logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Ydistri pomáhá řetězci parfumerií Douglas efektivněji řídit skladové zásoby Český start-up...
  • Cloud využívají v Česku téměř čtyři pětiny firem Firmy v tuzemsku se stále více spoléhají na...
  • První evropský sklad firmy ShipMonk se otevře v Panattoni Parku Cheb South Společnost ShipMonk,...
  • P3 startuje spekulativní výstavbu v Myslince u Plzně Developer a správce průmyslových budov P3...

Omnichannel logistika: Až příliš cest ke spotřebiteli

30. května 2022
Téma 0
382
Omnichannel logistika: Až příliš cest ke spotřebiteli

Omnichannel logistika: Až příliš cest ke spotřebiteli

O omnichannel logistice se psalo dlouhá léta před pandemií. Teprve zkušenost s koronavirem a nemožnost doručovat na obvyklá místa, resp. nemožnost prodávat v mnoha kamenných obchodech a s tím spojená nutnost hledat nové cesty k zákazníkovi, dostala omnichannel do centra dění. Logistické sítě na to nebyly, a často ani nemohly být připraveny. Myšlenka vícekanálového prodeje a logistiky se ale tím zase o velký kus posunula k realitě.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 198 (březen–duben 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Automatizované balení zrychluje vyřízení objednávky a snižuje náklady na dopravu

Dříve jsme měli v televizi dva kanály, na které jsme se mohli dívat, také platívalo, že když si chtěl spotřebitel něco koupit, muset do „sámošky“ na rohu, případně ještě zalistoval katalogem a „zmagnetizovaně“ vybral zboží, které se mu za několik týdnů objevilo na spádové poště. Dnes máme televizních kanálů tolik, že jen jejich seznam by zabral tyto dvě strany. A podobně je to s variantami nákupu – zákazník může v podstatě nonstop nakupovat v různých typech kamenných i virtuálních obchodů, a to pomocí rozmanitých technických prostředků. Navíc jsou tu různé typy zákazníků, v základu B2C a B2B (samozřejmě i C2C), ale i tyto hlavní skupiny se dále dělí a jednotlivé kategorie mají rozličné charakteristiky, s nimiž je třeba počítat.

Houpací koně

Aby obchodníci mohli reagovat na nákupní „tekutost“, potřebují vícekanálový (omnichannel) přístup v oblasti marketingu, obchodních strategií, ale také logistiky. Jinak se vychystává zboží pro vlastní prodejnu ve větší síti, trochu jinak pro „cizí“ obchod, zase jinak pro školu, která si pomocí e-mailu objedná 30 balíků kancelářského papíru a odlišně pro rodiče, který se večer posadí k internetu a hledá houpacího koně pro své dítě, protože narozeniny má už pozítří. Vše bylo ještě docela jednoduché, než přišla covidová krize, která zavřela jeden z hlavních kanálů, kamenné obchody, a přinutila mnoho spotřebitelů objednat si svůj první chléb po internetu.

Logistiku v Alze řídí nově Miroslav Köváry a Patrik Jankovský

Šok to nebyl pouze pro některé spotřebitele. Panika zafungovala také v centrálách mnohých firem, které se doposud opíraly téměř výhradně o prodej v síti svých kamenných prodejen a tomu měly přizpůsobeny logistické toky. Byla polovina roku 2020 a všem už začínalo být jasné, že covid nezmizí tím, že tři týdny budeme nosit roušky. Vidina padajících obratů v kamenných obchodech, ve stovkách procent rostoucí objemy prodejů u konkurence, která byla na elektronický prodej připravena lépe, a nastartovaný trend hromadného úprku spotřebitelů k e-shopům musel být noční můrou.

Vedlo to k tomu, že řada obchodníků začalo svou omnichannel éru narychlo postavenými e-shopy s logistikou, která počítala s prodejnami jako výdejní sítí. Spontánně budovaný systém click&collect se některým obchodníkům osvědčil, ale s koncem (věřme) pandemie stejně začali přemýšlet, jak se přenést z „guerillového“ do klasického logistického modelu. To vyžaduje a bude vyžadovat mnoho změn a investic a trvalé vylaďování i hledání logistických cest.

Stále náročnější logistika

Pokud si představíme prodejní síť o desítkách větších prodejen ve městech nad 10.000 obyvatel, můžeme vyjít z předpokladu, že takové firmě stačí na Čechy jeden centrální sklad, na Moravě případně druhý, resp. nějaká forma cross-docku. To platí za podmínky, že vychystáváte vlastně jen paletové zboží, ne nutně homogenní jednotky, ale stále palety. Jak se ovšem situace změní, pokud najednou pětinu nebo čtvrtinu objemu je třeba vychystat pro odběratele z řad fyzických osob.

Předně významně naroste plocha, kterou je potřeba pro skladové operace, fullfilment internetových zásilek. Z míst pro replenishment se v podstatě odebírá po kusech, je třeba konsolidovat zboží pro danou zakázku, v logistice se pohybuje hodně lidí, vznikají buffery s polopřipravenými zásilkami, které čekají na doplnění, vše se dá dělat jen do určité výšky (zpravidla kam dosáhne člověk, nebo na mezaninech), významně rostou potřeby v oblasti packagingu (na materiál, lidské zdroje, automatizaci), přibude také administrativa. Developeři odhadují, že v porovnání s klasickou paletovou logistikou, kterou lze do značné míry realizovat za použití vertikálního skladování, vyžadují fullfilmentová centra pro e-shopy dvakrát tolik skladové plochy.

