Vodíkový pohon nákladních vozidel je na vzestupu, v ČR zatím chybí infrastruktura
Využití vodíkové technologie v dopravě je na samém počátku, ale objevují se první vlaštovky, jež nejsou jen prototypy, ale sériovou záležitostí. Týká se to i nákladního vozu Hyundai Xcient Fuel Cell, který dnes v Praze představila společnost Gebrüder Weiss. Nešlo přitom pouze o „statickou“ ukázku, vůz uskutečnil pilotní rozvoz a vykládku v holešovických skladech firem Mountfield a Alza.cz.
Gebrüder Weiss v Česku může při provozu svého prvního nákladního auta na vodík čerpat ze zkušenosti kolegů ve Švýcarsku, kde je už více než rok v provozu. Dosavadní praxe ukazuje, že spotřeba se pohybuje pod osm kilogramů vodíku na 100 kilometrů a že nízké zimní teploty ani výškový profil silnice nemají na jízdní vlastnosti zásadně jiný dopad než u vozů s naftovými agregáty.
Kapacita nádrže je 32 kg vodíku a vnitřní tlak odpovídá 350 barům. Vodík se nachází v pěti oddělených tancích přímo za kabinou řidiče, palivový článek je pod nimi, elektromotor pak pod kabinou. Ve voze je instalován elektromotor o výkonu 350 kilowattů. Vozidlo přepraví 15 palet s užitečnou nosností 5,7 tuny. Podle vyjádření logistické firmy může roční úspora oxidu uhličitého dosáhnout až 80 tun.
„Udržitelnost v přepravě je pro ochranu životního prostředí a naši budoucnost klíčová. Gebrüder Weiss proto dlouhodobě sleduje trendy a testuje inovativní technologie v bezemisní dopravě. Zelený vodík přitom aspiruje na palivo budoucnosti. Nutností je ovšem vybudování potřebné infrastruktury,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss v ČR.