Poptávka po rychloběžných vratech roste. Jak vybrat ta nejvhodnější?
V logistických provozech, kde dochází k velké četnosti průjezdů vozidel a klade se důraz na rychlost i minimalizaci tepelných ztrát, nacházejí uplatnění rychloběžná vrata. Klíčovými vlastnostmi jsou v jejich případě bezpečnost, spolehlivost a také izolační schopnosti.
Díky rychlému otevření a zavření vratového křídla se minimalizuje čas průjezdu (tj. plynulý průjezd bez čekání před vraty) a také doba, po kterou dochází k výměně klimatu s rozdílnými teplotami a tím pádem i k tepelným ztrátám. „Aby rychloběžná vrata fungovala efektivně, je nutné, aby měla dostatečnou rychlost – pro otevření 1,5 až 2 metry za sekundu – a také aby byla vybavena senzory pro automatické otevření a zavření. S tím pak souvisí bezpečnostní výbava samotných vrat,“ upozorňuje Ondřej Štěrba, produktový manažer ve společnosti Spedos. U rychloběžných vrat tedy z výše uvedeného vyplývají požadavky na rychlost, garanci cyklů, vybavení senzory pro automatické otevření i zavření. Také se zvyšují požadavky na větrnou odolnost vrat a prostorové nároky.
V souvislosti s rostoucími nároky na rychlost a bezpečnost jsou rychloběžná vrata vybavována například světelnou mříží, která je integrována v zárubni vrat, a v případě fóliových vrat jsou standardně dodávána vrata se „samoopravitelnou“ spodní lištou, vysvětluje Tomáš Kouřil, projektový manažer ve společnosti Hörmann. „Pokud dojde k vyražení vratového křídla, například vysokozdvižným vozíkem, je možné jednoduše pomocí trvalého stisku tlačítka na řídicí jednotku vratové křídlo otevřít do plné otevřené polohy. Vratové křídlo samo zajede zpět do zárubní díky navíjejícím prvkům na horní hraně zárubní,“ konstatuje Tomáš Kouřil.
Stále více se rozvíjejí a na trhu uplatňují i systémy pro inteligentní ovládání rychloběžných vrat, jež zvyšují efektivitu a bezpečnost logistického provozu. V rámci těchto chytrých aplikací dochází ke „komunikaci“ s manipulační technikou, což ve skladech přispívá mimo jiné k eliminaci rizikových situací. Jedno z takových pokročilých řešení představil nedávno výrobce manipulační techniky, společnost Linde Material Handling. Jde o modul Door Control, který je součástí asistenčního systému Linde Safety Guard. Když se vozík přiblíží k rychloběžným vratům, jeho rychlost jízdy se postupně sníží a vrata se automaticky otevřou. Inteligentní systém za tímto účelem určuje vzdálenost mezi pevně instalovanými jednotkami na vysokozdvižném vozíku a rychloběžnými vraty s přesností na deset centimetrů. Po průjezdu se dveře opět zavřou a řidič vysokozdvižného vozíku může pokračovat v jízdě obvyklou rychlostí.
Záleží na typu provozu i dalších faktorech
Vratová technika, konkrétně mimo jiné její rozměry, umístění a funkčnost, by měly být řešeny už v návrhu skladové či výrobní haly. Je zřejmé, že i rychloběžná vrata musí co nejlépe pasovat do celkového konceptu průmyslové budovy.
„V rámci logistických toků je zapotřebí jasně definovat četnost průjezdů, kdo, jak, s čím bude projíždět, jaký další pohyb bude před a za vraty, větrné podmínky a podobně, a na základě těchto informací zvolit vhodný typ vrat,“ doporučuje Ondřej Štěrba. Právě u rychloběžných vrat jsou značné rozdíly v pořizovací hodnotě ve vztahu k rychlosti, větrné odolnosti či použitým materiálům. Tato vrata se vyrábějí přesně na míru, tj. následné úpravy zpravidla nejsou možné.
Stejně podstatná je skutečnost, o jaký typ provozu se jedná: zda jde například o potravinářství, chemický průmysl, chladírny apod. I podle toho je třeba vybrat vhodné zařízení. Například pro mrazírenské prostory je možné zvolit zateplený typ vrat s vyhříváním a možností bezproblémové funkce v teplotách okolo −20 °C. „V potravinářském a farmaceutickém průmyslu je kladen velký důraz na hygienu. Zde jsou dodávána vrata v nerezovém provedení s možností častého omývaní vrat a jejich příslušenství pomocí vysokotlakých čističů. V nerezovém provedení jsou zárubně krytování vrat a pohonu, spojovací materiál a také samotná řídicí jednotka,“ vyjmenovává Tomáš Kouřil.
Podcenit se rozhodně nevyplatí výběr dodavatele rychloběžných vrat. Kromě odborně provedené montáže zařízení by zvolená firma (resp. její kvalifikovaní pracovníci) měla kvalitně pečovat o vrata v průběhu celého životního cyklu a samozřejmě zajistit opravu, dojde-li k jejich poškození či poruše.
„Vhodným řešením může být dvojice vrat“
Typ skladového provozu velmi ovlivňuje volbu typu vrat a zároveň i volbu vyrovnávacího můstku a těsnícího límce. Například u skladu s chlazeným zbožím budou jiné požadavky na tepelnou prostupnost. V rámci venkovního pláště budovy se setkáváme s vratovými otvory pro takzvanou zadní nakládku, kdy nákladní auto je přistaveno zadní částí vozidla k budově, nebo vratovými otvory, skrze které nákladní vozidlo zajede do budovy a vykládka se řeší uvnitř budovy, nebo vratovými otvory, kde je větší četnost průjezdu. U poslední varianty je velmi dobré řešit vratový otvor dvojicí vrat: sekčními vraty z důvodu izolace a rychloběžnými vraty z důvodu četnosti otevírání. Jako alternativní řešení jsou pak rychloběžná spirálová vrata. Z praxe však doporučuji dvojici vrat. Kvůli četnosti provozu je větší pravděpodobnost poškození kolem vrat, a pokud jsou v opláštění dvoje vrata, tak je možné třeba i omezeně zajistit oddělení vnitřních prostor a venkovního prostředí.
Josef Hájek, vedoucí technického oddělení, Tyros Loading Systems CZ
Text připravil: David Čapek