Klient a jeho logistický partner. Jak funguje spolupráce?
Vztah mezi poskytovateli logistických služeb a jejich zákazníky se nijak zvlášť neliší od situace v ostatních odvětvích. Předpokladem každé úspěšné spolupráce, nejen v logistice, je vzájemná důvěra, spolehlivost a flexibilita v rámci poskytovaných služeb.
Z hlediska kvality zajišťování logistických služeb je podstatná například dostatečná volná a dostupná flexibilní kapacita, která pokrývá potřeby zákaznických firem, ať už se jedná o oblast skladování nebo transportu. „Nezáleží primárně na velikosti partnerské logistické společnosti, ale na její schopnosti a ‚know-how‘, jak umí zajistit potřebné transportní kapacity – například ‚modelem spedice‘ – což v konečném důsledku přináší celkové lepší podmínky pro naši společnost,“ komentuje Mária Schlée, category manažerka společnosti Pivovary Staropramen. Výhodou je podle ní i určitá unikátnost poskytované služby, například nastavení udržitelného procenta podílu lidské práce na celkových nákladech, což v aktuální makroekonomické situaci, v oblasti možných narůstajících tendencí, představuje významný plusový předpoklad.
Spojení přeprav a skladových operací
Plzeňský Prazdroj využívá jako poskytovatele logistických služeb smluvní dopravce, kteří ovšem kromě přepravy vykonávají v příslušném depu i skladové operace. „Právě zastřešení skladových a transportních služeb pod jednu entitu je výchozí premisou pro úspěšnou spolupráci. Díky němu pak jako objednavatel neřešíte vztah mezi skladem a dopravou,“ podotýká Marek Prach, ředitel distribuce a logistiky v Plzeňském Prazdroji. Společnost navíc preferuje, aby jeden operátor měl vždy maximálně dvě depa v oblasti, kde působí. „Klíčovým faktorem dlouhodobě udržitelné a kvalitní spolupráce je otevřená kalkulace nákladů, a to až na elementární úroveň. Takový vztah totiž umožňuje reagovat pružně na měnící se podmínky,“ vysvětluje Marek Prach a pokračuje: „Smluvní cyklus je pětiletý, tudíž vždy po uplynutí této doby děláme u konkrétního depa tendr. Jinak pouze v případě, kdy servisní ukazatele konkrétního depa nesplňují naše přísné požadavky.“
Veškeré plánování tras, dispečink a fakticky jakýkoliv kontakt se zákazníkem (kromě vlastního doručení piva) realizuje Plzeňský Prazdroj v rámci interního oddělení distribuce. „Využíváme systém, který nám umožňuje v reálném čase sledovat a vyhodnocovat doručování objednávek. Včetně toho, jak se předpokládaný čas doručení liší či neliší od času, který jsme slíbili zákazníkovi. Kromě toho máme vůči poskytovatelům nastaveno i automatické vyúčtování poskytnutých služeb a následnou samofakturaci,“ popisuje Marek Prach.
Jako klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) vyhodnocuje Plzeňský Prazdroj na denní bázi tzv. Volume Delivered On Time (VDOT), tedy celkové množství dodaných hektolitrů z objednávek pro konkrétní den, a také Delivery Time Window Adherence (DTWA), tj. počet objednávek dodaných v rámci dvouhodinového časového okna. Nedílnou součástí úspěšné spolupráce je i pravidelná a otevřená komunikace, jako je sdílení předpokládaných objemů na měsíční bázi, předsezonní setkávání se všemi dopravci v jejich depech a také strategické setkání jednou ročně.
Průběžné vyhodnocování
Jedním z důležitých ukazatelů spolupráce je pro řetězec Penny mimo jiné rychlost reakce na případné poruchy, tedy jak rychle je servisní partner schopen poskytnout nejen kvalifikované techniky, ale i náhradní díly. „Kvalitu oprav, případně poruchovost zařízení průběžně vyhodnocujeme,“ poznamenává Tomáš Kubík, manažer komunikace a tiskový mluvčí společnosti Penny Market.
Řetězec disponuje v rámci České republiky několika distribučními sklady. Proto může spolupracovat s více logistickými partnery se stejným zaměřením, přičemž každý z partnerů pracuje v jiném skladu. „Díky tomu můžeme snáze partnery mezi sebou porovnávat a vycházet z výsledků v reálném provozu. Tím pádem jsou efektivnější i jednání s partnery, jelikož díky srovnání známe nejen silné, ale i slabší stránky, na kterých můžeme společně v budoucnu pracovat,“ shrnuje na závěr Tomáš Kubík.
Přehled poskytovatelů logistických služeb najdete na portálu SLBOOK ZDE.
Připravil: David Čapek