Jak získávat pracovníky do skladů
Zásadní roli v náboru a udržení pracovníků ve skladech hraje nejen finanční motivace a poskytované benefity. Důležitá je třeba i pozitivní atmosféra na pracovišti, pocit smysluplnosti vykonávaných činností nebo možnost kariérního růstu.
Prvním podstatným krokem je výběr lokality pro sklad či distribuční centrum. Lidský faktor je v tuzemsku již řadu let naprosto zásadní, a pokud se logistický provoz otevře v lokalitě, kde už aktuálně „není kde brát“ (což se v posledních letech děje stále častěji), je na problém zaděláno, upozorňuje Jindřich Hodek, provozní a obchodní ředitel společnosti Index Nosluš.
„Klíčová je blízkost velkého města, ideálně v sousedství a jednoznačně je nutné mít pro pracovníky vyřešenou i dopravu. S tím může renomovaný partner (například agentura) pomoci již v době plánování díky znalosti trhu, případně může dopravu zorganizovat a nastavit,“ poznamenává Jindřich Hodek. Například některé velké firmy svážejí v autobusech každý den do svých skladů pracovníky z širokého okolí.
Vhodně složený mix
Krátkodobě lze pracovníky motivovat zejména mzdou a benefity, zde podle Jindřicha Hodka opět může dobře zvolený partner vydatně pomoci a z dlouhodobého hlediska jde vždy o mix následujícího: mzdové podmínky a benefity, pracovní prostředí, směnnost, chování a kultura, dopravní dostupnost a pověst firmy. „Čím lépe si firma v tomto stojí, tím větší šanci má pracovníky i v dnešní době nabrat a udržet,“ dodává Jindřich Hodek.
Konkurenceschopná nabídka
Například vybrané retailové řetězce v ČR jsou známé tím, že konkurenceschopné mzdy nabízejí nejen prodavačkám či prodavačům v marketech, ale právě i pracovníkům ve svých distribučních centrech. „Noví i stávající zaměstnanci našich logistických center oceňují především nadstandardní platové podmínky a atraktivní benefity, které jsou srovnatelné například s lehkým průmyslem nebo oblastí automotive,“ sděluje Tomáš Kubík, manažer komunikace a tiskový mluvčí společnosti Penny Market.
Transparentním přístupem se v mzdových záležitostech vyznačuje řetězec Lidl. „Od 1. února 2022 jsme navyšovali mzdy, aktuální nástupní mzda na základní pozici kompletáře činí u plného úvazku 38.667 korun, po třech letech vzroste na 42.667 korun. Poskytujeme také celou řadu nefinančních benefitů,“ říká k odměňování pracovníků distribučních center Tomáš Myler, vedoucí oddělení firemní komunikace a mluvčí společnosti Lidl Česká republika. A dodává, že věrnosti si firma cení rovněž u dlouholetých zaměstnanců, které po odpracování pěti, deseti, patnácti či dvaceti let čeká odměna. Po pěti odpracovaných letech je navíc možné čerpat až tříměsíční neplacené volno s garancí návratu na pracovní pozici.
Problematice lidských zdrojů v logistice a službám personálních agentur se věnuje i portál SLBOOK ZDE.
Připravil: David Čapek