
Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech
„Logistika naráží na hranici, kdy k dalšímu posunu bez využití velmi široké digitalizace, využívání dat, internetu věcí a automatizace celé řady procesů nemůže dojít,“ říká v rozhovoru pro Systémy Logistiky Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss. Rutinní a mechanickou práci lidí je podle něj potřeba předat strojům, lidský faktor naopak zůstane i nadále nezastupitelný v rozhodovacím procesu.
Gebrüder Weiss je znám svým zaměřením na inovativní řešení. Můžete stručně přiblížit nějakou zajímavou inovaci vaší společnosti z nedávné doby realizovanou v ČR?
Myslím, že za zmínku stojí implementace nového modulu našeho TMS (transport management system). Ten totiž díky umělé inteligenci poskytuje jednak ověření či opravu správnosti doručovacích adres, jednak díky pokročilému optimalizačnímu algoritmu navrhuje optimální řešení rozvozové trasy na základě vstupních dat v systému, a to při současném dodržení všech omezujících podmínek. Rozhodnutí o finální volbě jednotlivých zastávek zůstává v rukou dispečera, návrh a většinu mechanické práce však zajišťuje technika. První měsíce práce s tímto systémem ukazují, že dochází k významnému urychlení celého procesu, dispečerům navíc vzniká časový prostor, který mohou věnovat řídícím a rozhodovacím činnostem. Máme radost i z toho, že Česká republika je jedním z vůbec prvních států, na jehož území se tento systém v rámci Gebrüder Weiss používá.
Nakolik se podle vás v logistice uplatní pokročilé technologické nástroje, jako je internet věcí (IoT), big data, rozšířená realita, umělá inteligence a další? Jak se v praxi uplatňují již nyní a do jaké míry je využívá vaše společnost?
Podle mého názoru je využití zmíněných možností pro logistický obor jako takový nutnou podmínkou k přechodu na další vývojový, chcete-li kvalitativní stupeň. Logistika naráží na hranici, kdy k dalšímu posunu bez využití velmi široké digitalizace, využívání dat, IoT a automatizace celé řady procesů nemůže dojít. Rutinní a mechanickou práci lidí je potřeba předat strojům, lidský faktor naopak zůstane i nadále nezastupitelný v rozhodovacím procesu.
Jaký vývoj očekáváte v příštích měsících ohledně funkčnosti a spolehlivosti dodavatelských řetězců? Budou i pod vlivem války na Ukrajině a sankcí uvalených na Rusko pokračovat problémy v supply chainu, nebo očekáváte zlepšení situace?
Dodavatelské řetězce jsou pod tlakem již delší dobu, zejména v důsledku globálních protipandemických opatření. Vojenský konflikt na Ukrajině situaci samozřejmě nezlepšuje, je ale možné hledat a posilovat alternativní přepravní trasy. Gebrüder Weiss například otevřel novou pobočku v tureckém přístavu Mersin, který je klíčovým bodem na tzv. středním koridoru nové hedvábné stezky. Pozemní spojení z Asie do Evropy tedy existuje, ale nová vlna lockdownů v čínských přístavech způsobuje další a velmi vážné narušení dodavatelských řetězců. Zejména v námořní dopravě tedy není možné očekávat rychlé zlepšení situace. Současná čekací doba v Hamburku je 14 dní a před Šanghají, největším přístavem světa, čeká více než 400 plavidel na odbavení.
Uplatní se podle vás v nejbližších letech v silniční nákladní dopravě výrazněji alternativní pohony? Který z nich má z vašeho pohledu největší perspektivu – elektrická energie, plyn (CNG/LNG) či vodík?
To záleží v principu na dvou hlavních aspektech. Jedním je efektivita a druhým dostupnost adekvátní infrastruktury. Všechny alternativy k dieselovým pohonům nákladních vozidel v Gebrüder Weiss testujeme. Máme bezprostřední zkušenosti s celým rokem provozu vlastního hydrogentrucku i elektřinou poháněných nákladních aut, k B2C rozvozům využíváme mimo jiné flotily e-dodávek. Jak pro vodík, tak elektřinu v současnosti platí, že dostatečná infrastruktura – minimálně v ČR a dalších zemích střední Evropy – dosud neexistuje. Elektrotrucky navíc disponují prozatím nedostatečným dojezdem (kolem 200 kilometrů). Výrobci nákladních elektrovozů ale slibují v dohledné době novou generaci baterií, který by umožnila dojezd kolem 1000 km. Pokud by k tomu existovaly dobíjecí stanice s dostatečným nabíjecím výkonem, mohlo by to znamenat významnou změnu v rychlosti rozšiřování elektrotrucků. U vodíkem poháněných vozů je jejich efektivita velice slibná, z praktického hlediska by jejich rozšíření nic nebránilo. Čerpací stanice na potřebné palivo však prozatím neexistují prakticky vůbec.
Jsou plány a cíle EU týkající se dekarbonizace nákladní dopravy a logistiky reálné? Vnímáte Zelenou dohodu pro Evropu neboli Green Deal spíše jako příležitost, nebo hrozbu?
Gebrüder Weiss začal chápat udržitelnost jako jednu ze svých čtyř základních hodnot o dekádu dříve, než se začalo hovořit o bodech současné Zelené úmluvy. Planetu máme jenom jednu a našim potomkům jsme povinni ji předat v solidním, udržitelném a provozuschopném stavu. Dlouhodobě zkoumáme a implementujeme celou řadu řešení, která napomáhají snižování dopadu naší činnosti na životní prostředí. Gebrüder Weiss postupuje v souladu s vlastním strategickým plánem, jehož cílem je dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030.
Připravil: David Čapek