Další obtíž nastává s tím, jak doručit zboží zákazníkům. I zde už neexistuje pouze jedna cesta závozu balíků. Silným hráčem je stále Česká pošta se svými pobočkami, na které bylo zvyklých dost spotřebitelů, kteří během pandemie začali nakupovat v e-shopech. Významnou část segmentu obhospodařují balíkoví přepravci, přičemž tento segment se během koronakrize v Česku poměrně konsolidoval. Pak jsou tu různé formy výdejen, které dnes existují všude – od dedikovaných výdejen, jež plní i úlohu showroomů, přes trafiky, maloobchodní prodejny až po sázkařské kanceláře. Rostoucí oblibu si získávají výdejní boxy. A pak tu samozřejmě máme kamenné prodejny, které je třeba rovněž zásobovat.

Omnichannel znamená také to, že zboží je odesíláno z jiných míst než pouze skladů. Zásilky z e-shopů mohou být k zákazníkovi doručeny přímo od výrobce či dodavatele bez „zastávky“ ve skladu daného elektronického prodejce (někteří své sklady ani nemají). Podobně si může zákazník přát zaslat zboží, jež viděl nebo si vyzkoušel v kamenné prodejně či showroomu. Omnichannel přináší také to, že zboží může být v rámci zrychlení zasláno zákazníkovi z meziskladu.

Hlavně ne do slepé uličky

Jen na základě tohoto letmého nástinu lze odtušit, jakou komplexitu omnichannelový přístup přináší. Nemluvě o tom, pokud do celé logistické pavučiny vložíme další komplikace a proměnné jako nutnost dodržování teplotního řetězce, hygienické požadavky nebo reverzní logistiku. Z cesty zboží k zákazníkovi se stává velmi komplikovaná mise s velkým množstvím – obrazně vyjádřeno – nadjezdů, podjezdů, zatáček či křižovatek. V žádném případě však nesmí obsahovat slepé uličky.


Omnichannel vyžaduje flexibilitu a rychlost. Nutností je automatizace logistiky

To, zda jsou společnosti úspěšné při zvládání vícekanálové logistiky, se většinou odvíjí od míry automatizace a robotizace nejen fyzických, ale také softwarových logistických procesů. V této souvislosti můžeme zmínit dva zajímavé projekty z poslední doby, jež spoléhají na vysokohustotní robotické zaskladnění i vyskladnění. Alza.cz investuje více než miliardu korun do rozvoje svého logistického centra v Chrášťanech u Prahy (reportáž z centra v Chrášťanech najdete na LinkedInu Systémů Logistiky). Jedná se o dosud nejvyšší jednorázovou investici v historii firmy. E-shop zde kromě rozšíření stávající plochy o dalších 15.000 m2 implementuje novou technologii AutoStore. Tím výrazně zvýší efektivitu skladu a zkrátí dobu odeslání zboží k zákazníkovi. Dodavatelem technického řešení je společnost Element Logic Czech Republic.

A jeden příklad ze zahraničí: Omnikanálová aukční platforma 1-2-3.tv digitalizuje své dodavatelské řetězce a skladové logistiky, a to rovněž za pomoci AutoStoru. Implementací pověřila logistického partnera, společnost DHL Supply Chain. Plně automatizovaný sklad se nachází v německém Brunšviku, umožňuje skladování drobných dílů a zcela automatické vychystávání až 18 milionů položek ročně.


„Pokrok v RPA bude rozhodující“

V příštích letech se toho v obchodě změní více než jen poměr online a offline tržeb. Proto je pokrok v digitalizaci a automatizaci nedílnou součástí naší dlouhodobé strategie. Při objednávkách v sezonních špičkách jsme stále častěji naráželi na kapacitní limity. Vykrývat je brigádníky bylo vždy náročné a při růstu prodeje přes internet hrozilo, že některé požadavky nedokážeme naplnit v dostatečně krátkých lhůtách. Dnes tyto úkony za zaměstnance provádí automatizovaně robot, a ti jsou díky tomu dostupnější pro řešení specifických dotazů či podnětů zákazníků.

Martin Ohradzanský, generální ředitel, Nay Group


Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Shutterstock, AutoStore, Nay Group

 

Související články:

Automatizované balení zrychluje vyřízení objednávky a snižuje náklady na dopravu Logistiku v Alze řídí nově Miroslav Köváry a Patrik Jankovský Rohlik Group nasadí ve svých skladech automatizovanou kompletaci objednávek

Doporučujeme

Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Chomutov na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu Firma U & SLUNO, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové […]

Stow Group rozšiřuje portfolio

Stow Group rozšiřuje portfolio Automatizace, robotizace, efektivizace. Trendy spojené s nástupem Průmyslu 4.0 jsou zcela jasné a vyžadují rychlou reakci. Skupina stow, globální lídr v oboru průmyslového skladování, tak před nedávnem v souladu se svým inovativním přístupem rozhodla o zásadní restrukturalizaci – a založila novou obchodní jednotku stow Robotics. Nový specialisté na automatizaci a robotizaci […]

Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích

Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích Gerlach započal třetí dekádu působení na českém trhu jakožto největší neutrální celní broker poskytující komplexní celní služby související s dovozem, vývozem a tranzitem zásilek, včetně intrastatu. Prostřednictvím vlastní rozsáhlé sítě o 18 provozovnách vystaví 150 celních deklarantů každé čtvrté celní prohlášení v České republice. […]

Jsme připraveni na nejkomplikovanější projekty

Jsme připraveni na nejkomplikovanější projekty „V blízké budoucnosti zesílí tlak klientů na automatizaci intralogistiky s minimem lidského faktoru,“ říká Jakub Jonáš, managing director společnosti Ferag CZ. Ferag je v Česku známý především jako dodavatel technologií v polygrafickém průmyslu. Je to jediné odvětví, na které se primárně zaměřujete? Správně říkáte, že společnost Ferag byla dlouhou dobu […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required