
Vláda zruší silniční daň a přimíchávání biosložky. Zbrzdí růst cen pohonných hmot?
Kvůli dramaticky se zvyšujícím cenám benzínu a nafty v Česku rozhodla vláda o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a také o zrušení silniční daně pro osobní vozy a dodávky do 12 tun. Premiér Petr Fiala dále uvedl, že ministerstvo průmyslu a obchodu bude kontrolovat umělé zvyšování marží u pohonných hmot. Podle Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jsou ale tyto kroky nedostatečné.
Odpuštění silniční daně pro osobní automobily a menší užitkové vozy dopravcům s kamiony nebo autobusy nepomůže, protože se jich netýká, uvedlo sdružení. Jedinou pomocí tak je zrušení přidávání biosložky do paliva, ale i ta nejvýše koruna na litr problém dopravců neřeší. To je ze strany státu jen gesto, které nepomůže, sdělil Česmad Bohemia. Pokud by se ale ještě snížila spotřební daň o dvě koruny, dostaly by se ceny bez DPH alespoň blízko cenám v Polsku nebo Maďarsku.
Na vážnost nynější situace dopravců upozorňuje i prezident sdružení Josef Melzer: „Potřebujeme rychlé a účinné řešení, aspoň nějakou stabilitu a přibrzdění růstu cen. Silniční dopravci od vlády potřebují dostat čas na to, aby mohli vyšší náklady promítnout do cen. Když čas nedostanou, mnoho z nich končí, ale dopady pocítí každý v Česku.“
Pomoci má stanovení přiměřené marže
Hospodářská komora ČR (HK) doporučila vládě, aby stát uplatnil svá vlastnická práva ve firmě Čepro, který je jedním z největších velkoobchodníků s palivy v České republice a zároveň provozuje síť EuroOil s 200 čerpacími stanicemi.
Podle HK může český stát, respektive vláda legitimně požadovat, aby Čepro na svých čerpacích stanicích prodávalo benzin a naftu s přiměřenou marží a také aby v rámci velkoobchodního styku prodávalo odběratelům pohonné hmoty s definovanou marží. Díky tomu budou čerpací stanice Čepra držet přijatelnou cenovou hladinu.
„A protože jich je na trhu dostatek, cenově ovlivní své okolí. A i kdyby někdo prodával výrazně dráž, zákazníci si budou moci zvolit, jestli budou tankovat u drahého prodejce, nebo u prodejce s ‚normální‘ cenou. Stejně to bude fungovat na velkoobchodní úrovni, přes distributory se zastropovaná cena dostane k nezávislým čerpacím stanicím,“ vysvětluje prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Klíčové ovšem podle HK je, aby stát stanovil, co je považováno za přiměřenou marži.