logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Dovozce i vývozce čekají od října nové celní povinnosti Se začátkem letošního října čeká dovozce...
  • Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz...
  • Skupina stow představuje značku Movu Robotics Novou značku Movu Robotics uvádí na trh společnost...
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...

E-shopy v problémech: méně objednávek, náklady na zákazníky rostou

19. srpna 2022
Ekonomika 0
646
E-shopy v problémech: méně objednávek, náklady na zákazníky rostou

E-shopy v problémech: méně objednávek, náklady na zákazníky rostou

Českou e-commerce čekají náročné časy, alespoň podle prohlášení samotných e-shopů. Po několika silných letech přichází vystřízlivění. Sklady plné špatně prodejných zásob, opatrnější zákazníci či ochlazení zájmu investorů vytvářejí nepříjemný koktejl. Kde vidí provozovatelé internetových obchodů největší rizika, jestli se cítí existenciálně ohroženi a jak dopadne konec roku, na to se 161 z nich ptal fintech Mallpay.

Že se všechny zmíněné trendy negativně promítnou do výsledků zimní sezóny, si myslí celých 73 % oslovených provozovatelů e-shopů. Nejklidnější jsou ty největší e-shopy – u nich dokonce 41 % předpokládá, že celkový profit bude letos stejný nebo ještě lepší než ten loňský. Naopak malé e-shopy, které v letošním roce chtěly nabírat na síle, expandovat a investovat do rozvoje, jsou nejpesimističtější. U nich špatné anebo ještě horší časy vyhlíží 79 % z nich – často se skladem zboží, které se jim nedaří prodat za odpovídající cenu.

Zákazník musí utratit víc, aby si na sebe vydělal, pro řadu e-shopů je to problém

Pečlivě hlídanou návratnost jednotlivých procesů v e-shopech začíná ukusovat ze všech stran inflace a zdražování nákladů. V mnoha případech to vede až k jejich neudržitelnosti. Vyplývá to i z čísel. Například obsloužení jednoho zákazníka je ve 43 % případů o více než polovinu dražší než loni touto dobou, skoro pětina e-shopů přiznává, že se jim tato suma meziročně dokonce znásobila. U 60 % oslovených e-shopů se dnes pohybuje v rozmezí 100–250 korun, u 21 % dokonce mezi 250 a 500 korunami. Problém mají především menší hráči.

Co zdražuje nejvíce? E-shopy všech velikostí se shodují, že největším problémem jsou náklady na logistiku a řešení poslední míle. Druhým problémem jsou náklady na skladování, investice do skladů a nárůst cen energií potřebných na provoz. Třetí problém se týká zejména malých e-shopů – rostou jim náklady na akvizici zákazníka, a to hlavně kvůli aktivitám a růstu silné konkurence.

„Z toho vyplývají tři zásadní trendy. První je pokračující outsourcing celé řady procesů, které byly doposud doménou e-shopů. Poroste zájem o fullfilment, marketplace modely a využívání nových platebních řešení. Druhým je jisté omezení některých služeb – například zavedení určitých pojistek pro to, aby byly všechny transakce e–shopu ziskové. Můžeme tedy očekávat například limit minimální objednávky a podobně,“ myslí si Richard Kotrlík, CEO Mallpay. „A třetí se pak týká nůžek, které se začínají opět rozevírat mezi těmi, co investovali do optimalizace v době covidu a kteří to nepovažovali za důležité a nyní jim rostou náklady na vícero frontách.“

Ztratit zákazníka nebylo nikdy dražší, klíčová bude podpora retence

Proč? Mimo jiné proto, že získat zákazníka a obsloužit ho nebylo pro řadu e-shopů nikdy dražší. A tím pádem je i rekordně drahé ho ztratit. Nejvíce ve chvíli, kdy již zboží objednal, ale rozhodl se ho nepřevzít. Zatímco loni se jedna nepřevzatá objednávka dala „smáznout“ ziskem z průměrné marže u běžného obchodu, podle informací e-shopů se nyní nákup vracející se na sklad prodraží natolik, že na něj ve 44 % případů musí „vydělat“ hned dva zákazníci. E-shopy, které nemají nákupní proces dlouhodobě vyřešený, teď budou vystaveni extrémnímu tlaku.

Převzetí zboží přitom není jediným slabým místem v celé zákaznické cestě. Za generátory mikroztrát, které dokážou objednávku – a tím i velkou část byznysu – překlopit do červených čísel, e-shopy označují ještě nadměrné množství vratek, ale také výběr platby a způsobu doručení. Dilema, zda nabídnout platbu při převzetí, ale riskovat nevyzvednutí zboží nebo naopak požadovat předplatbu a přicházet o zákazníky, nahrává pochopitelně hybridním metodám, jako je třeba odložená platba.

