logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Assa Abloy, CountryLife, Kion Group, Foodish nebo Česká pošta. To je jen část nových nebo...
  • Za jízdu po dálnicích a zpoplatněných úsecích silnic I. třídy uhradili dopravci v dubnu 1,598...
  • Developer CTP dokončil v Boru přeměnu bývalého skladu pneumatik na moderní logistické centrum....
  • První čtvrtletí roku 2025 se na českém trhu komerčních nemovitostí neslo ve znamení mimořádné...

Vratky jako fenomén a specifická disciplína

7. února 2023
Názory a analýzy 0
2287
Vratky jako fenomén a specifická disciplína

Vratky jako fenomén a specifická disciplína

Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu a informací, které zpravidla putují od spotřebitele zpět k výrobci či prodejci. Jak v současnosti ukazují relevantní data, podíl vratek meziročně výrazně narůstá a klade stále větší nároky na efektivitu celého procesu včetně skladování.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 202 (listopad–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Kromě obvyklých procesů, jako jsou doprava a skladování, zahrnuje reverzní logistika další specifické kroky. „Patří mezi ně například gatekeeping (autorizace vstupu materiálu či výrobku do procesů reverzní logistiky), sběr, třídění a další zpracování, jež závisí na ekologické a ekonomické výhodnosti. Z těchto důvodů klade reverzní logistika výrazně vyšší nároky na skladové procesy a vyžaduje více úkonů, než je tomu u běžného toku zboží,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu ve společnosti Gebrüder Weiss.

Potřeby reverzní logistiky každé firmy jsou navíc jedinečné. Liší se podle množství přijímaných výrobků, jejich specifických vlastností nebo stávajících technologií, které společnosti používají. „Tyto okolnosti mohou mít vliv na rychlost a kvalitu zpracování vratek, opravy, recyklaci, vrácení peněz spotřebiteli, rozhodování o záručních reklamacích a další,“ vysvětluje Roman Darius, business development manager ve společnosti GXO. Ten současně vyzdvihuje pokročilé možnosti využití tzv. datové vědy ve spojení s analýzou velkého množství dat a strojovým učením. „Soubory dat mohou obsahovat podrobnosti o přijímaných vratkách, informace o kontrole produktů, vzorce třídění, druhy oprav, informace o vrácení peněz. Nechybějí také data o výkyvech souvisejících se sezonností nebo měnícím se chováním spotřebitelů,“ dodává Roman Darius.

Jednoduše, rychle a efektivně

Především pro zákazníky e-shopů je možnost jednoduchého vrácení zboží jedním z nejdůležitějších faktorů při online nákupu. „Trend je tedy jasný, možnost vrácení zboží musí být co nejjednodušší, rychlá, pohodlná a klient musí mít možnost vybrat si tu variantu, která je pro něj nejlepší,“ poznamenává Vladimír Horníček, manažer sítě společnosti WeDo. V tomto směru podle něj budou mít stále větší význam výdejní boxy – klient jednoduše vloží zásilku, kterou vrací či reklamuje, do boxu a o vše ostatní už se postará dopravce a e-shop.

Ve skladech a distribučních centrech e-shopů vyžadují vratky specifický přístup. „Zboží nemusí mít originální obal, proto to zohledňujeme v rámci manipulace, nemůžeme na všechny produkty použít automatizaci stejně jako na nové zboží,“ konstatuje Daniela Chovancová, tisková mluvčí společnosti Alza.cz. V rámci efektivního využití skladovacího prostoru dochází k násobnému zvýšení počtu SKU (Stock Keeping Unit) na jedné lokaci. V případě zákazníkova odstoupení od kupní smlouvy na dané zboží se kladou značné nároky na proškolení pracovníků, pozornost směřuje mimo jiné na správnou identifikaci nepoužitého zboží (např. kontrola pečetí, oděrky, správnost sériového čísla).

