logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Firmy posilují monitoring dodavatelského řetězce, potvrzuje průzkum Téměř polovina výrobních...
  • Na cestě k „zelenějším krabicím“ Před logistickým odvětvím stojí úkol, jehož komplexitě,...
  • Dachser kupuje australského poskytovatele leteckých a námořních přeprav Logistický provider...
  • Gebrüder Weiss bilancuje: obrat loni vzrostl o téměř pětinu Mezinárodní logistická společnost...

Vodní cesty pomohou s ochlazováním atmosféry i ukládáním uhlíku do půdy

21. února 2023
Komentáře 0
174
Vodní cesty pomohou s ochlazováním atmosféry i ukládáním uhlíku do půdy

Vodní cesty pomohou s ochlazováním atmosféry i ukládáním uhlíku do půdy

Jaké jsou možnosti pro nákladní přepravu v českých podmínkách, a to hlavně na směru do Německa, kam se nejvíce exportuje? Nejen tím se ve svém příspěvku zabývá Petr Vít, předseda Spolku Aquarius-Vodnář, jenž se dlouhodobě věnuje problematice „fungování“ vody v české krajině a který mj. pořádá každoroční Děčínský dialog o vodě.

Vlivem dosavadní nepodpory (do)splavnění Labe pod Ústím nad Labem je dálniční a železniční doprava zejména ve směru na Německo zbytečně a nebezpečně přetěžována, a to následujícími komoditami a zbožím, které by mohlo jinak putovat po vodě.

Ropný trh se uklidňuje. Zlevňování pohonných hmot bude pokračovat

1) Hromadné zboží – od produkcí zemědělských (krmiva, sojové šroty) přes stavební materiály, kovové šroty, technickou sůl pro města, jiné chemikálie (Lovochemie, Spolana) po dřevěnou kulatinu/klády (Mondi Štětí). K tomu se vloni přidala zemědělská produkce z Ukrajiny a v blízké budoucnosti může přibýt i metalurgické uhlí;

2) Kusové přepravy především těžkých a nadrozměrných výrobků (Ferox DC), příležitostně z přístavů v Mělníku nebo v Lovosicích (také tam mají překladní polohy, zpevněné pro supertěžké kusy), dále tvarové oceli, pruty, dráty, svitky plechů a jiné hutní výrobky, bedny se strojním materiálem i jednotlivé kusy – části příštích továren a zařízení;

Komentář: Problémy v lodní kontejnerové přepravě trvají

3) Speciální „kusovkou“ je kontejnerizace, kde se provedla vstřícná opatření na hořínském kanále (propojka na Vltavu) pro možnost stohování do dvou vrstev. I kontejnery byly dříve po Labi expedovány (České přístavy);

4) Tekuté zboží – potravinářský průmysl (jedlé oleje) nebo strategické suroviny, často v druzích látek nebezpečných (zvláštní přepravy), pro jejichž „úklid“ mimo silnice/dálnice/železnice je vodní cesta ideální pomocí (opět chemičky podél Labsko-vltavské vodní cesty (LVVC), Paramo Pardubice, Kolín nevyjímaje, suroviny i obráceně konečná produkce);

5) Ro-Ro – přepravy zvláštního typu – ve světě a v Evropě velice časté, zboží je naloďováno po vlastní ose – kolová a kolejová technika (zemědělské, stavební, vojenské stroje, nová produkce hotových aut, na řeku může přejít i část automobilové produkce ze společností Škoda Auto, Tatra Trucks apod.);

6) Jen po vodní cestě, bez náhrady jiného druhu infrastruktury, se dá splavovat česká výroba casco staveb nových vnitrozemských anebo říčně-námořních lodí. V případě vodohospodářského přispění (další revitalizace a s nimi potřebné vodní stavby) lze i v této oblasti národohospodářsky uvažovat – rozšířit produkci na plně vybavená, a tudíž i násobně ziskovější plavidla a plovoucí zařízení. Nedokonalost infrastruktury nedovoluje stavět víc než málo zanořené holé stavby. To negeneruje vyšší hodnoty.

