Nadrozměrné přepravy „žijí“ hlavně ze stavebnictví a energetiky
Nadrozměrné přepravy, a především přepravy extrémně objemných či těžkých předmětů představují jistou logistickou specialitu. Do určité míry také odrážejí dění či trendy v oblasti průmyslu, strojírenství či energetiky v daném regionu či rovnou zemi. Vzpomeňme např. na jeden čas frekventované přepravy listů rotoru nebo stožárů větrných elektráren.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 202 (listopad–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Jak se v poslední době vyvíjí poptávka po přepravách nadměrných nákladů? „Oproti dřívějším dobám je poptávka malá a realizace ještě menší,“ říká Lukáš Petránek, ředitel projektového oddělení společnosti DSV Air & Sea, a vysvětluje: „Přepravy velkých celků jsou plánovány dlouho dopředu a jsou značně finančně náročné. Jakýkoli globální problém jako například covid značně omezuje investice a v tom důsledku i poptávku po takových nadrozměrných přepravách.“ Do budoucna má ale optimistická očekávání: „Doufám, že zvýšená poptávka po obnovitelných zdrojích rozhýbe již po dlouhou dobu stagnující český trh s větrnými elektrárnami a dalšími s tím souvisejícími investičními příležitostmi.“
Svůj názor k tématu zájmu po přepravách nadrozměrů přidává také Filip Limml, logistics manager ve společnosti Gois Logistics: „Poptávky ovlivňuje více faktorů. Podle mého názoru život výrobních firem komplikují dražší energie či suroviny na výrobu, například železo. V současné době je ale nadrozměrných transportů stále dostatek, i když je možné, že další období přinese menší objem těchto přeprav z důvodu ochlazení trhu.“
Šmídl Provozní Holding realizuje nadrozměrné přepravy zejména díky společnosti Nika Logistics, kterou před několika lety převzal. Nika se historicky zaměřovala na přepravu stavebních materiálů a k tomu neodmyslitelně patří i doprava prvků, jež přesahují rozměry kamionu a pro kterou je třeba si opatřit povolení. „Nadrozměrné přepravy realizujeme denně a pak záleží jen na typu projektu, jaké jsou požadavky na délky, výšky nebo hmotnosti. Z toho plyne, že poptávek je stále dost, a dovolím si tvrdit, že rok 2022 byl v tomto smyslu rekordní. Letos jsme realizovali několik větších projektů, kdy byla zapotřebí technika pro nejdelší či nejvyšší kusy,“ řekl Přemysl Podnecký, provozní manažer dopravy ve společnosti Nika Logistics. Křivka poptávky je podle něj stále rostoucí či minimálně se drží na vysoké úrovni. A dále říká: „Samozřejmě všichni sledujeme, co se děje, a každý z nás se snaží predikovat, co a jak bude v následujícím roce. Velké a již rozjeté projekty budou dokončeny a uvidíme, kam se bude ubírat další vývoj. Z logiky věci ale dokážeme odhadnout, že plyn či elektřina razantně podraží a firmy vyrábějící prvky do stavebnictví budou nuceny více rozběhnout či podpořit implementaci novějších technologií, a to jak na vstupu – například v podobně solárních elektráren – tak i z hlediska profilu výrobků.“ Budou se tak pravděpodobně testovat možnosti, jak třeba postavit budovu s menším objemem materiálu. „Současná situace donutí stavaře hledat nové technologie výstavby. Zrychlení staveb je možné například díky dodávkám ucelených prvků, jako jsou prefabrikované stěny,“ doplňuje Přemysl Podnecký. Podobné „plošné náklady“ je možné přepravovat na výšku se speciálním návěsem Innenlader od společnosti Faymonville, který převeze až 3,7 m vysoké stěny.
