logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

KOMENTÁŘ: Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí

29. května 2024
Názory a analýzy 0
1195
KOMENTÁŘ: Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí

KOMENTÁŘ: Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí

Otázka v titulku tohoto příspěvku nabývá v praxi na čím dál větší naléhavosti. Narůstá totiž počet podvodných jednání, kdy se pachatel vydává při nákupu zboží za renomovanou zahraniční obchodní společnost, jeho komplici zboží od dopravce převezmou, ale následně zmizí a odesílateli za dodávku zboží nezaplatí. Odesílatelé dosud zpravidla v těchto případech uplatňovali nárok na náhradu škody vůči dopravcům s tím, že právě oni mají identifikovat osoby přebírající zboží.

Jak mechanismus  podvodu probíhá? Odesílatel je kontaktován novým zákazníkem, který tvrdí, že jedná za renomovanou zahraniční obchodní společnost, a objedná si dodávku zboží. Po uzavření smlouvy o dodávce zboží předá odesílatel zboží k provedení přepravy dopravci, který přepravu zboží podle instrukcí odesílatele (zaznamenaných v mezinárodním nákladním listu CMR) provede. Až posléze se však ukáže, že se odesílatel stal obětí podvodu, a že zboží bylo předáno neznámé osobě: podvodníkovi, který se pouze vydával za zástupce zahraniční společnosti, a to na místo, kde se ve skutečnosti nenachází její sklad. Nový „zákazník“ samozřejmě přestane s odesílatelem komunikovat a vystavenou fakturu za dodávku zboží neuhradí.

Odesílatel zpravidla následně uplatňoval vůči dopravci nárok na náhradu škody za ztrátu zboží. Argumentoval přitom, že při vynaložení náležité odborné péče (ve formě identifikace osoby, která zboží přebírala) dopravce měl a mohl odhalit podvodníka a zásilku mu nepředat, a tak zabránit vzniku škody.

Úvahám o odpovědnosti dopravce za takto vzniklou škodu však učinil přítrž (po vzoru zahraničních, zejména německých a rakouských soudních rozhodnutí) Nejvyšší soud ČR v rozsudku č.j. 27 Cdo 198/2023-301 ze dne 28. listopadu 2023. Uvedl totiž, že byl-li odesílatel ohledně totožnosti osoby příjemce a místa určeného k vydání zásilky uveden třetí osobou (podvodníkem) v omyl, jde tato skutečnost zásadně k jeho tíži, nikoli tedy k tíži dopravce. Dopravce totiž není povinen zkontrolovat, zda osoby nacházející se v prostorách příjemce a připravené zásilku převzít jsou k tomu oprávněny, nezavázal-li se k tomu ve smlouvě, nebo nemá-li důvodnou pochybnost o tom, že takové oprávnění uvedeným osobám svědčí (resp. náleží – pozn. red.).

Odesílatel proto musí při uzavírání smlouvy o dodávce zboží postupovat obezřetně a zejména si pečlivě prověřit identitu svého (nového) zákazníka a osob za něj jednajících. V opačném případě riskuje, že se stane obětí podvodného jednání, přičemž náhrady škody za ztrátu zboží se na dopravci ani pojišťovně zpravidla nedomůže.


Autoři textu: Adam Kotyza a Alice Kubová Bártková (advokáti Rödl & Partner)
Alice Kubová Bártková je předsedkyní předsednictva České společnosti pro dopravní právo

Ilustrační foto: Jeremy Bishop na Unsplash

 

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required