Raben během tří let snížil své emise celkem o téměř 23 %. V Rokycanech představil možnosti redukce uhlíku v logistice
Logistická společnost Raben Group pokračuje v úsilí o celkové snížení emisí. V rámci této snahy skupina zahájila loni testování biopaliva (HVO100) ve vozovém parku a dále investovala do jeho rozvoje, na řadu přišly také investice do ekologičtějších budov. Také vysoký podíl využívané zelené energie vedl k téměř 23% snížení emisí ve srovnání s rokem 2020, oznámila firma.
Konkrétní metody, jakými Raben Group přispívá ke snižování emisí vznikajících při pozemních přepravách zboží, představil ve středu 15. května v eurohubu v Rokycanech Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia. Prvním pilířem principu snižování emisí v provozu Rabenu je podle Jakuba Trnky využívání alternativních paliv, kde společnost vidí budoucnost ve zmiňované syntetické alternativě k motorové naftě, tedy biopalivu HVO100. HVO je zkratka hydrogenovaný rostlinný olej (Hydrotreated Vegateble Oil), vyrábí se z rostlinných olejů, odpadního tuku nebo zbytků z potravinářského průmyslu a zemědělství.
První stanici na toto palivo v Česku otevřel letos v březnu Eurowag na trase dálnice D1 u Jihlavy v rámci franšízové spolupráce s firmou Nikey. Zájem o tankování tohoto paliva má kromě Raben Group například i DB Schenker a další logistické společnosti. HVO dosahuje podle Eurowagu až 90% úspory skleníkových plynů oproti fosilní naftě. Má ovšem podobné chemické složení, a lze ji tankovat do většiny nákladních aut s dieselovým motorem. „Je možné ji aplikovat bez „přezbrojení‘ flotily,“ řekl Jakub Trnka.
Největší smysl má ovšem podle Jakuba Trnky pracovat na druhém pilíři snižování emisí, který spočívá ve stálém zvyšování produktivity a efektivity silniční přepravy. Zefektivnění přepravního řetězce znamená v Rabenu například pracovat na zajištění co největšího vytížení nasazených vozidel nebo využívat road trainy na delších dálničních trasách. Pozitivní zkušenosti mají ovšem rovněž s využitím nákladního vozu řady Cityliner pro městskou logistiku, který má kapacitu 27 palet a disponuje zadní natáčivou osou, která přesně kopíruje stopu tahače. Zastane práci, na niž by bylo jinak potřeba několik dodávek, a ve srovnání s nákladním vozem s kapacitou 18 palet šetří až 35 % emisí CO2e.
Raben ovšem při snižování emisí těží i ze své sítě šesti strategicky umístěných eurohubů s cross-dockovou kapacitou 40.000 metrů čtverečních. Mezi nimi funguje 131linehaulových spojení. Raben tak poskytuje 600 denních spojení po Evropě. Díky zapojení rokycanského centra do této sítě a následné optimalizaci mezidepových pojení došlo k úspoře CO2e o 5,5 %.
V Rokycanech se ve středu konala akce Udržitelnost v logistice, které se jako přednášející zúčastnili kromě Jakuba Trnky také CEO Raben Group Ewald Raben, Petr Jirsák z katedry logistiky VŠE (Fakulta podnikohospodářská), Ivan Gros, profesor Vysoké školy logistiky, Václav Cempírek, prezident České logistické asociace a Luděk Sosna, ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR. Do následující panelové diskuse svými postřehy přispěli i Petr Jirásek, electromobility key account z Volvo Group Czech Republic, Tomáš Rada, starosta města Rokycany a Peter Hrbik z Česko-německé obchodní a průmyslové komory.
Setkání v Rokycanech se uskutečnilo u příležitosti prvního výročí zahájení provozu rokycanského centra. Generální ředitel Raben Group Evald Raben jej označil za klíčový z hlediska fungování celé evropské sítě společnosti, a to díky jeho centrální poloze a sousedním spojům. V diskusi pak poznamenal, že ke snížení ekologické zátěže ze silničních přeprav by mohlo přispět i případné zavedení jednotných evropských pravidel pro provoz zmiňovaných road trainů.
Nové technologie je důležité otestovat
Další přednášející a účastníci navazující panelové diskuse se zaměřili na udržitelnost v logistice rovněž šířeji než jen z hlediska segmentu transportu zboží. Petr Jirsák například pojmenoval klíčové oblasti a metody praktického uplatňování principů udržitelnosti. Někdy se ovšem u studentů setkává s jejich mylným dojmem, že některé z moderních technologií, o nichž se dočtou, jsou již běžně využívány a lze je snadno koupit a implementovat, přitom jsou mnohdy teprve ve stadiu „Proof of Concept“. Podle něj je ve firemní praxi důležité nové technologie důkladně odzkoušet a vyhodnotit, aby jejich přínos nebyl nakonec opačný, než je předpokládaný záměr.
K problematice elektromobility se na dotaz moderátora Jakuba Želeného účastníci diskuse shodli na tom, že v oblasti transportu nejsou elektroauta jedinou alternativou do budoucna. Jak upozornili Petr Jirsák a Václav Cempírek, svoje místo mají v city logistice a kratších přepravách. Podle Václava Cempírka by se v debatách o současnosti a budoucnosti silničních přeprav neměli opomíjet ani takové aspekty, jako jsou například poddimenzované okružní křižovatky apod.
Text a foto: hub