Vhodná velikost krabic u zásilek v e-commerce pomůže snížit emise z přeprav
Nakupováním v e-shopech se do českých domácností kvůli nevhodným obalům dostane ročně až 9,2 milionu metrů krychlových vzduchu. Kdyby měly zásilky optimální balení, ušetřilo by se na jejich přepravě 9650 tun CO2, které každý rok zbytečně unikají do ovzduší. Uvedená data přináší aktuální průzkum společnosti DS Smith.
Průzkum se zaměřil na balení a přepravy zboží z e-shopů. Z dat vyplývá, že v kartonových krabicích, které jsou nezřídka mnohem větší než jejich obsah, se kromě vzduchu do tuzemských domácností ročně dopraví i 9, 3 milionu m3 výplní, což je množství, které by zakrylo pražské Staroměstské náměstí prakticky 13krát. Spolu s tím se kupí 61 milionů m2 izolepy, jež by překryla celou rozlohu Karlových Varů, a 20.861 tun kartonu v hodnotě 140,8 milionu korun.
Přebytečný karton i plast mají negativní dopad nejen na životní prostředí, ale také na vnímání značky. Ve 21 % případů totiž respondenti odpověděli, že po doručení zásilky s nadměrným množstvím obalů se cítí být obchodníkem zklamaní.
Výzkum také mapoval očekávání spotřebitelů. Češi by v budoucnu rádi dostávali zásilky balené do materiálů z alternativních obnovitelných zdrojů (40 %), v obalu, který na produkt těsně přiléhá (52 %), nebo ve vodotěsném balení (23 %).
„Témata jako oběhové hospodářství nebo náhrada plastů jsou hnací silou našich inovací. Díky tomu naše portfolio produktů zahrnuje přepravní obaly, dárkové obaly i spotřebitelské obaly, které pomáhají zákazníkům plnit jejich závazky v oblasti udržitelnosti. Ke každému projektu přistupujeme individuálně a navrhujeme obaly taky, aby vyhovovaly danému zboží a zákazník z něj měl jedinečný zážitek,“ vysvětluje Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging Česká republika.
Každý měsíc je z e-shopů odesláno zhruba 20,6 milionu zásilek. Podle průzkumu DS Smith sice 86 % online prodejců přiznává, že používají nepřiměřeně velké obaly, ale více než polovina se zaměřuje na jejich recyklovatelnost a necelá třetina na možnost obal znovu využít.
„Spotřebitelé chtějí méně obalů a více udržitelných možností. Proto využíváme metriky cirkulárního designu. Optimalizujeme zdroje surovin a snižujeme produkci odpadu, což má pozitivní přínos pro životní prostředí. Právě teď nastal ten čas nadbytečný vzduch z e-commerce vyfouknout,“ dodává Martin Němec.