Jakub Honzek: Rozmach 5G sítí a internetu věcí zrychlí a zpřesní monitoring zásilek
Sledování zásilek během námořních přeprav se stává běžným standardem. „Zákazníci tak mají jistotu, že se zbožím se po celou dobu přepravy zachází řádně a minimalizuje se riziko poškození,“ říká Jakub Honzek, manažer námořních přeprav společnosti DB Schenker.
Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní trendy v námořních přepravách a balení zásilek pro zámořské přepravy?
Trendem v technologiích bude určitě vzdálené nepřetržité sledování zásilky po celou dobu přepravy, co se týče různých veličin, jako je teplota, vlhkost, tlak nebo nárazy uvnitř přepravního kontejneru. Logistické společnosti a výrobci obalů také čím dál více reagují na požadavky ochrany životního prostředí. Snaží se proto využívat ekologické, recyklovatelné nebo znovupoužitelné materiály, jako je dřevo, kov a plast.
Výhledově se na trhu objeví nějaké odolnější a zároveň levnější fólie nebo třeba fixační prvky, ale dřevo a železo zůstane pevným základem exportního balení. Z hlediska trendů spíše předpokládáme zvyšování nároků na bezpečnost. Bude se muset používat více fixačního materiálu, zboží bude muset mít více fixačních bodů a podobně.
Je potřeba v rámci zámořského balení zohlednit současné problémy v námořní dopravě včetně zpožďování přeprav? Pokud ano, jak konkrétně?
Na zboží při jakémkoliv typu přepravy i použitém způsobu balení působí určité vnější vlivy, kterým je potřeba obal přizpůsobit – v námořních přepravách jsou to zpravidla slaná voda, vysoké teploty a vlhkost vzduchu, se kterými se ale při plánování těchto přeprav počítá a přizpůsobuje se tomu i metoda a způsob balení. Komplikace může nastat tehdy, kdy se zboží při přepravě neplánovaně zpozdí a tráví víc času v místech, kde na zásilku působí právě zmíněné vnější vlivy. Zpravidla se jedná o zámořské lodě nebo přístavní kontejnerové terminály a překladiště. Námořní zásilky proto balíme takovým způsobem, aby byl obal na případné zpoždění připravený a zboží se při čekání v potenciálně nepříznivých podmínkách nijak nepoškodilo.
Do jaké míry jsou již v dnešní době rozšířeny systémy pro monitoring zboží během námořních přeprav a sběr dat o těchto zásilkách? Budou podle vás v blízké době různé senzory sledující stav zásilky ještě rozšířenější?
Monitoring zásilek je v dnešní době na trhu standardem. Základní sledování zásilky dnes DB Schenker nabízí pro všechny druhy přeprav zdarma a bez registrace. Pokročilé sledování námořní nebo železniční kontejnerové přepravy je možné za pomocí technologie Smartbox, kde kromě polohy zásilky můžeme sledovat také detailní údaje o vlhkosti, teplotě nebo náklonu kontejneru. Zákazníci tak mají jistotu, že se zbožím se po celou dobu přepravy zachází řádně a minimalizuje se riziko poškození. S rozmachem 5G sítí a internetu věcí se monitoring zásilek zrychluje a zpřesňuje – zákazníci tak mohou svou zásilku sledovat prakticky v reálném čase.
Tématu námořních přeprav a nabídce jejich poskytovatelů se věnuje i portál SLBOOK ZDE.
Připravil: David Čapek