„Udržení vysokého standardu reverzní logistiky vyžaduje především pečlivý přístup ze strany operátorů, stejně jako praktické rozmístění a uložení zboží v samotném distribučním centru,“ potvrzuje Tereza Kulhavá, head of RMA ve společnosti Mall Group. Na stanovišti určeném vratkám a reklamacím totiž pracují operátoři jak s nepoužitým zbožím, které zákazník vrátil bez jakéhokoliv opotřebení, tak s tím, které bylo vráceno z důvodu konkrétní vady. V rámci skladu je tak potřeba striktně dodržovat jasně definované značení zboží i celých palet. „K tomu, aby bylo možné produkty rozlišit pouhým rychlým pohledem, využíváme několik nástrojů – od barevných štítků a fólií až po metodu FIFO, díky níž dokážeme maximálně efektivně řídit celý tok svých skladových zásob,“ doplňuje Tereza Kulhavá.

Práce s rezervou i technologiemi

Z hlediska kapacity skladů je samozřejmě zapotřebí s vratkami již předem počítat a využití skladové kapacity jim přizpůsobit. „Snadno by se totiž mohlo stát, že se nepředvídatelně, avšak výrazně navýší počet vratek a v distribučním centru na ně jednoduše nebude dostatek místa. Zodpovědní logistici by tak vždy měli pracovat s určitou rezervou a neplnit své sklady až do maximální kapacity,“ doporučuje Patrik Babinec, CMO a spoluzakladatel společnosti Skladon. Zároveň je důležité vrácené produkty zaskladňovat již na skladové pozice, kde jsou uloženy i ostatní kusy tohoto produktu, a vyvarovat se tak situace, kdy se na více pozicích nachází pouze pár kusů stejného zboží.

S vratkovým procesem a jeho efektivitou souvisí pochopitelně také nasazení odpovídajících technologií. Běžně se tak ve skladech využívají skenery, čárové kódy a vrácené zboží se pečlivě eviduje v systému pro řízení skladu (WMS). „Kromě toho lze WMS využívat také jako nástroj pro kontrolu obsahu vrácené zásilky, kdy se vratka páruje ke konkrétní původní objednávce. Systém tak značně napomáhá tomu, aby byl celý vratkový proces co nejrychlejší a zároveň ponechával co nejméně prostoru pro chyby,“ pokračuje Patrik Babinec. Obecně platí, že je potřeba tuto část procesu maximálně standardizovat – skladový personál má tak zafixovaný jednotný postup a nemusí u každého produktu složitě přemýšlet. Optimálním řešením je nastavit software tak, aby pracovníka krok po kroku navigoval. Využití technologií je podle Patrika Babince nicméně zapotřebí také směrem k zákazníkovi – v ideálním případě by mělo existovat systémové napojení na komunikační prostředek (e-mail, SMS apod.), jímž bude zákazník informován o aktuálním stavu vratky.

Proces vracení zboží je vhodné nastavit tak, aby byl uživatelsky přívětivý jak pro skladové operátory, tak pro koncového zákazníka. A to především u zboží, kde je podíl vratek obecně vyšší (například obuv či textil), a také v sezonních vrcholech (například období Vánoc). Je rovněž dobré brát v potaz, že vratkový proces je obecně náročnější než původní vychystávání zboží.


„Skladová kapacita je klíčová“

Zásadním předpokladem pro fungování reverzní logistiky je respektování povinností vyplývajících ze zákona, partnerská spolupráce s dodavateli a firmami v oblasti ekologické likvidace elektrospotřebičů, dostatečná kapacita skladových prostor a efektivní logistický proces. Díky dostatečné kapacitě centrálního skladu v logistickém centru v Horních Počernicích jsme schopni svážet nepotřebnou elektroniku a domácí spotřebiče od našich zákazníků a předávat je k ekologické likvidaci firmě Elektrowin, která se na tuto problematiku specializuje. V rámci reverzní logistiky svážíme do našich dep i obalový materiál, který lisujeme a předáváme ke zpracování specializovaným firmám.

Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkům, Datart


„Vyšší nároky na tok zboží“

V té části distribučního centra, která slouží k manipulaci s vratkami, je potřeba věnovat maximální pozornost stoprocentně spolehlivým a fungujícím technologiím. Zboží je tu totiž neustále v pohybu a nesmí se nikde zdržet, a to z důvodu zvýšeného rizika záměny zboží různé jakosti. Není tedy potřeba zbytečně utrácet za spoustu prostoru, stačí chytře investovat do nástrojů, které nám s hladkým tokem zboží efektivně pomohou.

Tereza Kulhavá, head of RMA, Mall Group


Článek připravil: David Čapek

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required