logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

SLBOOK – Tomáš Kubín: „Nedostatek volných pozemků nahrává revitalizaci brownfieldů“

29. listopadu 2021
Logistika pod lupou 0
2108
SLBOOK – Tomáš Kubín: „Nedostatek volných pozemků nahrává revitalizaci brownfieldů“

SLBOOK – Tomáš Kubín: „Nedostatek volných pozemků nahrává revitalizaci brownfieldů“

Tomáš Kubín, šéf výstavby společnosti P3 pro ČR a region střední a východní Evropy, odpověděl redakci Systémů Logistiky na otázky týkající se možností a perspektiv využití brownfieldových areálů v průmyslovém developmentu.

Nakolik je v dnešní době složité dát tuzemským brownfieldům nový život, ať už z pohledu legislativy nebo ekonomické výhodnosti?

Kvalitních pozemků v dobrých lokalitách je nedostatek, a tak se může zdát, že brownfieldy jsou především nutností. Náš pohled je ovšem takový, že brownfieldy vnímáme jako příležitost. Jak pro nás jako developera, tak pro municipalitu, do které patří. Výhodou je, že obvykle mají vybudovanou a dostatečně kapacitní infrastrukturu. Vzhledem k tomu, že na takových pozemcích dříve probíhala převážně výrobní činnost, není ani nutné řešit pro industriální development zásadní změny územního plánu. Z ekonomického hlediska však mohou být brownfieldy nevyzpytatelné. Náklady na odstranění původních staveb a uvedení pozemku do stavu, se kterým by se už dalo pracovat, se dají jen odhadovat, a teprve až když se jednotlivé vrstvy začnou okrývat, dostane se na světlo skutečná výše investice a časová náročnost takového projektu.

Liší se v daném ohledu, tedy využití brownfieldů v průmyslovém developmentu, nynější situace od stavu, který byl před několika lety? Je např. budování nových průmyslových parků na brownfieldech nyní jednodušší, nebo naopak komplikovanější?

Ve prospěch častějšího využívání brownfieldů hovoří dvě věci – jednak nedostatek volných pozemků a pak také jejich poloha v intravilánu měst. Paradoxně to, co bylo před sto lety továrna na periferii, je dnes lukrativní pozemek s kvalitním dopravním napojením a dostatečnou kapacitou technické infrastruktury. To je ideální poloha například pro city logistiku, kterou v kombinaci s rozmachem e-commerce čekají dobré časy, datová centra nebo další typy služeb, které chtějí být uvnitř města.

Měla by podle vás vláda nějakým programem či strategií podpořit revitalizaci brownfieldů? Jak by si v tomto směru měly počínat samosprávy měst a obcí, které mají brownfield na svém území? Jaká je či měla by být role investorů a developerů?

Takové programy existují a máme i reálnou, i když zprostředkovanou zkušenost s jejich využitím. Jsou pozemky, které jsou pro jakéhokoliv investora nepoužitelné, protože náklady na jejich přípravu pro další využití se pohybují v astronomických částkách. Týká se to především lokalit s ekologickou zátěží, případně s velkým objemem nutných demolic. Pak je otázka pro město či kraj, zda mají zájem lokalitu proměnit, a pak je jasné, že bez investice z veřejných zdrojů by to v takových případech nešlo. Rolí investorů a developerů je pak předložit dostatečně kvalitní projekty, které budou mít i společenský přesah a kromě ekonomického přínosu pro investora přinesou také kvalitu a přidanou hodnotu i do místa samotného.

Můžete zmínit a stručně popsat nějaký úspěšný příklad „nového života“ brownfieldu v ČR?

P3 chystá svůj první brownfield v České republice v Ostravě nedaleko Dolní oblasti Vítkovice (DOV). V předchozích desetiletích zde byl hutní provoz a surovinová skládka. Po odstranění desítky let chátrajících objektů a částečně také ekologické zátěže pozemek o výměře zhruba 44 ha koupila P3, aby zde vybudovala moderní obchodně-průmyslovou čtvrť. K jejímu návrhu si přizvala architekta Davida Kotka, který vymyslel urbanistické uspořádání navazující na ortogonální vazby okolních ulic a lokality DOV. Nová výstavba tak plynule naváže na tu původní.

V místě, které má skvělé dopravní napojení na dva hlavní dopravní tahy v Ostravě, vznikne prostor pro drobnou výrobu a kanceláře, logistiku i retail v podobě showroomů, výdejen a malých provozoven v několika objektech různé velikosti. Důraz bude kladen na udržitelnost celého záměru a jeho funkční pestrost.

Připravil: David Čapek, Systémy Logistiky

Oblasti průmyslového developmentu se věnujeme i na portálu SLBOOK.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required