logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Klient a jeho logistický partner. Jak funguje spolupráce? Vztah mezi poskytovateli logistických...
  • Škoda Auto spouští v Mladé Boleslavi výrobu baterií pro elektromobily Ve svém mladoboleslavském...
  • Povolovací proces dokončen. Výstavba parku P3 Plzeň Myslinka může začít Developer a správce...
  • Dušan Drábek posiluje oddělení pronájmu průmyslových nemovitostí v Savills Do pražské pobočky...

Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech

2. května 2022
Rozhovory 0
282
Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech

Jan Kodada: Rutinní a mechanickou práci převezmou stroje, rozhodovací procesy zůstanou na lidech

„Logistika naráží na hranici, kdy k dalšímu posunu bez využití velmi široké digitalizace, využívání dat, internetu věcí a automatizace celé řady procesů nemůže dojít,“ říká v rozhovoru pro Systémy Logistiky Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss. Rutinní a mechanickou práci lidí je podle něj potřeba předat strojům, lidský faktor naopak zůstane i nadále nezastupitelný v rozhodovacím procesu.

Gebrüder Weiss je znám svým zaměřením na inovativní řešení. Můžete stručně přiblížit nějakou zajímavou inovaci vaší společnosti z nedávné doby realizovanou v ČR?

Myslím, že za zmínku stojí implementace nového modulu našeho TMS (transport management system). Ten totiž díky umělé inteligenci poskytuje jednak ověření či opravu správnosti doručovacích adres, jednak díky pokročilému optimalizačnímu algoritmu navrhuje optimální řešení rozvozové trasy na základě vstupních dat v systému, a to při současném dodržení všech omezujících podmínek. Rozhodnutí o finální volbě jednotlivých zastávek zůstává v rukou dispečera, návrh a většinu mechanické práce však zajišťuje technika. První měsíce práce s tímto systémem ukazují, že dochází k významnému urychlení celého procesu, dispečerům navíc vzniká časový prostor, který mohou věnovat řídícím a rozhodovacím činnostem. Máme radost i z toho, že Česká republika je jedním z vůbec prvních států, na jehož území se tento systém v rámci Gebrüder Weiss používá.

Nakolik se podle vás v logistice uplatní pokročilé technologické nástroje, jako je internet věcí (IoT), big data, rozšířená realita, umělá inteligence a další? Jak se v praxi uplatňují již nyní a do jaké míry je využívá vaše společnost?

Podle mého názoru je využití zmíněných možností pro logistický obor jako takový nutnou podmínkou k přechodu na další vývojový, chcete-li kvalitativní stupeň. Logistika naráží na hranici, kdy k dalšímu posunu bez využití velmi široké digitalizace, využívání dat, IoT a automatizace celé řady procesů nemůže dojít. Rutinní a mechanickou práci lidí je potřeba předat strojům, lidský faktor naopak zůstane i nadále nezastupitelný v rozhodovacím procesu.

Jaký vývoj očekáváte v příštích měsících ohledně funkčnosti a spolehlivosti dodavatelských řetězců? Budou i pod vlivem války na Ukrajině a sankcí uvalených na Rusko pokračovat problémy v supply chainu, nebo očekáváte zlepšení situace?

Dodavatelské řetězce jsou pod tlakem již delší dobu, zejména v důsledku globálních protipandemických opatření. Vojenský konflikt na Ukrajině situaci samozřejmě nezlepšuje, je ale možné hledat a posilovat alternativní přepravní trasy. Gebrüder Weiss například otevřel novou pobočku v tureckém přístavu Mersin, který je klíčovým bodem na tzv. středním koridoru nové hedvábné stezky. Pozemní spojení z Asie do Evropy tedy existuje, ale nová vlna lockdownů v čínských přístavech způsobuje další a velmi vážné narušení dodavatelských řetězců. Zejména v námořní dopravě tedy není možné očekávat rychlé zlepšení situace. Současná čekací doba v Hamburku je 14 dní a před Šanghají, největším přístavem světa, čeká více než 400 plavidel na odbavení.

Uplatní se podle vás v nejbližších letech v silniční nákladní dopravě výrazněji alternativní pohony? Který z nich má z vašeho pohledu největší perspektivu – elektrická energie, plyn (CNG/LNG) či vodík?

