Jiří Janouš: Značení je třeba přizpůsobit konkrétnímu provozu
Podlahové značení v logistických provozech musí splňovat legislativní normy i požadavky na bezpečnost, kvalitu a funkčnost. A nejen to. O principech kvalitního značení jsme detailně hovořili s Jiřím Janoušem, jednatelem společnosti J.A.Clean.
Můžete shrnout hlavní obecné zásady či pravidla pro podlahové značení ve skladech?
Rozdělil bych odpověď do tří oblastí. První je splnění legislativy, kdy zákazníci musí respektovat vyhlášky, normy a zákon. Druhou je kvalita nátěrů, tj. zákazníci požadují značení, které odolá zátěži manipulační technikou a bude dlouhou dobu plnit svou funkci. Zároveň jej bude možné někdy v budoucnu odstranit, na což se často zapomíná. Třetí je funkčnost značení, které má kromě zvýšení bezpečnosti zajistit i přehlednost provozu a jasné uspořádání, takže přispívá k celkové kvalitě výrobních nebo logistických provozů.
Z čeho konkrétně se kvalitní značení ve skladech obvykle skládá? V čem se případně někdy dělají chyby a jak se jich vyvarovat?
V každém provozu, kde je pohyb osob, je zásadní vymezit manipulační prostor pro techniku a osoby. Ideálně tyto prostory oddělit, pokud to provoz umožňuje. Cílem značení je i jasné vyřešení předností, tj. kde má přednost chodec a kde naopak manipulační technika. Největší chyby většinou vznikají hned na začátku, kdy se provede značení takzvaně na první dobrou a nebere se ohled na daný provoz. Každý provoz je totiž unikátní a značení by se mělo přizpůsobit místnímu provozu.
Které další prvky či zařízení, např. technické, by ve skladu měly takové značení doplňovat, aby byl provoz celkově bezpečný?
Za nutné považujeme označit pevné překážky jako například volné sloupy, označení nakládacích ramp, nabíjecích míst pro manipulační techniku, označení únikových východů a míst, kde je zakázáno stohovat například palety. V místech, kde hrozí potenciálně největší nebezpečí střetu vozíku s osobami, se používá kombinace přechodů a podlahových značek.
Je možné představit si ve skladu jak nedostatečné bezpečnostní značení, tak třeba i předimenzované… Existuje v této oblasti něco jako „zlatá střední cesta“?
Nedostatečné značení z pohledu legislativy jsem již zmiňoval v předchozí odpovědi. Je velmi časté, že klienti mnohdy řeší obnovu značení před důležitou návštěvou nebo auditem. I z toho je vidět, že značení má v provozu vliv na celkové vnímání provozu jako takového, jeho pořádku a přehlednosti. Mnohdy se setkáváme i s požadavky, které jsou v našich očích skutečně předimenzované. Vyplatí se používat selský rozum a zákazníkům vždy říkáme, podle jakého jednoduchého klíče se pozná vhodně zvolené značení. Tím je systém, který intuitivně chápe příchozí generální ředitel, ale i zahraniční pracovník. Všem musí být okamžitě jasné, kde a jakým způsobem se v provozu mohou pohybovat.
Co byste doporučil např. firmě, která připravuje provoz nového skladu? Jak má bezpečnostní značení „uchopit“?
Rozhodně se vyplatí spolehnout se na odborníky, kteří se tomuto tématu věnují profesionálně. Stále se najdou provozy, kde se spoléhá ve značení na místní údržbáře, ale čím dál více provozů již řeší odborné firmy. Například my v J.A.Clean provádíme denně 4–7 projektů, takže máme významné zkušenosti, dokážeme zákazníkovi poradit a zkušenosti s ním sdílet. Stejně tak dokážeme nést zodpovědnost za správnost značení a značení například zakreslit jako layout v elektronické podobě do DWG projektu. Často je pro klienta naprosto zásadní rychlost provedení a je nutné neomezit provoz. To také hraje při výběru partnera pro značení roli.
Připravil: David Čapek, Systémy Logistiky