Plné sklady i blížící se Vánoce motivují obchodníky ke vstupu na marketplace
Trend online tržišť neboli marketplaces nabírá v posledních letech na síle. V českém prostředí se o jeho akceleraci postarala především covidová pandemie a s ní spojené změny v nákupním chování zákazníků. Rostoucí zájem o partnerský prodej potvrzují i čísla společnosti Mall Group, jejíž tržiště sdružuje nabídky od více než 5000 obchodníků.
Proč k prodeji přes online tržiště přistupuje stále více obchodníků? Důvodem je aktuální ekonomická situace, sklady plné zboží, blížící se vánoční sezona i možnost snazší expanze do zahraničí.
Výrazný podíl na rostoucí oblibě marketplaces mělo právě období covidových restrikcí, kdy obchodníci hledali způsoby, jak bojovat s poklesem prodejů plynoucím z uzavření kamenných poboček. Marketplace jim tehdy umožnil výrazné výpadky vykrýt a mnohým z nich díky němu prodeje dokonce vzrostly na úroveň vyšší než před pandemií. Prvotní motivací e-shopů ke vstupu na tržiště tak byla především snaha diverzifikovat své prodejní kanály a přizpůsobit se nastalé situaci, dnes však do hry vstupují i další faktory, jako je snaha vyprázdnit plné sklady nebo urychlit svou zahraniční expanzi.
„Dnes už je onboarding na marketplace díky spolupráci s mnoha integračními partnery otázkou několika málo dní, a navíc se s ním nepojí téměř žádné náklady či potenciální rizika. Obchodník platí provize z reálně uskutečněných prodejů, není tedy nijak limitován ani pokutován, pokud zájem o jeho produkty poklesne. Marketplace mu navíc umožňuje oslovit nejen české zákazníky, ale i ostatní světové trhy,“ říká k tématu Kateřina Peštuková, head of sales marketplace v Mall Group.
Tržiště Mallu i přes pokles trhu meziročně rostlo téměř o polovinu
O tom, že síla marketplaces i přes současné ochlazení e-commerce scény stále roste, vypovídají i konkrétní čísla. Tržiště Mall vyrostlo oproti minulému roku o 45 %, čímž dokazuje, že pro řadu e-shopů představuje právě prodej přes marketplace efektivní způsob, jak rychle a úspěšně bojovat se stagnujícími či klesajícími prodeji. Díky vzrůstajícímu počtu partnerských prodejců si navíc mohou zákazníci vybírat z široké a denně se rozrůstající nabídky produktů. Tržiště Mallu jich aktuálně v zemích, kde působí, nabízí téměř 8 milionů. Značný nárůst nabídky přitom Mall pozoruje především na českém a slovenském trhu. V porovnání s rokem 2021 se např. nabídka kategorie auto-moto rozšířila o 97 %, segment módy o 187 % a nabídka nábytku dokonce o 387 %.
Kromě toho, že obchodníci mohou své zboží na marketplace snadno zalistovat a získat tak přístup k mnohem širší zákaznické bázi, mají také možnost využít jeho výrazné marketingové podpory. Marketplace jim totiž umožňuje prodávat pod vlastní značkou, ale zároveň využívat záštity velkého a důvěryhodného e-commerce hráče. Tržiště současně představuje způsob, jak mohou obchodníci svůj prodej rozšířit také za hranice.
Tržiště pomáhá řešit i přeplněné sklady
Častou motivací, se kterou obchodníci na tržiště vstupují, je podle Mall Group také zmíněná snaha vyprázdnit své sklady a maximálně vytěžit nastupující vánoční sezonu. V mnoha případech se totiž e-shopy mohutně předzásobily, protože přirozeně nemohly počítat s aktuálním ekonomickým trendem. Nyní tak nemají prostor pro nákup a uskladnění sezonního zboží. Právě období kolem Vánoc je přitom pro většinu z nich naprosto klíčové a využití dalšího prodejního kanálu jim dokáže zajistit výrazné navýšení prodejů.
„Nároky zákazníků na jednotlivé e-shopy a prodejní platformy se stále zvyšují a pro nakupující je jednoduše nejpohodlnější, když mohou mít veškeré produkty k dispozici na jednom místě a ušetřit tak čas při výběru i peníze za dopravu. Přesně to služba Mall Partner zákazníkům i prodejcům umožňuje,“ dodává Kateřina Peštuková.