7) Ve vhodných případech slouží lodní prostor také funkcí skladovací.

Málo dobře vybavených přístavů

V této souvislosti zdůrazním informaci od Svazu spedice a logistiky, že v ČR je málo dobře vybavených říčních přístavů, a zásadním problémem je pochopitelně nedokončená spolehlivost Labské vodní cesty. Politika transevropské dopravní sítě (TEN-T) uvádí kapacitu proplavení v případě modernizovaného napojení stávající kanalizované LVVC v ČR na síť vodních cest Evropy mezi 9,5–10 mil. tun ročně.

Nutno vidět také potřebu v rámci vnitrostátní vodní dopravy, kde právě oblasti mezi Pardubickem a Hradeckem a Ústeckým krajem mohou doznat odlehčení (zde už se k dálničním tahům přidá i více silničních). A to od stovek tisíc až po jednotky milionů tun zboží (stavby, zemědělství, příp. jiné potřeby). To představuje další potenciál, který by měl být využit pro plánování dalšího rozvoje – postupná renesance přístavů a nových logistických center podél LVVC s případnými novými vodními „rukávy“, tedy odbočkami k produkčním (továrny), nebo sběrným (sklady, zemědělství) místům.

Ochlazování atmosféry z druhé strany

Když je česká i evropská společnost směrována k mírnění tvorby skleníkových plynů s cílem snížit teplotu atmosféry, je nutné podporovat vhodné povrchy. Posuzujme, kolik škodlivin vyprodukují jednotlivé dopravní prostředky (záležitost „nových“ energií i toho, že po vodě stačí vždy méně energie pro přepravu jednotky nákladu), ale zároveň sledujme, co způsobují jednotlivé dopravní povrchy. Dostaneme se totiž k ochlazování atmosféry z druhé strany:

Vodní cesty jsou ve spolupráci s okolní vegetací nejlepšími ochlazovači a podporují vznik dešťů (dálnice a železnice naopak pomáhá tepelným ostrovům, a tím odhánění vodních srážek). Vodní „silnice“ představují nejpřirozenější pomoc revitalizacím krajiny. Dálnice, železnice už z principu umělého útvaru vyžadují kompenzace pro životní prostředí, zatímco vodní stavba má v bilanci také hydrologická, a tedy environmentální pozitiva. A díky propojení s úrovní podzemní vody v okolí pak vodní cesty pomáhají do vlhčí půdy ukládat uhlík.

Je správné, že také přepravně-logistický obor se věnuje trvalé udržitelnosti

I zde jde o multifunkčnost projektů – šetření anebo využití alternativních energií, obnovitelných zdrojů nebo přísnost sledování emisí. A když se v rámci dopravních liniových staveb zamyslíme nad působením jednotlivých infrastruktur, dojdeme k jedinečnosti vodních cest – vodních útvarů, které multifunkcemi přímo oplývají. A pro životní prostředí představují kompenzace za potřeby pevných dopravních tahů i jiných developerských staveb, vedle toho je lze využívat vodohospodářsky i k posílení revitalizací krajin. U plavebních stupňů, zajišťujících všude po světě spolehlivost lodních provozů, jsou důsledně integrovány vodní elektrárny – nejspolehlivější zdroj obnovitelné energie.


Autor: Petr Vít, předseda, Spolek Aquarius-Vodnář, SAV

 

Související články:

Ropný trh se uklidňuje. Zlevňování pohonných hmot bude pokračovat Komentář: Problémy v lodní kontejnerové přepravě trvají Komentář: Rok 2023 bude náročný, pro trh nemovitostí ale přinese nové příležitosti Trendy v logistice jsou formovány daty. Díky chytrému plánování bude doručení čím dál rychlejší, přesnější a udržitelnější

Doporučujeme

Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required