
Počet balíků loni před Vánoci zůstal na číslech z předchozího roku
Mnozí předpokládali, že předvánoční sezona přinese u balíkových přepravců další rekordní rok. Predikce se ale nenaplnila. Ačkoliv u některých firem objemy v přepravě krátkodobě překonaly statistiky roku 2021, stoupající trend se neudržel a celkový výsledek je srovnatelný s předchozím rokem. Navíc ubylo až 5 % zásilek nad 10 kilogramů, jak vyplývá z dat společnosti Zaslat.cz.
V posledních letech je zaznamenáván nárůst poptávky po přepravě zásilek. To bylo spojeno zejména s omezením v době pandemie. Tento trend ale zůstal na vzestupu i po jejím konci a online nakupování si získalo své fanoušky. Ani přes aktuální ekonomickou situaci a inflaci se neočekávalo, že by vánoční nákupy zeslábly. Naopak, e-commerce se připravovala na další silnou sezonu. „Vánoční sezonu odstartovala slevová akce Black Friday, která ve srovnání týdnů u některých dopravců v síti Zaslat navýšila počet přepravovaných balíků až o 25 % a dokázala vytížit logistickou sít. Dle stoupající křivky balíků v přepravě se tedy očekávalo, že v prosinci dojde k překonání předchozího roku o 5 až 10 %, a půjde tak o další rekordní sezonu. Předpoklad se ale nenaplnil,“ popisuje Miroslav Michalko, ředitel Zaslat.cz, a dodává: „V prosinci růst náhle zpomalil a dorovnal tempo předchozího roku. Podle objemu balíků v přepravě a informací od partnerských dopravců se potvrdila predikce, že lidé z důvodu ekonomické situace šetřili. Dle našich statistik ubylo v přepravě až 5 % zásilek nad 10 kilogramů na domácím trhu.“
Naopak u firemních ne-ecommerce zákazníků v Zaslat.cz vnímají 10% nárůst. Se stoupajícími cenami energií, paliva a lidské práce je pro firmy čím dál tím výhodnější využívání externí přepravy. Zvyšují tak i svou efektivitu a šetří čas. Obzvláště v náročném vánočním období. „Dle našich statistik probíhá u firemních zákazníků rok od roku pečlivější příprava na vánoční sezonu. V Zaslat se soustředíme na edukaci našich zákazníků a vidíme pozitivní efekt – snižuje se nám objem tzv. nesystémových zásilek, které nejsou zabaleny podle požadavků dopravce a s jejich přepravou jsou spojeny další poplatky a penále. Zároveň vidíme, že naši zákazníci naslouchají našim zkušenostem a nenechávají posílání balíků na poslední chvíli,“ doplňuje Miroslav Michalko.
Ilustrační foto: GLS