logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

Lukáš Ingr: Jak snižovat uhlíkovou stopu při výstavbě a provozu skladů

8. dubna 2022
Logistika pod lupou 0
930
Lukáš Ingr: Jak snižovat uhlíkovou stopu při výstavbě a provozu skladů

Lukáš Ingr: Jak snižovat uhlíkovou stopu při výstavbě a provozu skladů

Snižování uhlíkové stopy je výzvou nejen v rámci nákladní dopravy a logistiky jako takové, ale i v případě skladových hal. „Každá budova a provoz v ní má určité specifické nároky, které je nutno zvážit,“ říká Lukáš Ingr, hlavní inženýr projektů ve společnosti Demaco. Na základě toho je možné zvolit správnou kombinaci různých faktorů pro optimalizaci uhlíkové stopy.

Jaké jsou v dnešní době účinné cesty pro snižování uhlíkové stopy ve skladech a logistických halách, ať už při jejich výstavbě nebo v provozu?

Zhruba polovina uhlíku v rámci celého životního cyklu budovy je takzvaně zabudovaná, tudíž souvisí s její konstrukcí, s užitými materiály a s jejich dodavateli, druhá polovina souvisí s produkcí uhlíku z důvodu provozu budovy. Převážnou část zabudované uhlíkové stopy tvoří beton a ocel, přičemž ocelové konstrukce mají stopu větší než beton. Zároveň železobeton má i delší životnost a to souvisí s prodloužením životního cyklu budovy. Uhlíkovou stopu lze snížit využitím recyklovaných materiálů, jako je například betonový recyklát do násypů a podobně, nebo komponentů s dlouhou životností či využitím místních dodavatelů. V provozu lze uhlíkovou stopu snižovat využitím LED osvětlení, fotovoltaiky nebo instalací ventilace s rekuperací či chytrými technologiemi souvisejícími s měřením a regulací prostředí v budově. V každém případě každá budova a provoz v ní má určité specifické nároky, které je nutno zvážit a zvolit správnou kombinaci výše uvedených faktorů v zájmu optimalizace uhlíkové stopy.

Jaká je či měla by být z tohoto pohledu ideální průmyslová budova či sklad? Co případně dosud brání dosažení „ideálu“?

Ideální z pohledu uhlíkové stopy je tzv. aktivní budova, která vyrobí více energie, než sama spotřebuje. Aktivní budova by například musela mít kombinaci solární a větrné elektrárny s rekuperací, pokrývající nejen spotřebu energií a uhlíkovou stopu při provozu, ale i uhlíkovou stopu zabudovanou v budově jako takové. Tento přístup ovšem naráží na limit daný klimatickými podmínkami v některých lokalitách nebo kvůli nepřipravenosti stávající infrastruktury, a proto se investice do aktivních průmyslových budov zatím ekonomicky nevyplácí.

Jaké jsou možnosti pro snížení uhlíkové stopy u „starších“ skladových budov, při jejichž výstavbě se s environmentálními aspekty ještě příliš nepočítalo? 

Uhlíkovou stopu stávajících starších budov lze zlepšit jejich rekonstrukcí a opět půjde hlavně o efektivní kombinaci výše zmíněných faktorů s ohledem na budoucí provoz. Nemá smysl každou starší budovu demolovat, je nutno se nejprve zamyslet nad možnostmi opětovného využití a teprve neopravitelné nebo nevyužitelné budovy recyklovat. Správným příkladem je redevelopment v našem průmyslovém parku DMC Pardubice I. V každém případě rekonstrukce starších budov znamená vůči nové výstavbě úsporu materiálů, a tudíž i nižší množství zabudovaného CO2.

Připravil: David Čapek


Problematikou udržitelnosti a ekologické šetrnosti budov se průmysloví developeři v dnešní době intenzivně zabývají. Jejich detailní přehled a nabídku služeb přináší portál SLBOOK ZDE.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required