
Tomáš Holomoucký: V rámci sběrné služby se stále častěji uplatňují specifické požadavky zákazníků a řešení na míru
Sběrné linky čelí v dnešní době různým komplikacím. Na aktuální téma, o které výzvy či problémy jde především a jak na ně reaguje významný poskytovatel logistických služeb, jsme hovořili s Tomášem Holomouckým, ředitelem společnosti DB Schenker.
Jak se poskytovatelé sběrné služby v současnosti vyrovnávají s řadou těžkostí, jako je například vliv pandemie, nedostatek řidičů nebo rostoucí ceny nafty? Narušuje to nějak výrazněji spolehlivost sběrných linek?
Nedostatek kamionů, řidičů, skladovacích ploch i personálu ve skladech a zejména pak růst ceny nafty mají logicky vliv na cenovou efektivitu sběrných služeb, děláme však všechno proto, aby netrpěla kvalita, resp. spolehlivost. To se nám i přes mnohá úskalí zatím daří. Reagujeme navýšením našich personálních kapacit, delší provozní dobou na překladištích, navýšením počtu svozových a charterových vozidel nebo nákupem dodatečné dopravní kapacity z trhu.
Problémy v mezinárodních přepravách se týkají především námořních a leteckých přeprav, ale ve svém důsledku se pak promítají do všech přepravních služeb.
Co je v dnešní době z vašeho pohledu nejzávažnějším problémem či hrozbou pro sběrné linky?
Problémů je celá řada, aktuálně je asi největší výzvou extrémně velké množství zásilek, hrozba přeplnění distribuční sítě, a to zejména v období kolem státních svátků. A bohužel i opět sílící pandemie, která s sebou přináší nepředvídatelné výkyvy v počtu řidičů, našich zaměstnanců i pracovníků na straně odesílatelů nebo příjemců. (Rozhovor se uskutečnil v předvánočním období 2021 – pozn. red.)
Nakolik se v poslední době změnily požadavky a nároky zákazníků na sběrné linky? Co je nyní pro zákazníky obzvlášť důležité?
Čím dál častěji řešíme specifické požadavky zákazníků a snažíme se jim přinášet řešení na míru. Přizpůsobujeme naši nabídku přepravních služeb vývoji na trhu, i proto jsme zavedli nové doprovodné služby ve sběrných a přímých kamionových přepravách, jako je například přesnější plánování přeprav s dodáním v určený den do 10 nebo 13 hodin. U zákazníků rostou nároky na transparentnost, přesnost dodání, na využití časových oken, na včasnost a kompletnost informací o zásilce nebo na elektronický dodací list. Vyšli jsme vstříc požadavkům našich zákazníků, kteří chtějí platit dobírky hotově, a vybavili jsme všechny řidiče sběrných služeb terminály pro bezhotovostní platby. Spustili jsme také aplikaci connect4land, která umožňuje snadné objednání přepravy kdykoliv a kdekoliv z telefonu, včetně cenové nabídky.
Můžete zmínit zajímavé novinky z uplynulých měsíců v oblasti sběrných linek? Které destinace jsou tímto způsobem nově pokryty?
Sběrné služby naši zákazníci využívají zejména do okolních států. Díky naší rozsáhlé síti pozemních přeprav můžeme nabídnout nejrychlejší přepravní časy s denními odjezdy pravidelných linek po celé Evropě. Do Rakouska, Polska, na Slovensko, ale také do Belgie, Nizozemí a Lucemburska, kam dodáváme do 48 hodin. Německý trh dokážeme díky cross-dockovému překladišti v Ústí nad Labem obsloužit do 24 hodin. Sběrné přepravy ale zajišťujeme také do Ruska, Turecka nebo Maroka. Naší letošní novinkou jsou nové přímé linky na Kypr a do Arménie a Gruzie.
Co by stálo za to vyzdvihnout, je služba Econeutral, resp. možnost kompenzace uhlíkové stopy sběrných zásilek. Spolupracujeme s evropskou neziskovou organizací atmosfair, která aktivně přispívá ke snižování emisí CO₂ podporou, rozvojem a financováním obnovitelných zdrojů energie ve více než 15 zemích světa. V současné době splňuje 90 % projektů společnosti atmosfair na kompenzaci uhlíku zlatý standard CDM, nejpřísnější standard pro projekty na ochranu klimatu.
Co byste doporučili firmám při výběru poskytovatele sběrné služby? Například jak vybrat toho správného nebo jaké záruky ohledně kvality služby mohou požadovat?
Velké zavedené společnosti s hustou přepravní sítí mohou na aktuální problémy v přepravách reagovat flexibilněji. I v nestandardních situacích obvykle dokážeme nabídnout alternativní řešení. Zákazníci se na nás mohou spolehnout a věnovat tak svoji energii řešení vlastních starostí.
Připravil: David Čapek, Systémy Logistiky