logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

Pavel Motan: Digitalizace logistických procesů je pro řadu firem prioritou, úroveň jednotlivých řešení je ale různorodá

17. června 2022
Rozhovory 0
971
Pavel Motan: Digitalizace logistických procesů je pro řadu firem prioritou, úroveň jednotlivých řešení je ale různorodá

Pavel Motan: Digitalizace logistických procesů je pro řadu firem prioritou, úroveň jednotlivých řešení je ale různorodá

Jaké výhody vlastně firmám přináší důraz na inovace a digitalizaci v logistice? Jak a v čem naopak „pokulhávají“ ty firmy, které se digitalizaci logistických procesů dosud brání? I o tom jsme hovořili s Pavlem Motanem, jednatelem společnosti K2 atmitec.

Na květnovém logistickém kongresu Eastlog zaujala účastníky vaše společná přednáška s firmou Dexis Slovakia, nazvaná „Od prvobytně pospolné společnosti do 21. století: Digitalizace logistických procesů“. Máte pocit, že „prvobytně pospolných společností“ bez digitalizované logistiky je stále ještě dost? Nebo se situace v poslední době zlepšila?

Myslím, že na digitalizaci logistických procesů, zvláště v poslední době, kladou firmy daleko větší prioritu. I v menších skladech, nejen ve velkých logistických centrech, hledají řešení přiměřená možnostem (nejen finančním, ale i personálním a investičním) odpovídající době. Stále se najdou sklady s obratem výdeje mnoha stovek milionů korun ročně, kde je automatizace postavena na špičkově vyladěném papírovém procesu, dokonalé znalosti lidí s uložením sortimentu a řízení prověřeným, ale již desítky let zastaralým řešením. Z původních autorů systému se však mnohdy sotva najde jeden aktivní vývojář, na kterém to celé leží a bez jeho zásahu nejsou žádné změny, či vůbec provoz, možné. Těžko tam pak shánějí brigádníky, zástup nebo jakoukoliv atraktivitu pro nové zaměstnance. Je to protipól novostaveb a moderně střižených logistických projektů, zpravidla vznikajících na zelené louce.

Je tedy z vašeho pohledu míra rozšíření pokročilých informačních technologií v současných logistických provozech, například pro řízení skladů, na dostatečné úrovni, nebo není? (Liší se výrazně situace v ČR a v nejvyspělejších zemích Evropy či světa?)

Pro porovnání s Evropou a světem se necítím být expertem, ale myslím si, že to bude podobné. I u nás v ČR budou jak špičková automatizovaná řešení, tak provozy běžící na MS DOSu. Neházel bych všechno do jedné definice. Rovněž úroveň jednotlivých řešení bude velmi různorodá, od nasazení mobilních terminálů až po využívání umělé inteligence pro dílčí úlohy.

Setkáváte se s nějakými „zajímavými“ argumenty firem, které se zavedení těchto technologií dosud brání? (Jak na ně reagujete? Co byste jim případně vzkázal?)

Mezi nejméně zmiňovaný, ale možná nejčastěji platný argument bych zařadil „růžové brýle“ a neochotu nebo nepředstavivost, co všechno by se procesně muselo změnit (právě na straně zákazníka), aby to celé mohlo fungovat nově a jinak. Slovně nejčastěji padá argumentace finanční, personální a procesní. Na druhou stranu v posledních dvou letech bylo zavedení řízených skladů nebo digitalizace logistických procesů nejčastějším důvodem pro změnu a investici do nového řešení.

A naopak jakými vlastnostmi či kompetencemi se vyznačují ty firmy, které kladou důraz na inovace a využití pokročilých technologií v logistice? (Je takových firem na trhu dostatek, nebo spíše naopak? Ve kterých odvětvích především působí?)

Pokud vycházím z námi obdržených poptávek, situace je pozitivní. Oslovují nás společnosti, které se samy rozhodly jít vpřed. Celá diskuse, proč by měly inovovat, odpadá, protože ony samy chtějí být lídry a zajistit si budoucnost. V reálu se tak hledá optimální řešení a způsob provedení, přiměřenost velikosti a rychlosti změny. Jak z pohledu procesů, tak neomezení jejich předmětu podnikání a zachování dostatečné otevřenosti pro budoucí rozvoj, růst a modifikaci, kdyby museli cokoliv dělat úplně jinak.

Jaké jsou hlavní benefity důrazu na inovace a digitalizaci logistiky ve firmách? Ve výše zmíněné prezentaci na kongresu Eastlog mě zaujalo, že ve společnosti Dexis Slovakia došlo v návaznosti na digitalizaci logistických procesů ke dvojnásobnému nárůstu obratu. Je takový progres spíše vzácností, nebo nejde o výjimečný případ?

Myslím, že to není ojedinělý případ, ale je potřeba vidět to i v kontextu ostatních faktorů. Za naši společnost dodáváme pouze řešení, určitý nástroj, ale důležitým faktorem je i citlivost nebo předvídavost klienta na skladbu sortimentu, způsob prodeje a vytváření přidané hodnoty z pohledu zákazníka. Když management využívá přednosti a možnosti řešení, které má, tak je to výhra. Podle mě je to důležitější než hledání jiných řešení, které bude mít zase jinou skladbu silných a slabých stránek. V Dexisu Slovakia došlo k tomu, že klíčoví pracovníci za jednotlivé úseky již sami přicházejí s nápady, jak ještě více využít možnosti, které jim ucelený systém K2 ERP nabízí.

Můžete na závěr shrnout, co je klíčové pro to, aby nasazení digitálních technologií v logistice bylo úspěšné a dané firmě reálně pomohlo?

Myslím, že to bylo i shrnutím a závěrem našeho vystoupení. Klíčové jsou tři faktory. Vhodný nástroj, který řeší potřeby, uzpůsobení postupů a procesů tak, aby se vytěžily konkrétní možnosti. Maximální možná míra automatizace prodeje a v neposlední řadě také získání lidí (uživatelů), prodání myšlenky, že jejich aktivním zapojením si mohou práci zjednodušit, urychlit a zefektivnit. Pak se takový motor roztáčí sám.

Připravil: David Čapek

Související články:

Daniel Knaisl: Dodavatelské řetězce nesměřují k brzké stabilizaci

Doporučujeme

Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required