Vratky se nevyplatí omezovat, i když jsou drahé

V případě vratek pak především módní a sportovní e-shopy řeší, nakolik zůstat benevolentní a podporovat uživatele v nákupu i za cenu vracení zboží a nakolik tuto možnost omezovat. Podle specializovaného start-upu Retino se přitom napříč celou e-commerce vrací přibližně 10 % všech objednávek. A vratky nemá smysl omezovat, naopak se je vyplatí optimalizovat jako přirozenou součást byznysu.

„U elektroniky se jedná o jednotky procent, sportovní e-shop nebo obchod s módou může mít klidně nízké desítky,“ říká Marek Duda za Retino. „Špatná zkušenost s vrácením zboží vede obecně k nižší retenci – zákazník se pak do e-shopu hůř vrací. V době, kdy mají zásadní vliv na prodeje kvalitní recenze e-shopu se negativní přístup k vratkám dlouhodobě nevyplácí.“

Podcenění přístupu totiž může vést u některých segmentů k velkému kroku zpátky – zákazníci si prostě zboží začnou zase opět více kupovat v kamenných prodejnách, aby nebyli vystaveni riziku, že jejich doma vyzkoušené zboží e-shop zpět nepřevezme. I proto vznikly první pokusy, jak spojit odloženou platbu a vratky do jednoho celku. Dopad na retenci se nyní testuje.

„První čísla však vypadají velice slibně. Ukazuje se, že odstranění dvou klíčových bariér – platby a strachu z vracení zboží – vede k výrazně vyšší věrnosti zákazníka a výrazně častějším opakovaným nákupům,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Což jsou pro řadu hráčů klíčové parametry pro zvládnutí nadcházejících měsíců.“

První krachy znejistily trh, ohroženy se cítí především ty menší

A jak se celková nálada po prvních medializovaných problémech e-shopů odráží v obavách provozovatelů? Existenčně ohrožené se subjektivně cítí spíše menší e-shopy. V kategorii doposud výdělečných mikro e-shopů to zmiňuje dokonce celých 82 %, malé e-shopy se pak obávají v 55 % případů. Středně velké se pak dělí v pocitu ohrožení na dvě poloviny. Naopak 78 % oslovených velkých hráčů věří, že ani přes aktuální hrozby není jejich byznys ohrožen zásadním způsobem.

A co momentálně e-shopy tíží nejvíce? Největší aktuální hrozbou se stává neprodané zboží na skladě, který trápí především větší hráče. Druhou hrozbou jsou pak zmíněné rostoucí náklady na provoz. Třetím problémem se pak stává vyšší opatrnost zákazníků a jejich klesající kupní síla. Středně velké e-shopy pak další riziko vidí ve vyspělejší konkurenci nebo ochlazení zájmu investorů.

„Nemyslím si, že by česká e-commerce měla nutně zažít extrémní otřesy, situace pro ni však nebude jednoduchá. Pokud však e-shopy zareagují stejně flexibilně jako v letech 2020–2021, mohou ještě leccos zvrátit ve svůj prospěch,“ uzavírá Richard Kotrlík s tím, že možností pro optimalizaci je v naprosté většině případů ještě dost.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz nového skladu

Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz nového skladu V srpnu 2023 zahájil Yusen Logistics (Czech) s.r.o. spolupráci se společností Mondi Štětí a.s. Partnerství bylo v září stvrzeno předáním symbolického klíče od nové budovy skladu v areálu parku P3 Lovosice. Yusen zde pro společnost Mondi zajištuje komplexní skladovací služby, zahrnující […]

Využijte skladování v Pohořelicích u Brna a sběrné linky z Číny

Využijte skladování v Pohořelicích u Brna a sběrné linky z Číny Společnost PST CLC Mitsui-Soko nabízí volné skladové kapacity a zajištění skladování, dopravy a celních služeb. Aktuálně nabízí skladové kapacity a služby v Pohořelicích u Brna. Pro podrobnější informace volejte na číslo +420 720 037 828 nebo pište na e-mail obchod@pst-clc.cz. A další informace: společnost PST CLC Mitsui-Soko […]

Compas automatizace na MSV 2023 v Brně

Společnost Compas automatizace na Mezinárodním strojírenském veletrhu, který se koná 10.–13. 10. 2023 v Brně, představí: DIGITÁLNÍ TOVÁRNU S ROBOTY – ukázka realizace investičních celků a výrobních linek, plně automatizovaných s digitální nadstavbou (MES) Plně digitalizované plánování, řízení a monitoring diskrétních i dávkových výrob REALIZOVANÁ ROBOTICKÁ PRACOVIŠTĚ – ukázky konstrukce strojů, linek a implementace robotů/cobotů Prezentace […]

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu Poptávka po kolech se z různých důvodů v čase výrazně mění. Jednou je kol málo, podruhé moc, jednou chybí součástka pro výrobu, podruhé není odbyt. Výrobce komponent na kola z Kalifornie však společně s německou logistickou firmou úspěšně zvládají takové výzvy a část výroby od loňského roku realizují v Ejpovicích […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required