logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech

2. května 2022
Rozhovory 0
1291
Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech

Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech

„Logistika naráží na hranici, kdy k dalšímu posunu bez využití velmi široké digitalizace, využívání dat, internetu věcí a automatizace celé řady procesů nemůže dojít,“ říká v rozhovoru pro Systémy Logistiky Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss. Rutinní a mechanickou práci lidí je podle něj potřeba předat strojům, lidský faktor naopak zůstane i nadále nezastupitelný v rozhodovacím procesu.

Gebrüder Weiss je znám svým zaměřením na inovativní řešení. Můžete stručně přiblížit nějakou zajímavou inovaci vaší společnosti z nedávné doby realizovanou v ČR?

Myslím, že za zmínku stojí implementace nového modulu našeho TMS (transport management system). Ten totiž díky umělé inteligenci poskytuje jednak ověření či opravu správnosti doručovacích adres, jednak díky pokročilému optimalizačnímu algoritmu navrhuje optimální řešení rozvozové trasy na základě vstupních dat v systému, a to při současném dodržení všech omezujících podmínek. Rozhodnutí o finální volbě jednotlivých zastávek zůstává v rukou dispečera, návrh a většinu mechanické práce však zajišťuje technika. První měsíce práce s tímto systémem ukazují, že dochází k významnému urychlení celého procesu, dispečerům navíc vzniká časový prostor, který mohou věnovat řídícím a rozhodovacím činnostem. Máme radost i z toho, že Česká republika je jedním z vůbec prvních států, na jehož území se tento systém v rámci Gebrüder Weiss používá.

Nakolik se podle vás v logistice uplatní pokročilé technologické nástroje, jako je internet věcí (IoT), big data, rozšířená realita, umělá inteligence a další? Jak se v praxi uplatňují již nyní a do jaké míry je využívá vaše společnost?

Podle mého názoru je využití zmíněných možností pro logistický obor jako takový nutnou podmínkou k přechodu na další vývojový, chcete-li kvalitativní stupeň. Logistika naráží na hranici, kdy k dalšímu posunu bez využití velmi široké digitalizace, využívání dat, IoT a automatizace celé řady procesů nemůže dojít. Rutinní a mechanickou práci lidí je potřeba předat strojům, lidský faktor naopak zůstane i nadále nezastupitelný v rozhodovacím procesu.

Jaký vývoj očekáváte v příštích měsících ohledně funkčnosti a spolehlivosti dodavatelských řetězců? Budou i pod vlivem války na Ukrajině a sankcí uvalených na Rusko pokračovat problémy v supply chainu, nebo očekáváte zlepšení situace?

Dodavatelské řetězce jsou pod tlakem již delší dobu, zejména v důsledku globálních protipandemických opatření. Vojenský konflikt na Ukrajině situaci samozřejmě nezlepšuje, je ale možné hledat a posilovat alternativní přepravní trasy. Gebrüder Weiss například otevřel novou pobočku v tureckém přístavu Mersin, který je klíčovým bodem na tzv. středním koridoru nové hedvábné stezky. Pozemní spojení z Asie do Evropy tedy existuje, ale nová vlna lockdownů v čínských přístavech způsobuje další a velmi vážné narušení dodavatelských řetězců. Zejména v námořní dopravě tedy není možné očekávat rychlé zlepšení situace. Současná čekací doba v Hamburku je 14 dní a před Šanghají, největším přístavem světa, čeká více než 400 plavidel na odbavení.

Uplatní se podle vás v nejbližších letech v silniční nákladní dopravě výrazněji alternativní pohony? Který z nich má z vašeho pohledu největší perspektivu – elektrická energie, plyn (CNG/LNG) či vodík?

To záleží v principu na dvou hlavních aspektech. Jedním je efektivita a druhým dostupnost adekvátní infrastruktury. Všechny alternativy k dieselovým pohonům nákladních vozidel v Gebrüder Weiss testujeme. Máme bezprostřední zkušenosti s celým rokem provozu vlastního hydrogentrucku i elektřinou poháněných nákladních aut, k B2C rozvozům využíváme mimo jiné flotily e-dodávek. Jak pro vodík, tak elektřinu v současnosti platí, že dostatečná infrastruktura – minimálně v ČR a dalších zemích střední Evropy – dosud neexistuje. Elektrotrucky navíc disponují prozatím nedostatečným dojezdem (kolem 200 kilometrů). Výrobci nákladních elektrovozů ale slibují v dohledné době novou generaci baterií, který by umožnila dojezd kolem 1000 km. Pokud by k tomu existovaly dobíjecí stanice s dostatečným nabíjecím výkonem, mohlo by to znamenat významnou změnu v rychlosti rozšiřování elektrotrucků. U vodíkem poháněných vozů je jejich efektivita velice slibná, z praktického hlediska by jejich rozšíření nic nebránilo. Čerpací stanice na potřebné palivo však prozatím neexistují prakticky vůbec.

Jsou plány a cíle EU týkající se dekarbonizace nákladní dopravy a logistiky reálné? Vnímáte Zelenou dohodu pro Evropu neboli Green Deal spíše jako příležitost, nebo hrozbu?

Gebrüder Weiss začal chápat udržitelnost jako jednu ze svých čtyř základních hodnot o dekádu dříve, než se začalo hovořit o bodech současné Zelené úmluvy. Planetu máme jenom jednu a našim potomkům jsme povinni ji předat v solidním, udržitelném a provozuschopném stavu. Dlouhodobě zkoumáme a implementujeme celou řadu řešení, která napomáhají snižování dopadu naší činnosti na životní prostředí. Gebrüder Weiss postupuje v souladu s vlastním strategickým plánem, jehož cílem je dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030.

Připravil: David Čapek

Související články:

Gebrüder Weiss předal firmě Würth certifikát o kompenzaci emisí

Doporučujeme

Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required