To záleží v principu na dvou hlavních aspektech. Jedním je efektivita a druhým dostupnost adekvátní infrastruktury. Všechny alternativy k dieselovým pohonům nákladních vozidel v Gebrüder Weiss testujeme. Máme bezprostřední zkušenosti s celým rokem provozu vlastního hydrogentrucku i elektřinou poháněných nákladních aut, k B2C rozvozům využíváme mimo jiné flotily e-dodávek. Jak pro vodík, tak elektřinu v současnosti platí, že dostatečná infrastruktura – minimálně v ČR a dalších zemích střední Evropy – dosud neexistuje. Elektrotrucky navíc disponují prozatím nedostatečným dojezdem (kolem 200 kilometrů). Výrobci nákladních elektrovozů ale slibují v dohledné době novou generaci baterií, který by umožnila dojezd kolem 1000 km. Pokud by k tomu existovaly dobíjecí stanice s dostatečným nabíjecím výkonem, mohlo by to znamenat významnou změnu v rychlosti rozšiřování elektrotrucků. U vodíkem poháněných vozů je jejich efektivita velice slibná, z praktického hlediska by jejich rozšíření nic nebránilo. Čerpací stanice na potřebné palivo však prozatím neexistují prakticky vůbec.

Jsou plány a cíle EU týkající se dekarbonizace nákladní dopravy a logistiky reálné? Vnímáte Zelenou dohodu pro Evropu neboli Green Deal spíše jako příležitost, nebo hrozbu?

Gebrüder Weiss začal chápat udržitelnost jako jednu ze svých čtyř základních hodnot o dekádu dříve, než se začalo hovořit o bodech současné Zelené úmluvy. Planetu máme jenom jednu a našim potomkům jsme povinni ji předat v solidním, udržitelném a provozuschopném stavu. Dlouhodobě zkoumáme a implementujeme celou řadu řešení, která napomáhají snižování dopadu naší činnosti na životní prostředí. Gebrüder Weiss postupuje v souladu s vlastním strategickým plánem, jehož cílem je dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030.

Připravil: David Čapek

Související články:

Gebrüder Weiss pomáhá klientům na cestě k uhlíkové neutralitě GebruderGebrüder Weiss navyšuje kapacitu svých solárních elektráren V ČR se staví první veřejné vodíkové stanice, do dvou let jich má být až osm Gebrüder Weiss předal firmě Würth certifikát o kompenzaci emisí

Doporučujeme

Ostrava info v RKPodívat se ➜Nošovice info v RKPodívat se ➜Brno info v RKPodívat se ➜Dašice info v RKPodívat se ➜Praha info v RKPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜České Budějovice info v RKPodívat se ➜Chrášťany info v RKPodívat se ➜Nošovice info v RKPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Chomutov info v RKPodívat se ➜Otrokovice info v RKPodívat se ➜Ostrava info v RKPodívat se ➜Praha info v RKPodívat se ➜Ostředek info v RKPodívat se ➜

SL Jobs

Shell v České republice povede Daniel Vagaský

Shell v České republice povede Daniel Vagaský Novým generálním ředitelem společnosti Shell Czech Republic se stal Daniel Vagaský. V čele firmy nahradil Pavla Lose, který po více než 20 letech působení v Shellu zamířil do IT branže. „Mým úkolem v roli generálního ředitele je vést společnost Shell coby lídra na cestě energetické transformace. Žijeme v […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Paletový pooling CHEP: Efektivní systém, který má jasná pravidla

Paletový pooling CHEP: Efektivní systém, který má jasná pravidla Setkali jste se někdy ve skladu nebo obchodě s přepravní či displejovou paletou modré barvy? Pokud ano, vězte, že jste narazili na platformu, která náleží do paletového poolu společnosti CHEP. Paletový pooling je systém sdílení a opětovného využívání přepravních či displejových palet, který přináší efektivní a udržitelné řešení pro […]

Container Terminal Herne ušetří 60.000 eur ročně za fyzickou ostrahu

Container Terminal Herne ušetří 60.000 eur ročně za fyzickou ostrahu 27 kamer a AI stačí na 80.000 m2 Container Terminal Herne (CTH) působí v Porúří a z areálu o ploše téměř 80.000 m2 distribuuje zboží z celého světa do cílových destinací. Předchozí způsob zabezpečení s fyzickou ostrahou nepřinášela CTH požadované výsledky a nepřispívala ke zlepšení […]

Dobrá káva zvyšuje produktivitu!

Dobrá káva zvyšuje produktivitu! Přemýšlíte nad tím, jak dopřát zaměstnancům prémiový kávový zážitek, a to přímo v kanceláři? Pauza na kávu je vítanou příležitostí každého zaměstnance – nejen pro dobití energie během pracovního dne. Dopřejte zaměstnancům prostor pro interakci a spolupráci, zvyšte produktivitu práce na pracovišti a dbejte na šíření pozitivní firemní kultury. Vyzkoušejte kompletní […]

Colliers představil nové vyhledávače volných kancelářských, průmyslových a maloobchodních prostor v České republice

Colliers představil nové vyhledávače volných kancelářských, průmyslových a maloobchodních prostor v České republice Novou generaci vyhledávačů volných kancelářských, průmyslových a maloobchodních prostor spustila česká pobočka společnosti Colliers, poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Nové vyhledávače dostupné na portálech Officemap.cz, Warehousesmap.cz a Retailmap.cz umožňují hledané nemovitosti filtrovat podle celé řady parametrů, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required