Parní zásobníky, mostovky, turbíny, betonové prefabrikáty…
Podívejme se na některé příklady doprav nadrozměrných zásilek. Společnost DSV Air & Sea realizovala pro svého finského zákazníka přepravu parního zásobníku z Ostravy do města Kemi, severně od Oulu ve Finsku. Zásobník o hmotnosti 165 tun s rozměry pres 26 metru délky, 3,5 metru šířky a 3,0 metru výšky byl přepravován na speciálním víceosém podvozku do přístavu Lovosice. Po přeložení do říční bárky dvěma jeřáby v tandemu plul asi 10 dní po Labi do Hamburku, kde byl opět přeložen do námořní lodi a odplul do místa určení a finální instalace ve Finsku. „Celá door-to-door přeprava byla koordinována spolu s našimi finskými kolegy,“ doplnil Lukáš Petránek.
Podle Filipa Limmla realizuje Gois Logistics nadrozměrné dopravy stále. Upozorňuje např. na zajímavé přepravy mostových konstrukcí, těžké techniky nebo strojírenských celků. Společnost Doosan Škoda Power zase ze svého plzeňského závodu expedovala turbínu pro spalovnu v Polsku. Soustrojí o výkonu 12 MW muselo být umístěno do dřevěné bedny o rozměrech 784 × 446 × 368 cm. Celková hmotnost nákladu přesáhla 66,3 tuny. Dopravu dostala na starosti polská dopravní společnost ESA Logistika.
Zajímavým projektem, na kterém se podílela Nika Logistics a o němž Systémy Logistiky již několikrát referovaly, byla výstavba haly pro společnost Amazon v Kojetíně, kterou z pohledu developmentu připravila firma Panattoni. „Několik měsíců jsme tam vyváželi nadrozměrné sloupy, stropní panely či střešní vaznice o délce až 25 metrů,“ přibližuje projekt Přemysl Podnecký.
Nelehký rozběh po pandemii střídají další problémy
Z vyjádření společností vyplývá, že v oblasti nadrozměrných přeprav se projevily koronavirové uzávěry, nedostatek nebo vysoké ceny materiálů, globální dopravní kongesce i ekonomické turbulence. A zasáhla také válka na Ukrajině – neblahým symbolem bylo únorové zničení největšího dopravního letadla světa Antonov An-225 Mrija, které se nacházelo na letišti Hostomel. Ukrajinci sice hovoří o tom, že jej chtějí znovu postavit, ale pro firmy včetně těch českých, které stroj využívaly pro leteckou dopravu nadrozměrných zásilek, se jedná o obtížně nahraditelnou ztrátu.
Zájem o nadrozměrnou přepravu bude samozřejmě i nadále, ale příští rok, kdy se očekává ekonomická recese či krize, bude důležitým testem. Jistý potenciál k růstu vychází z oblasti energetiky, kdy firmy specializující se na nadrozměrné přepravy často zajišťovaly transport komponent k větrným elektrárnám. S tím, jak v Evropě posiluje tlak k přechodu k obnovitelným zdrojům energie, se zde otvírá další okno příležitosti.
„Turbína pro novou spalovnu“
Z našeho závodu Doosan Škoda Power v Plzni jsme nedávno expedovali turbínu pro novou spalovnu v polském Olštýně. Soustrojí o výkonu 12 megawatt se pro přepravu muselo umístit do dřevěné bedny o rozměrech 784 krát 446 krát 368 centimetrů. Celková hmotnost nákladu přesáhla 66,3 tuny. Dopravu zajišťovala polská dopravní společnost ESA Logistika.
Tomáš Winkler, manažer projektu, Doosan Škoda Power
„Nadrozměry do zahraničí na základě dlouhodobého povolení“
Nejvíce poptávek ze segmentu stavebnictví přichází z České republiky. Zahraničí má určitá legislativní úskalí, a proto se nejvíce vyplatí zákazníků v rámci daného státu. Do zahraničí standardně vyvážíme nadrozměry do velikostí, které umožní dlouhodobá povolení jak v Německu, tak v Rakousku. Těchto poptávek přibývá.
Přemysl Podnecký, provozní manažer dopravy, Nika Logistics
Článek připravil: Stanislav D. Břeň