logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

Luboš Doležal: WMS musí pokrýt potřeby skladové logistiky ve firmě

7. února 2022
Rozhovory 0
1239
Luboš Doležal: WMS musí pokrýt potřeby skladové logistiky ve firmě

Luboš Doležal: WMS musí pokrýt potřeby skladové logistiky ve firmě

Nasazení systému řízeného skladu, tedy warehouse management systému neboli WMS, je zejména u firem s většími logistickými provozy již prakticky nezbytností. Poměrně diskutovanou záležitostí je ale otázka, zda je vhodnější zvolit on-premise řešení, kdy WMS systém „běží“ na vlastní IT infrastruktuře dané firmy, nebo takové řešení, kdy je systém hostován v prostředí cloudu a firma jej využívá ve formě služby. O obou možnostech a jejich výhodách i nevýhodách jsme hovořili s Lubošem Doležalem, obchodním ředitelem společnosti Kodys.

Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní přínosy i možná úskalí nasazení WMS jako on-premise řešení a jako cloudového řešení? 

V první řadě musíme oddělit nasazení, kde je cloud pouze technologie pro hosting ERP nebo WMS systému. Systém se však implementuje se specifickými procesy zákazníka a cloud ve formě jednotného balíkového řešení pro malé zákazníky, které je snadno a rychle spustitelné, ale příliš se neuzpůsobuje danému zákazníkovi.

U on-premise řešení, které je jen technicky posunuto do cloudu, jde primárně o šetření nákladů s provozem serverů a menšími pořizovacími náklady a přesunu části CAPEX nákladů na OPEX. Je to ovšem vykoupené vyššími licenčními poplatky v dlouhodobém horizontu. WMS systém si zákazníci pořizují minimálně na pět let a optikou takového období je třeba též počítat TCO (celkové náklady na vlastnictví – pozn. red.).

U jednotného balíkového řešení, které se minimálně uzpůsobuje a kde se služba spouští v řádu jednotek dnů, je jasné, že nemůže optimálně řídit procesy skladu. Na druhou stranu poskytuje menším nebo méně náročným zákazníkům možnost zavést základ řízeného skladu a využívat výhody automatické identifikace. Zákazník odbourá tištěné vnitroskladové doklady a zajistí přesnější a rychlejší procesy příjmu, vychystání a inventury pomocí mobilního terminálu s využitím čárového kódu. To samo o sobě je dobrý základ. Těžko ale můžeme od takového systému chtít specifické optimalizované procesy nebo napojení na prvky automatizace, jako jsou dopravníky a třídicí tratě.

On-premise řešení vyžaduje vlastní servery, kdy licence jsou nakoupeny už na počátku a je zde tudíž větší počáteční investice. Na druhou stranu není takové řešení závislé na kvalitě internetového připojení skladu, spolehlivosti hostingu a umožňuje nejvyšší míru přizpůsobení logistických procesů řízeného skladu. Směr přesunu podnikových systémů do cloudu je nezpochybnitelný, ale u řešení, která vyžadují odezvy v řádu milisekund, to může být problematické. Pokud je skladník před regálem se zbožím a sejme čárový kód lokace, nemůže čekat dvě vteřiny, až mu zařízení potvrdí, že je na správném místě, a ukáže mu, kolik daného produktu má vzít. Odezva mobilního zařízení v rukách skladníka musí být plynulá a reakce na naskenování čárového kódu nebo zadání vstupů z klávesnice musí přijít hned. Což u komunikace mezi mobilním zařízením a aplikací hostovanou mimo infrastrukturu může být problém.

Na základě čeho by se firmy se skladovým provozem měly rozhodovat, zda si pořídí WMS jako on-premise řešení, nebo v cloudu? 

Prvním klíčovým faktorem je složitost procesů. Může to mít souvislost i s počtem skladníků, ale není zde žádná přímá úměra. Větší a složitější sklady vyžadují vyšší míru zakázkových nastavení procesů. Dalším pohledem může být i to, zda je fungování skladu pro firmu klíčové, a potřebuje tudíž efektivně řídit logistiku a mít jistotu, že nedojde k výpadku. Hlavní je ale obrátit se na spolehlivého dodavatele WMS řešení a nechat si nabídnout systém, který dobře pokryje potřeby skladové logistiky dané firmy.

Existují i „hybridní“ WMS řešení, které jsou částečně on-premise a částečně v cloudu, tj. spojují výhody obou možností či variant? 

U nasazení, kde je základ systému hostován v cloudu, je doporučováno právě takové nasazení. Aplikace zprostředkovávající komunikaci s mobilními terminály je instalována lokálně ve skladu zákazníka a základ systému s databází je umístěn mimo lokální infrastrukturu v cloudu. Nicméně stále platí, že koncová stanice potřebuje rychlou odezvu od základu systému a stabilita celého řešení stojí a padá na kvalitě datového připojení.

Jak vidíte budoucnost WMS systémů? Budou podle vás směřovat více k on-premise řešením, nebo do cloudu? 

Přechod do cloudu je jednoznačný směr u většiny podnikových systémů. V řadě případů se jedná o „násilnou“ cestu (neumožnění jiné formy pořízení systému) z důvodu klíčových výhod pro dodavatele. Znamená to jednotný rozvoj systému, lepší cashflow a v dlouhodobějším měřítku i větší zisk z „pronajímaných“ licencí. Pro zákazníka to samozřejmě přináší efekt nižších nákladů na provoz serverů, méně starostí s IT správou a menší počáteční investici. Pořád ovšem platí, že u systémů, kde je nezbytná okamžitá odezva, mezi které se řadí systémy řízení výroby nebo právě systémy řízení skladu, je přechod do cloudu obtížný.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required