Luboš Doležal: WMS musí pokrýt potřeby skladové logistiky ve firmě
Nasazení systému řízeného skladu, tedy warehouse management systému neboli WMS, je zejména u firem s většími logistickými provozy již prakticky nezbytností. Poměrně diskutovanou záležitostí je ale otázka, zda je vhodnější zvolit on-premise řešení, kdy WMS systém „běží“ na vlastní IT infrastruktuře dané firmy, nebo takové řešení, kdy je systém hostován v prostředí cloudu a firma jej využívá ve formě služby. O obou možnostech a jejich výhodách i nevýhodách jsme hovořili s Lubošem Doležalem, obchodním ředitelem společnosti Kodys.
Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní přínosy i možná úskalí nasazení WMS jako on-premise řešení a jako cloudového řešení?
V první řadě musíme oddělit nasazení, kde je cloud pouze technologie pro hosting ERP nebo WMS systému. Systém se však implementuje se specifickými procesy zákazníka a cloud ve formě jednotného balíkového řešení pro malé zákazníky, které je snadno a rychle spustitelné, ale příliš se neuzpůsobuje danému zákazníkovi.
U on-premise řešení, které je jen technicky posunuto do cloudu, jde primárně o šetření nákladů s provozem serverů a menšími pořizovacími náklady a přesunu části CAPEX nákladů na OPEX. Je to ovšem vykoupené vyššími licenčními poplatky v dlouhodobém horizontu. WMS systém si zákazníci pořizují minimálně na pět let a optikou takového období je třeba též počítat TCO (celkové náklady na vlastnictví – pozn. red.).
U jednotného balíkového řešení, které se minimálně uzpůsobuje a kde se služba spouští v řádu jednotek dnů, je jasné, že nemůže optimálně řídit procesy skladu. Na druhou stranu poskytuje menším nebo méně náročným zákazníkům možnost zavést základ řízeného skladu a využívat výhody automatické identifikace. Zákazník odbourá tištěné vnitroskladové doklady a zajistí přesnější a rychlejší procesy příjmu, vychystání a inventury pomocí mobilního terminálu s využitím čárového kódu. To samo o sobě je dobrý základ. Těžko ale můžeme od takového systému chtít specifické optimalizované procesy nebo napojení na prvky automatizace, jako jsou dopravníky a třídicí tratě.
On-premise řešení vyžaduje vlastní servery, kdy licence jsou nakoupeny už na počátku a je zde tudíž větší počáteční investice. Na druhou stranu není takové řešení závislé na kvalitě internetového připojení skladu, spolehlivosti hostingu a umožňuje nejvyšší míru přizpůsobení logistických procesů řízeného skladu. Směr přesunu podnikových systémů do cloudu je nezpochybnitelný, ale u řešení, která vyžadují odezvy v řádu milisekund, to může být problematické. Pokud je skladník před regálem se zbožím a sejme čárový kód lokace, nemůže čekat dvě vteřiny, až mu zařízení potvrdí, že je na správném místě, a ukáže mu, kolik daného produktu má vzít. Odezva mobilního zařízení v rukách skladníka musí být plynulá a reakce na naskenování čárového kódu nebo zadání vstupů z klávesnice musí přijít hned. Což u komunikace mezi mobilním zařízením a aplikací hostovanou mimo infrastrukturu může být problém.
Na základě čeho by se firmy se skladovým provozem měly rozhodovat, zda si pořídí WMS jako on-premise řešení, nebo v cloudu?
Prvním klíčovým faktorem je složitost procesů. Může to mít souvislost i s počtem skladníků, ale není zde žádná přímá úměra. Větší a složitější sklady vyžadují vyšší míru zakázkových nastavení procesů. Dalším pohledem může být i to, zda je fungování skladu pro firmu klíčové, a potřebuje tudíž efektivně řídit logistiku a mít jistotu, že nedojde k výpadku. Hlavní je ale obrátit se na spolehlivého dodavatele WMS řešení a nechat si nabídnout systém, který dobře pokryje potřeby skladové logistiky dané firmy.
Existují i „hybridní“ WMS řešení, které jsou částečně on-premise a částečně v cloudu, tj. spojují výhody obou možností či variant?
U nasazení, kde je základ systému hostován v cloudu, je doporučováno právě takové nasazení. Aplikace zprostředkovávající komunikaci s mobilními terminály je instalována lokálně ve skladu zákazníka a základ systému s databází je umístěn mimo lokální infrastrukturu v cloudu. Nicméně stále platí, že koncová stanice potřebuje rychlou odezvu od základu systému a stabilita celého řešení stojí a padá na kvalitě datového připojení.
Jak vidíte budoucnost WMS systémů? Budou podle vás směřovat více k on-premise řešením, nebo do cloudu?
Přechod do cloudu je jednoznačný směr u většiny podnikových systémů. V řadě případů se jedná o „násilnou“ cestu (neumožnění jiné formy pořízení systému) z důvodu klíčových výhod pro dodavatele. Znamená to jednotný rozvoj systému, lepší cashflow a v dlouhodobějším měřítku i větší zisk z „pronajímaných“ licencí. Pro zákazníka to samozřejmě přináší efekt nižších nákladů na provoz serverů, méně starostí s IT správou a menší počáteční investici. Pořád ovšem platí, že u systémů, kde je nezbytná okamžitá odezva, mezi které se řadí systémy řízení výroby nebo právě systémy řízení skladu, je přechod do cloudu obtížný.