebo skladové logistiky?
V oblasti zásobování linek komponenty a odvozu hotových výrobků je standardem tzv. forklift free enviroment (provoz bez čelních VZV). Logistické vláčky zde přinášejí vyšší bezpečnost a kapacitu, typicky jeden vláček uveze až šest, v některých případech až osm palet najednou.
Výrazným trendem je digitalizace a automatizace – dříve používané papírové kanban karty jsou nahrazené elektronickým řešením (e-kanban). Rozšiřuje se využívání autonomních tahačů v čele vláčku, což přináší nové požadavky na automatickou vykládku a nakládku.
Dalším trendem je požadavek na tzv. fit for automation – jednoduché podvozky, klece a podobná zařízení musí být kompatibilní nejenom s logistickým vláčkem a obvyklou manipulační technikou, ale také s různými automatizovanými pracovišti, která jsou součástí výrobní linky.
Čeho se nejčastěji týkají konkrétní požadavky vašich uživatelů?
Jedním z nejčastějších požadavků je konkrétní kapacita vláčku a zároveň jeho průjezdnost danými uličkami. Zde je nutno mít na paměti, že prostory pro výrobu mají obvykle přednost před prostory pro logistiku, což je pochopitelné – výroba přináší přidanou hodnotu.
Dalším požadavkem je zvýšení efektivity při manipulaci s paletami a boxy – nikdo nemá čas a prostor pro překládání KLT boxů z palety na vozík a zpět. Vhodné řešení dokáže tento krok odstranit.
S rozvojem různých elektronických výrobků je stále častější požadavek na ESD provedení používané manipulační techniky.
Co v pojetí K. Hartwall znamená často používaný termín modularita?
Modularita pro nás znamená mimo jiné možnost kombinovat různé výrobky v jednom vláčku. Životnost našich dolly je typicky deset let a více, zatímco projekt v automotive trvá tři roky – otázkou tedy je, jaké bude mít zákazník intralogistické potřeby za pět či deset let. Bude třeba přepravovat víc palet nebo víc KLT boxů? Budou k dispozici stejné prostory pro logistiku jako dnes? Jaká bude dostupnost logistických operátorů a jejich mzdové náklady? Modulární řešení umožní efektivně reagovat na měnící se požadavky.
Modularita v praxi znamená, že naše dolly pro přepravu palet se dá snadno změnit na policový vagon a opačně, zároveň lze za oba výrobky zapojit malé dolly pro přepravu KLT boxů. Dolly lze použít v logistickém vláčku a také pro přepravu kamionem, například z externího skladu nebo od dodavatele. Dalším příkladem modularity je možnost kombinace LiftLineru s TaxiLinerem – tím lze získat jeden vláček pro různé palety a KLT boxy s tzv. high runners and low runners.
Všiml jsem si, že v éře, kdy inovacím vévodí principy digitalizace a automatizace, K. Hartwall klade důraz na jednoduchá někdy i čistě mechanická řešení, která však mají na efektivitu provozu zásadní dopad. Můžete je stručně přiblížit?
Správně aplikovaná jednoduchá mechanická řešení jsou efektivní a přinášejí spolehlivost a dlouhodobou životnost. Naše dolly a adaptor palety obíhají mezi dodavatelem a zákazníkem, po vykládce z kamionu se často stávají součástí větších automatizovaných celků, proto je jejich životnost a spolehlivost tak důležitá.
U jednoduchých dolly je zásadním komponentem kolečko, proto si každou dodávku koleček interně testujeme v naší laboratoři, abychom měli jistotu, že svým zákazníkům dodáme očekávanou kvalitu.
Velkou pozornost při návrhu našich výrobků věnujeme optimalizaci TCO (Total Costs of Ownership – celkové náklady na výrobek během jeho životního cyklu). Z našeho pohledu je TCO jedním z důležitých parametrů při výběru dodavatele logistických vláčků.
Lze vaše vozíky a soupravy připojovat za jakýkoliv běžný tahač, nebo musí splňovat nějaké zvláštní podmínky?
V principu platí, že naše vozíky lze připojit za jakýkoliv běžný tahač. Pro paletové vozíky stačí na tahači běžná sklopná oj, pro LiftLiner máme řešení pro všechny obvyklé značky tahačů.
Vyvinuli jste také vlastní AGV vozík pro horizontální i vertikální manipulaci s paletami. Pro jaké provozy jen určený?
Náš AGV/AMR A-Mate je určený pro přepravy standardních palet, gitterboxů, adaptor pallet a podobných zařízení v běžných strojírenských provozech a skladech. Jedním ze zásadních požadavků při vývoji A-Mate bylo minimalizovat nároky na prostor nutný pro provoz A-Mate umožnit manipulaci z/do regálů bez nutnosti jakkoliv upravovat infrastrukturu u zákazníka. Vzhledem k naší cílové skupině zákazníků jsme se rozhodli pro kompatibilitu A-Mate s normou VDA 5050, což je pro mnoho zákazníků důležitý atribut při výběru řešení.
Vývoj v této oblasti jde neustále vpřed, proto i my pracujeme na novinkách v oblasti hardwaru a softwaru, které budeme prezentovat počátkem příštího roku.
Připravil: Filip Hubička