logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...
  • Společnost Geis otestovala v běžném provozu na rozvozových trasách v oblasti Ostravska...

Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst

12. července 2024
Sklad 0
1690
Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst

Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst

Automatizace a robotizace skladů představují důležitý krok pro optimalizaci logistických procesů, zvyšování efektivity a snižování provozních nákladů. Společnost Malfini, která se zabývá dodávkami reklamního textilu, v čemž patří mezi nejvýznamnější středoevropské hráče, se rozhodla modernizovat svůj sklad v Ostravě. A to zavedením systému Autostore, který zahrnuje komplexní řešení Goods to Person (GTP). Na dubnové konferenci Logistika v praxi o tomto projektu mluvil Jindřich Kadeřávek z firmy Element Logic Czech Republic.

Ostravské logistické centrum o rozloze 19.300 m2 bylo kolaudováno v roce 2015 a rozšířeno o tři roky později. Skladuje 20–25 milionů kusů textilu, což odpovídá přibližně 15.000 SKU. Dvě třetiny plochy zahrnuje regálová zóna, zbytek připadá na vychystávací část. Ve špičce centrum vyexpeduje 160.000 kusů textilu za den, což znamená asi 3000 balíků. Vychystávací zóna zahrnuje linku a 22 vertikálních skladovacích věží (18× Kardex a 4× Vertiflex) a dvě zóny se spádovými regály.

Proč robotizovat

Firma čelila několika výzvám, které vedly k rozhodnutí o robotizaci a další automatizaci fyzických toků. První problém bylo kapacitní omezení, kdy počet SKU překračoval množství dostupných vychystávacích pozic. Stávající linka i balicí centrum s lidskou obsluhou se již dostaly na hranici svých možností. Velmi důležitým kritériem pro investici byla i možnost vyskladňovat podle šarží. Původní vychystávací zóna rovněž nesplňovala požadavky norem na traceabilitu. Dalším důvodem pro nový projekt byla nedostatečná kapacita regálové zóny.

Projekt automatizace a robotizace skladu společnosti Malfini v Ostravě zahrnoval instalaci systému Autostore, který byl navržen a implementován firmou Element Logic. Autostore nebyl od začátku jedinou technologií, která byla zvažována. Ve hře byly například AMR roboty značek Geek+ nebo Locus robotics, které se ukázaly jako nevhodné pro potřeby logistického centra. Shuttle systémy by byly typově použitelné, ale zase nezajišťovaly dostatečný výkon.

Deset měsíců od podpisu smlouvy

K prvnímu kontaktu mezi Malfini a Element Logic došlo 16. listopadu 2021. Úvodní stadium zahrnovalo datovou analýzu a prvotní návrh řešení, to trvalo do konce ledna 2022. V dubnu se uskutečnila referenční návštěva v německém Bergfreunde a na začátku června 2022 byly potvrzeny layout a výběr periférií a dopravníků. K podpisu smlouvy došlo 16. srpna 2022.

Stavba ocelových konstrukcí, dopravníkové části a instalace Autostoru začala v závěru února roku 2023. „Oživení“ systému se uskutečnilo v polovině května, na konci téhož měsíce se začaly vkládat přepravky. Uvedení Autostoru do provozu se uskutečnilo 19. června 2023, přibližně měsíc nato byly zprovozněny i všechny periferie a 31. července 2023 bylo zařízení finálně předáno zákazníkovi.

Instalace zahrnovala 64 robotů, 100.000 binů (což objemově odpovídá asi 120 plně naloženým kamionům) a vybudování skladu o rozloze 2560 m² s celkovým objemem uskladnění 7500 m³. Základní konstrukce má 107 řad na délku a 69 na šířku a skladovat lze až v 16 vrstvách. V režimu DD Grid (Double Double Grid) se roboty mohou pohybovat v ose x a y a míjet se na jedné kolejnici, což zvyšuje flexibilitu a kapacitu systému. Systém bylo možné poměrně jednoduše integrovat do stávajícího ERP společnosti Malfini, a to skrze WCS od Element Logicu. Autostore využívá periferie, které zahrnují dopravníky od TMT Chrudim, erektory a uzavírače lepenkových obalů a automatické štítkovačky. V tunelu pod Autostorem personál pickuje a rovnou balí. Z erektorů (kartonovací stanice jsou od Sealed Air) k nim přijede již předsložená lepenková krabice, do ní vkládají objednané zboží a dopravníky boxy přepraví do automatické uzavíračky.

Vyexpedovat až 160.000 kusů denně

Automatizace a robotizace přinesla Malfini několik benefitů. Sklad nyní dokáže uskladnit 35 milionů kusů zboží, což představuje významné navýšení kapacity. Systém umožňuje dosáhnout výkonu až 2100 řádků za hodinu (maximální výkon karuselů Autostoru činí 380 řádků za hodinu), což je klíčové pro zvládnutí sezonních špiček, kdy logistický provoz expeduje až 160.000 kusů textilu denně.

Návratnost investice ve výši čtvrt miliardy korun (celý projekt) byla spočítána na 5 až 7 let při zohlednění růstu mzdových nákladů, výdajů na softwarovou integraci, licenční a údržbové poplatky, finanční náklady a pojištění. Ve výpočtu nebyl zohledněny úspory nákladů na vytápění, vliv spotřeby elektřiny a zisk z možného prodeje nepotřebného technického vybavení. Při zahrnutí i těchto faktorů by se ukazatel ROI podle Jindřicha Kadeřávka mohl pohybovat kolem čtyř let. Z velké části robotizovaný proces přináší výhody také z hlediska zjišťování a monitoringu skutečného stavu zásob. Autostore umožňuje segmentovou, resp. zónovou inventuru, která je dostatečně průkazná pro auditorskou společnost, ale inventura probíhá v zásadě při každém picku. Systém rovněž automaticky optimalizuje skladovou zásobu v souladu s ABC analýzou.

Logistika nebrání růstu firmy

Tento případ robotizace a automatizace ukazuje, jak je logistika důležitá pro fungování celé firmy. Pokud by tato investice nebyla realizována, došlo by ke značnému podvázání budoucího rozvoje. Při udržení trendu růstu (meziročně průměrně o 18 % v uplynulých pěti letech) by Malfini narazilo na „růstový strop“ již na podzim 2023, s jistotou pak na jaře 2024. Aktuální výkon skladu by Malfini měl vystačit na tři až čtyři roky, kdy se počítá s prací na jednu směnu, resp. ve špičce na 2–2,5 směny. V případě potřeby dovoluje modulární povaha Autostoru rozšířit kapacity.


Text i foto: Stanislav D. Břeň

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required