
Pro sledování zásilek ve sběrné službě využívá Dachser telematiku a 5G sítě
Logistický provider Dachser spustil sledování výměnných nástaveb přes GPS pomocí technologie 5G/LPWAN a telematických systémů. Od začátku roku firma vybavila 8500 výměnných nástaveb, které používá pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti mezi svými evropskými pobočkami, inteligentními sledovacími zařízeními. Jednotlivé výměnné nástavby lze tedy sledovat v reálném čase a pomocí internetu věcí přesně kalkulovat časy příjezdu.
Nyní Dachser spustil i centrální platformu pro vizualizaci a analýzu všech těchto údajů o poloze přepravních jednotek – včetně údajů z návěsů a tahačů – a „páruje“ je s údaji o zásilkách ve svém systému pro řízení přepravy (TMS). Z této inovace, která přispívá k větší transparentnosti dodavatelského řetězce, těží především zákazníci společnosti Dachser, informuje firma.
Na vývoji inovativních inteligentních sledovacích zařízení (Smart Tracking Devices – STD) pro použití ve výměnných nástavbách Dachser spolupracoval s Deutsche Telekom a dalšími technologickými společnostmi. Tato zařízení se skládají z energeticky úsporných energetických modulů podporovaných solárními články, z moderní satelitní technologie pro určování polohy (GPS, Galileo) a bezdrátových modulů založených na nových sítích 5G/LPWAN (LTE-M). Zabezpečena jsou pomocí dalších bezdrátových standardů. Jsou zkonstruována tak, aby vydržela bez údržby 12 let, tedy po celou dobu životnosti výměnné nástavby.
Centrální platforma zpracovává a zobrazuje údaje o poloze dálkových přeprav sběrné služby v reálném čase v celkem pěti telematických panelech. Ty umožňují sledovat přepravu a zobrazovat přesnou polohu sledovaných vozidel nebo přepravních jednotek v reálném čase. Pobočkám a zákazníkům to umožňuje detailní výpočet očekávaného času příjezdu ((ETA) každé přepravy, což usnadňuje plánování manipulace zásilek v překládkových terminálech a plánování přeprav na poslední míli. Kromě toho tabule vizualizují možnosti dodatečného a zpětného vytížení vozidel, což přispívá k ještě lepší spolupráci mezi Dachser pobočkami. Tabule také poskytují informace o nadcházejících servisních termínech přepravních jednotek. Během několika příštích měsíců začne systém zobrazovat také GPS data z charterových (celovozových) přeprav, které zpravidla nejsou realizovány vlastními přepravními prostředky společnosti, a to prostřednictvím speciálně vyvinuté aplikace pro řidiče.
„Kombinací dat v reálném čase a vizualizace jsme udělali rozhodující krok vpřed ve sledování a řízení zásilek v naší síti sběrné služby,“ říká Alexander Tonn, COO Road Logistics skupiny Dachser, a dodává, „pomůže našim zaměstnancům při plánování kapacit, zvýší optimální využití přepravních kapacit a efektivitu manipulace na překládkových terminálech. Z této inovace těží především naši zákazníci, protože nám to umožní dodávat kvalitu, kterou od Dachseru očekávají, a to i přes stále častější nedostatek volných přepravních kapacit.“
Dospět k nákladově efektivnímu a spolehlivému sledování výměnných nástaveb, které nejsou připojeny ke zdroji napájení nebo nákladnímu automobilu, vyžadovalo hodně práce v oblasti výzkumu a vývoje. „Společně jsme v DACHSER Enterprise Lab a Fraunhoferově Institutu IML začali zkoumat technologie LPWAN, hned jak byly dostupné,“ říká Stefan Hohm, chief development officer skupiny Dachser. „Spolu s Deutsche Telekom se nám pak podařilo připravit inovaci pro praktické použití a vytvořit pro naši síť sběrné služby skutečnou přidanou hodnotu,“ uzavírá.