
Jsme připraveni na nejkomplikovanější projekty
„V blízké budoucnosti zesílí tlak klientů na automatizaci intralogistiky s minimem lidského faktoru,“ říká Jakub Jonáš, managing director společnosti Ferag CZ.
Ferag je v Česku známý především jako dodavatel technologií v polygrafickém průmyslu. Je to jediné odvětví, na které se primárně zaměřujete?
Správně říkáte, že společnost Ferag byla dlouhou dobu hlavním dodavatelem technologií na trhu polygrafie. I když paralelně probíhaly také akvizice v oblasti intralogistiky a automatizace, hlavním cílem byla polygrafie. S nástupem online světa a růstem e-commerce jsme ale plány a cíle přehodnotili. Primárním úkolem je začít budovat pozici Ferag CZ jako velkého a stabilního dodavatele intralogistických technologií. Hlavní technologie tvoří dopravníky, sortery, ale také AMR či AGV stroje. Důležité je i to, že výroba včetně vývoje stále probíhá ve Švýcarsku. Obecně jsme pro klienty dodavatelem řešení, kdy není předem dáno zadání a klient očekává, že vhodné řešení mu navrhneme a dodáme na klíč.
Vy osobně máte více než desetileté zkušenosti z intralogistiky a 3PL. Kde jste doposud působil?
Mou první pracovní zkušenost, ještě během studia na vysoké škole, byla společnost FM Logistic, kde jsem následně vystřídal několik pozic. Šlo o první velké setkání s logistikou a pro mě neuvěřitelnou zkušenost. Následně jsem měl možnost nahlédnout i na druhou stranu logistiky, a to systémovou část v podobě WMS. Pokud jde o studium, na střední i vysoké škole u mě také převládala logistika. V oboru se pohybuji od roku 2008 a musím říct, že za tu dobu se hodně změnilo ať v používané technologii, tak potřebách klientů. Velice se těším, jaké výzvy v logistice nás čekají a kde budou technologie za deset let.
Jaké máte vize či cíle v rámci společnosti Ferag CZ?
Hlavní cíle pro Česko i celý region CEE jsou rozvoj intralogistiky a robotizace. Chceme klientům a obchodním partnerům ukázat, že jsme logistický integrátor, který dokáže uskutečnit i nejkomplikovanější projekty. V této pozici jsme již v západní Evropě a budeme se snažit, abychom měli stejnou pozici i v lokalitě CEE.
Současná doba je velice turbulentní, což se „propisuje“ i do fungování logistiky nebo intralogistiky firem. Jak jim mohou pomoci automatizace fyzických toků a digitalizace procesů?
Automatizace je velice široký pojem a můžeme se bavit o projektech, u nichž je návratnost i pět let. Nicméně automatizace může znamenat i pořízení VNA vozíku s navigací, válečkové dráhy či určitý druh dopravníků či sorterů, kde investice již nejsou tak velké. Ušetříte čas, zrychlíte vychystávání a nebude takový hlad po skladnících, tedy z dlouhodobého hlediska to znamená snížení provozních nákladů. Záleží, jakou technologii potřebujete, a na toto rozhodnutí je vždy dobré mít spolehlivého logistického partnera, který připraví návrh skladu s celkovou kapacitou a myšlenkou na budoucí potřeby. Digitalizace procesu tvoří základ průmyslu 4.0, je to startovací čára pro celý rozvoj firmy.
Doba není jednoduchá ani pro samotné výrobce a dodavatele technologií. Narůstají ceny materiálu, projevují se výpadky v dodavatelských řetězcích. Jak tomu čelíte a jste schopni odběrateli garantovat cenu a čas dodání?
Máte pravdu. Když už se zdálo, že covid je „na uzdě“, přišel válečný konflikt, který ovlivnil celý svět snad ještě víc. Pokud jde o výrobu, snažíme se čelit výpadkům větší skladovou zásobou a nabíráme více pracovníků do výroby. Bohužel přes všechna opatření je dnešní situace tak komplikovaná, že během obchodních jednání musíme s klientem připravit více variant tak, aby nedocházelo k posunutí termínu realizace. Výsledkem jsou komplikovanější a nákladnější projekty, jelikož musíme počítat s více negativními vlivy.
Jakým směrem se bude ubírat intralogistika?
V blízké budoucnosti zesílí tlak klientů na automatizaci s minimem lidského faktoru. Díky obrovskému vzestupu e-commerce sektoru bude stále stoupat zájem o skladové a vychystávací systémy typu Autostore a různé sortery napojené na výkonný dopravník. Nedávný veletrh LogiMAT demonstroval jasný zájem trhu o AMR stroje. V blízké budoucnosti uvidíme méně homogenních skladů, ale více fullfilmentových center s velkým poměrem kusového vychystávání. Stále důležitější aspekt automatizace bude mít vhodný a dobře nastavený WMS. Bez systémové připravenosti nedosáhne automatizace očekávaných výkonů a návratnost se značně protáhne.
www.ferag.cz