logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Proč si palety raději pronajímat než kupovat? LPR – La Palette Rouge, evropský specialista...
  • Logicor posiluje svůj tým v České republice Průmyslový developer Logicor reaguje na zvýšenou...
  • Ferag na veletrhu LogiMAT 2023: Zaměřte se na kompetence generálního dodavatele a specialisty na...
  • Novým ředitelem pro distribuci a plánování v Plzeňském Prazdroji je Glenn Burgess Plzeňský...

Poptávka po rychloběžných vratech roste. Jak vybrat ta nejvhodnější?

27. září 2022
Logistika pod lupou 0
566
Poptávka po rychloběžných vratech roste. Jak vybrat ta nejvhodnější?

Poptávka po rychloběžných vratech roste. Jak vybrat ta nejvhodnější?

V logistických provozech, kde dochází k velké četnosti průjezdů vozidel a klade se důraz na rychlost i minimalizaci tepelných ztrát, nacházejí uplatnění rychloběžná vrata. Klíčovými vlastnostmi jsou v jejich případě bezpečnost, spolehlivost a také izolační schopnosti.

Díky rychlému otevření a zavření vratového křídla se minimalizuje čas průjezdu (tj. plynulý průjezd bez čekání před vraty) a také doba, po kterou dochází k výměně klimatu s rozdílnými teplotami a tím pádem i k tepelným ztrátám. „Aby rychloběžná vrata fungovala efektivně, je nutné, aby měla dostatečnou rychlost – pro otevření 1,5 až 2 metry za sekundu – a také aby byla vybavena senzory pro automatické otevření a zavření. S tím pak souvisí bezpečnostní výbava samotných vrat,“ upozorňuje Ondřej Štěrba, produktový manažer ve společnosti Spedos. U rychloběžných vrat tedy z výše uvedeného vyplývají požadavky na rychlost, garanci cyklů, vybavení senzory pro automatické otevření i zavření. Také se zvyšují požadavky na větrnou odolnost vrat a prostorové nároky.

Lukáš Ingr: Jak snižovat uhlíkovou stopu při výstavbě a provozu skladů

V souvislosti s rostoucími nároky na rychlost a bezpečnost jsou rychloběžná vrata vybavována například světelnou mříží, která je integrována v zárubni vrat, a v případě fóliových vrat jsou standardně dodávána vrata se „samoopravitelnou“ spodní lištou, vysvětluje Tomáš Kouřil, projektový manažer ve společnosti Hörmann. „Pokud dojde k vyražení vratového křídla, například vysokozdvižným vozíkem, je možné jednoduše pomocí trvalého stisku tlačítka na řídicí jednotku vratové křídlo otevřít do plné otevřené polohy. Vratové křídlo samo zajede zpět do zárubní díky navíjejícím prvkům na horní hraně zárubní,“ konstatuje Tomáš Kouřil.

Stále více se rozvíjejí a na trhu uplatňují i systémy pro inteligentní ovládání rychloběžných vrat, jež zvyšují efektivitu a bezpečnost logistického provozu. V rámci těchto chytrých aplikací dochází ke „komunikaci“ s manipulační technikou, což ve skladech přispívá mimo jiné k eliminaci rizikových situací. Jedno z takových pokročilých řešení představil nedávno výrobce manipulační techniky, společnost Linde Material Handling. Jde o modul Door Control, který je součástí asistenčního systému Linde Safety Guard. Když se vozík přiblíží k rychloběžným vratům, jeho rychlost jízdy se postupně sníží a vrata se automaticky otevřou. Inteligentní systém za tímto účelem určuje vzdálenost mezi pevně instalovanými jednotkami na vysokozdvižném vozíku a rychloběžnými vraty s přesností na deset centimetrů. Po průjezdu se dveře opět zavřou a řidič vysokozdvižného vozíku může pokračovat v jízdě obvyklou rychlostí.

Záleží na typu provozu i dalších faktorech

Vratová technika, konkrétně mimo jiné její rozměry, umístění a funkčnost, by měly být řešeny už v návrhu skladové či výrobní haly. Je zřejmé, že i rychloběžná vrata musí co nejlépe pasovat do celkového konceptu průmyslové budovy.

„V rámci logistických toků je zapotřebí jasně definovat četnost průjezdů, kdo, jak, s čím bude projíždět, jaký další pohyb bude před a za vraty, větrné podmínky a podobně, a na základě těchto informací zvolit vhodný typ vrat,“ doporučuje Ondřej Štěrba. Právě u rychloběžných vrat jsou značné rozdíly v pořizovací hodnotě ve vztahu k rychlosti, větrné odolnosti či použitým materiálům. Tato vrata se vyrábějí přesně na míru, tj. následné úpravy zpravidla nejsou možné.

