Jak na reverzní logistiku pro zboží z e-shopů
Téma kvalitní a efektivně fungující reverzní (zpětné) logistiky rezonuje v poslední době zejména u internetových prodejců. V tomto ohledu platí prakticky stejná základní pravidla jako při zasílání zboží z e-shopu zákazníkovi: tedy jednoduchost, klientská přívětivost, rychlost a možnost výběru nejvhodnějšího způsobu odeslání zboží zpět.
Možnost jednoduchého vrácení zboží je pro klienty e-shopů jedním z důležitých faktorů při nákupu. Navíc význam volby vrácení zboží stále roste, po ceně a šíři nabídky je právě možnost jednoduchého vrácení zboží pro klienty zpravidla rozhodující.
E-shopy se tak musejí snažit, aby klient měl jednoduchou možnost zboží vrátit, aby jej nemusel složitě balit a chodit s ním na kamennou pobočku e-shopu nebo na poštu. Standardem se už stává, že součástí zaslaného balíčku je předtištěný štítek s adresou odesílatele, rozšiřují se možnosti způsobu vrácení zboží, kromě kamenných prodejen lze využívat třeba výdejní místa.
K zákazníkovi a případně i od něj
„Pro nás konkrétně to pak neznamená zásadní větší rozdíl oproti standardní objednávce. Máme zásilku, víme, kam a kdy ji máme doručit. A vlastně je nám jedno, jestli jde z e-shopu ke klientovi nebo obráceným směrem,“ vysvětluje Daniel Mareš, CEO přepravní společnosti Wedo CZ.
Tato firma otevřela nedávno ve středočeském Ostředku svůj nový logistický hub, který disponuje řadou pokročilých skladových technologií. Dokáže zpracovat a roztřídit až 100 tisíc zásilek za jednu noční směnu. „Výrazně se nám navyšují kapacity (a to nejen pro nejbližší měsíce, ale na další roky dopředu), přeprava je více automatizovaná, méně chybová, rychlejší a jednodušší. A to platí i pro reverzní logistiku,“ dodává Daniel Mareš.
Jednoduše, rychle, pohodlně. A také interaktivně
Trend v oblasti reverzní logistiky je zřejmý: vrácení zboží má být co nejjednodušší, rychlé, pohodlné a zákazník musí mít možnost vybrat si tu variantu vrácení, jež je pro něj nejvhodnější.
K tomu slouží mimo jiné online reklamační formuláře, které jsou (či měly by být) přehledné a uživatelsky přívětivé. Například skupina Packeta, pod kterou patří například společnost Zásilkovna, začala pro zefektivnění komunikace se zákazníky využívat plně interaktivní formulář vytvořený firmou Konica Minolta. Výsledkem je zrychlení a zjednodušení reklamačního procesu, a to jak v Česku, tak i v dalších evropských zemích, kde Packeta působí. Vyplnit formulář lze v sedmi jazycích, které je navíc možné přepínat i během vyplňování. Řešení současně poskytuje i vysokou míru kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů.
Přehled poskytovatelů logistických služeb najdete na portálu SLBOOK ZDE.