logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost Kion Group, dodavatel intralogistického vybavení, pokračuje v expanzi v Panattoni...
  • V loňském roce se na moři ztratilo 576 kontejnerů. Jedná se o nárůst oproti 221 kontejnerům v...
  • Od července se novým generálním ředitelem společnosti Kienbaum pro Česko a Slovensko stal Jan...
  • Firma PST CLC Mitsui-Soko odstartovala projekt zaměřený na rozšíření řízení a sledování...

Optimalizací k (ne)automatizaci

29. července 2024
Zpravodajství 0
1027
Optimalizací k (ne)automatizaci

Optimalizací k (ne)automatizaci

V rámci nedávné konference Logistika v praxi, která se zabývala především intralogistikou, a jíž pořádala společnosti Bito Skladovací technika CZ, vystoupili také Tomáš Rozsíval, ředitel logistiky ve společnosti Stavebniny DEK, a Martin Šanca z firmy Logsense. Téma společné prezentace znělo Optimalizací k (ne)automatizaci skladové logistiky DEK Stavebniny.

Tomáš Rozsíval, který ve společnosti DEK působí již 25 let, sdílel zkušenosti a výzvy, kterým čelí při optimalizaci logistiky. Společnost DEK Stavebniny, s ročním obratem 23 miliard korun za rok 2023, se v posledních letech zaměřila na modernizaci svých skladových operací, které realizuje ze dvou centrálních skladů (každý o rozloze 50 000 metrů čtverečních). Sám ovšem připustil, že spousta věcí v oblasti logistiky stavebnin se posouvá kupředu jen velmi pomalu: „Dnes teprve bojujeme s EANem a čtečkami čárových kódů, v tomto jsme 15 let za Alzou.“ Firma má 500 skladníků, ale prý ještě před třemi roky ji nikdo z nich nepoužíval.

Velké neefektivity

Spádové regály v Magně zvýšily hustotu i bezpečnost skladování

V roce 2019 společnost zahájila projekt nového centrálního skladu v parku Prologis, který měl přinést výrazné zlepšení v efektivitě. Na začátku tohoto projektu však DEK čelil značným problémům. Nedostatek dat o skladových procesech, absence systémů jako WMS a neefektivní postupy byly hlavními překážkami. Skladové operace byly řízeny většinou na základě papíru a tužky, což vedlo ke ztrátám efektivity.

Martin Šanca z firmy Logsense přiblížil, jak je možné dosáhnout výrazných zlepšení pouze změnou procesů před tím, než se přistoupí k automatizaci. Podle něj je klíčové nejprve optimalizovat toky, což přináší významné zvýšení efektivity. Změna procesů může podle něj posunout stav logistiky o desítky procent, a až poté se vyplatí investovat do automatizace a robotizace.

Sklad s elektronikou využívá 16 výtahových zakladačů, pick-to-light a software s AI

Tomáš Rozsíval uvádí, že počáteční fáze optimalizace byla složitá. Muselo se začít úplně od píky – zavést WMS, školení pro skladníky a detailní audity procesů. KPIs se nastavila na všechny procesy, se skladníky vedení firmy probíralo, proč je produktivita tak nízká a jak to zlepšit.

Pozitivní dopad na produktivitu mělo zavedení disciplíny a pořádku ve skladu. Zkrátily se manipulační vzdálenosti, odstranily duplicitní manipulace, kontinuálně byl reorganizován sklad. Novinkou byly checklisty práce s čtečkou pro efektivní zaškolení skladníků. Cílem se stávala kvalita a nižší chybovost. K dispozici byly také heat mapy pro kontrolu rozmístění zboží ve vychystávacích pozicích podle četnosti výdejů (Power BI). Martin Šanca informuje, že nyní jsou měřeny všechny procesy a na nich strávený čas: „Z 12 položek za hodinu jsme nyní na 72 průměrně za všechny divize.“

Nově se plánuje vybudovat výcvikové pracoviště, kde půjde simulovat jednotlivé testovací scénáře podle příslušných procesů. DEK zvažuje také hlasové vychystávání. V plánu jsou i časová okna pro vykládku a nakládku – vykládek se za rok uskuteční 150.000. Firma by chtěla také sdílet a lépe vytěžovat nákladní techniku v rámci celé skupiny (Best, Stachema atd.).

Automatizace až po vyladění procesů

Případ Stavebnin DEK ukazuje, že není třeba se hned od počátku vrhat do investic do složitých a drahých technologií. Důležité je zlepšit procesy a pravidelně měřit a hodnotit výkon. Díky těmto krokům může i konzervativní sektor, jako je stavebnictví, dosáhnout výrazného zlepšení a modernizace svých logistických operací.


Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Stavebniny DEK

Související články:

Spádové regály v Magně zvýšily hustotu i bezpečnost skladování Sklad s elektronikou využívá 16 výtahových zakladačů, pick-to-light a software s AI

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required