Stejně podstatná je skutečnost, o jaký typ provozu se jedná: zda jde například o potravinářství, chemický průmysl, chladírny apod. I podle toho je třeba vybrat vhodné zařízení. Například pro mrazírenské prostory je možné zvolit zateplený typ vrat s vyhříváním a možností bezproblémové funkce v teplotách okolo −20 °C. „V potravinářském a farmaceutickém průmyslu je kladen velký důraz na hygienu. Zde jsou dodávána vrata v nerezovém provedení s možností častého omývaní vrat a jejich příslušenství pomocí vysokotlakých čističů. V nerezovém provedení jsou zárubně krytování vrat a pohonu, spojovací materiál a také samotná řídicí jednotka,“ vyjmenovává Tomáš Kouřil.

Podcenit se rozhodně nevyplatí výběr dodavatele rychloběžných vrat. Kromě odborně provedené montáže zařízení by zvolená firma (resp. její kvalifikovaní pracovníci) měla kvalitně pečovat o vrata v průběhu celého životního cyklu a samozřejmě zajistit opravu, dojde-li k jejich poškození či poruše.


„Vhodným řešením může být dvojice vrat“

Typ skladového provozu velmi ovlivňuje volbu typu vrat a zároveň i volbu vyrovnávacího můstku a těsnícího límce. Například u skladu s chlazeným zbožím budou jiné požadavky na tepelnou prostupnost. V rámci venkovního pláště budovy se setkáváme s vratovými otvory pro takzvanou zadní nakládku, kdy nákladní auto je přistaveno zadní částí vozidla k budově, nebo vratovými otvory, skrze které nákladní vozidlo zajede do budovy a vykládka se řeší uvnitř budovy, nebo vratovými otvory, kde je větší četnost průjezdu. U poslední varianty je velmi dobré řešit vratový otvor dvojicí vrat: sekčními vraty z důvodu izolace a rychloběžnými vraty z důvodu četnosti otevírání. Jako alternativní řešení jsou pak rychloběžná spirálová vrata. Z praxe však doporučuji dvojici vrat. Kvůli četnosti provozu je větší pravděpodobnost poškození kolem vrat, a pokud jsou v opláštění dvoje vrata, tak je možné třeba i omezeně zajistit oddělení vnitřních prostor a venkovního prostředí.

Josef Hájek, vedoucí technického oddělení, Tyros Loading Systems CZ


Text připravil: David Čapek

 

Související články:

Lukáš Ingr: Jak snižovat uhlíkovou stopu při výstavbě a provozu skladů

Doporučujeme

Praha na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Proč si palety raději pronajímat než kupovat?

Proč si palety raději pronajímat než kupovat? LPR – La Palette Rouge, evropský specialista paletového poolingu, v České republice otevřel svou v pořadí 10. pobočku, jejíž cílem je propojení evropské poolingové zkušenosti a know-how se znalostí lokálního trhu v oblasti FMCG. Pokud jste výrobcem, či dodavatelem rychloobrátkového zboží v České republice, na Slovensku či v Maďarsku, dovolte […]

Ferag na veletrhu LogiMAT 2023: Zaměřte se na kompetence generálního dodavatele a specialisty na návrh řešení

Ferag na veletrhu LogiMAT 2023: Zaměřte se na kompetence generálního dodavatele a specialisty na návrh řešení Generální dodavatel a specialista na návrh řešení – to jsou dvě strany téže mince. Pro společnost Ferag jsou tyto kompetence těžištěm jejího veletržního vystoupení ve Stuttgartu. Kromě toho švýcarská rodinná firma představuje mezinárodní odborné veřejnosti řadu inovativních řešení pro […]

Obalů je dostatek. Cena už nerozhoduje

Obalů je dostatek. Cena už nerozhoduje Zdá se, že po složitém tříletém období je obalového materiálu už dostatek, navíc se mírně snížily i jeho ceny. Důvodem je nižší poptávka ze strany spotřebitelů i firem a celkový pokles ekonomiky. Prudké výkyvy a změny na trhu přinesly těžké chvíle jak obalářům, tak těm, kteří obaly potřebují pro […]

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání Firma BD Sensors je českým dodavatelem elektronické tlakoměrné techniky a hledala řešení, jak zlepšit využití skladové plochy a zvýšit produktivitu a přesnost vychystávání. Případovou studii představil Viktor Frnka, marketingový manažer společnosti Kardex. Jaké řešení jste v BD Sensors zvolili? Nový systém navržený společností Kardex se skládá z […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required