logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Skupina Kion Group představila na konci října na veletrhu Cemat Shanghai řešení tzv. fyzické...
  • Společnost Nexen Tire dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2025 tržeb ve výši 780,7 miliardy...
  • Stavební skupina HSF System z holdingu Purposia Group dokončila generální dodávku nové...
  • Skupina MOL revidovala svůj celoroční výhled zisku před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací...

Martin Lomnančik: Logistické inovace nemusejí stát miliony, někdy je naopak ušetří

1. července 2024
Rozhovory 0
1688
Martin Lomnančik: Logistické inovace nemusejí stát miliony, někdy je naopak ušetří

Martin Lomnančik: Logistické inovace nemusejí stát miliony, někdy je naopak ušetří

Logistika v automobilovém průmyslu je zpravidla vnímána jako pokročilá a inovativní. Čelí ale také specifickým výzvám, zvlášť v posledních zhruba čtyřech letech. I nad nimi se v rozhovoru pro portál Systémy Logistiky CZ zamýšlí Martin Lomnančik, který ve společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech zastává pozici head of logistics & innovations.

Kdybyste měl uvést dva až tři hlavní současné trendy v logistice automobilového průmyslu, které by to byly?

Možná odpoví většina lidí stejně, ale mimo automatizaci, na kterou se dnes v logistice pochopitelně každý zaměřuje, bych obecně zmínil optimalizaci nákladů. V neposlední řadě musím zmínit IT, které nejen v logistice hraje klíčovou roli.

Neméně důležité je dlouhodobě budovat vztah s dodavateli. Dobré a korektní vztahy pak mnohdy mají pozitivní dopad v případě řešení ať už běžných nebo složitějších problémů v logistice.

Pomohly vám dobré vztahy s dodavateli v uplynulém období, kdy automobilky čelily komplikacím s nedostatkem čipů do nových vozů?

Celá problematika distribuce komponentů je v takových případech daleko složitější a komplexnější. V době nedostatku čipů si nemyslím, že by vztahy byly to hlavní, co by někomu zabezpečilo jejich větší přísun. Nicméně na vzájemnou spolupráci dobré vztahy určitě vliv mají.

Platí to podobně jako v životě – jak se k druhému chovám, tak se mi to pak vrací. Z mého pohledu se problémy daleko lépe řeší, daleko lépe se sdílejí informace, když panuje vzájemná důvěra a vztahy mezi námi a dodavateli jsou dobré.

Pokud se nemýlím, Hyundai na rozdíl od jiných automobilek v Česku kvůli nedostatku čipů nemusel přerušit výrobu…

Ano, je to tak. Problém s čipy nás také potkal, ale postupně se nám podařilo nastavit řadu protiopatření tak, aby byla co nejméně afektovaná výrobní linka. A výhoda asijských kultur spočívá v tom, že i když si myslíme, že je něco nemožné a je to „konečná“, stejně se najde řešení. To je obrovská devíza, hledat cestu za každou cenu. Problém s čipy měl obrovský vliv v celém dodavatelském řetězci a tím i na samotnou výrobu u nás v Nošovicích, ale naštěstí se nám jej podařilo poměrně dobře zvládnout.

Jaká je aktuální situace s dodávkami čipů? Případně kterým dalším výzvám v logistice automotive momentálně čelíte?

Nechci to zakřiknout, ale situace s čipy se aktuálně zdá být poměrně stabilní. Vyvstávají ale nové a nové problémy. Logistiku bych rozdělil na dobu „předcovidovou“ a dobu „po covidu“. Během pandemie covidu nastal určitý zlom, kdy se začaly dít věci, které se předtím neděly, nebo ne v takovém sledu za sebou a tak často. Ať je to covid, válka na Ukrajině nebo, „ucpaný“ Suezský průplav, obeplouvání Afriky kvůli jemenským pirátům, což konkrétně znamená o dalších zhruba 20 dní na moři více, s čímž také nikdo nepočítal a stalo se to v podstatě ze dne na den. Neustále se tak musí hledat alternativy přepravy materiálu.

Z mého pohledu to vnímám tak, že dříve byla logistika považována za jakýsi „řízený chaos“, za něco samozřejmého, co prostě běží, jen sem tam se něco zpozdí, něco pokazí… Od doby covidu si mnozí uvědomují, a nejen u nás ve firmě, co všechno představuje logistika, že je nedílnou a podstatnou součástí celého výrobního procesu.

Často se v dnešní době hovoří o nedostatku pracovních sil v logistice. Potýká se s tím i závod Hyundai v Nošovicích?

Logistické služby pro nás poskytuje sesterská společnost Hyundai Glovis, takže budu trochu mluvit za ni. Situace je taková, že není problém najít člověka, ale je problém najít člověka, který zůstane. Například tzv. Generace Z, tedy mladí lidé, často nastoupí na pozici do skladu. Mimo to, že je nového člověka nutné „vybavit“ OOPP (osobní ochranné pracovní prostředky – pozn. red.), tak se jim věnuje spousta času při zaškolení, ale po pár měsících zjistí, že to není to, co od práce čekali. Není výjimkou, že někteří vydrží jen pár dní, protože si takhle práci ve skladu nepředstavovali. U pracovníků ze střední a starší generace zpravidla podobné problémy nejsou.

Můžete přiblížit nějakou inovaci, kterou jste v logistice vaší společnosti realizovali za poslední dobu nebo kterou plánujete?

Rozsáhlejší automatizace logistiky nás čeká v budoucnu, ta bude samozřejmě řízená z centrály. Existuje plán na automatizaci pro jednotlivé výrobní závody Hyundai Motor Group a ani nás v budoucnu nemine zásadnější robotizace nebo automatizace nejen ve skladu.

Aktuálně pokračujeme v tom, že se zaměřujeme na zefektivnění současných procesů. V posledních dvou letech například revidujeme ty „nejstarší“ procesy, o kterých jsme si dříve mysleli, že fungují správně. Často jsou dostupné nové možnosti, které nám umožňují tyto jednotlivé procesy upravovat a zefektivňovat. Nyní konkrétně finalizujeme proces vychystávání JIT dílů ve skladu, kdy každý pracovník měl dříve celou směnu na starosti svou skupinu dílů, o ty se staral a navážel je. Proces jsme přehodnotili a připodobnili jsme jej vychystávání JIS dílů. Rozdělili jsme pracovníky do dvou týmů, jeden tým díly vychystává ve skladu podle požadavků a další tým jednotlivé objednávky rozváží po lince. Předtím to byla jedna skupina pracovníků, všichni dělali velmi dlouhý proces a každý samostatně, efektivita jednotlivých pracovníků tak byla velmi rozdílná. Po rozdělení na dvě skupiny jsme celý proces zefektivnili o zhruba 20 %. V druhé polovině roku nás čeká dovybavení tohoto procesu o systém Pick by Light, který by jej měl dále zefektivnit.

Víme, že není potřeba velkých investic, abychom něco takového realizovali. Doba, kdy se „bezhlavě“ investovalo s nejistým ROI (Return of Investment neboli návratnost investice – pozn. red.) je pryč. Jak jsem již na začátku zmínil, analýza nákladů je nesmírně důležitá. I s málem je v logistice stále co vymýšlet.


Připravil: David Čapek

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required