Listopadový Slovlog vrátí život slovenské logistické komunitě
Po dlouhém online exilu se logističtí profesionálové těší na kongresy, semináře a živé diskuse, a to bez nutnosti dívat se na sebe přes obrazovku. Jedním z vrcholných akcí bohaté podzimní konferenční sezony bude 14. ročník logistického kongresu Slovlog. Událost se koná 25.‒26. listopadu 2021 v moderních prostorách DoubleTree by Hilton Hotel Bratislava. V těchto dnech jsou na webu www.slovlog.sk i na sociálních sítích odhalována jména řečníků a na plné obrátky běží registrace účastníků. Časopis Systémy Logistiky je tradičním mediálním partnerem kongresu.
Čas (na) změny
Hlavní motto letošního kongresu Slovlog zní Čas (na) změny. Proč právě takto? Albert Einstein šokoval svět, když přišel s myšlenkou, že každé entitě ve vesmíru běží čas úplně jinak. Pandemie přivála další příležitost uvědomit si relativnost vnímání času. Někomu se zdá, že události, které začaly v únoru 2020, se ve skutečnosti odehrály před měsícem, jiný by řekl, že před pěti lety.
Totéž platí pro logistiku. Dodávky D+1 byly před pandemií považovány za rychlé. Ale po vzoru e-commerce dnes chtějí zákazníci zboží ještě týž den, nejlépe do hodiny. Druhý extrém představují kontejnery z Asie – dříve dorazily za tři týdny, dnes může stejnou dobu trvat pouze nalodění.
Pokud se změnilo vnímání času pro nás, platí to stejné i pro naše odběratele či dodavatele. Současná doba si žádá mentální přenastavení, jiný pohled na naše procesy, strukturu a návratnost investic, digitalizaci či způsob vykonávání práce. Je tu zkrátka čas na další významnou, téměř dějinotvornou změnu. Je slovenská logistika připravena?
Díky úvodní prezentaci Ladislava Špačka, který je původním povoláním pedagog, vyučoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a od roku 1992 působil téměř jedenáct let jako mluvčí prezidenta Václava Havla, se dozvíte tipy pro úspěšnou komunikaci se zákazníky, ale také s vašimi kolegy. Řečník také prozradí, jak se šarmem a efektivně zvládnout i jednání s (na první pohled) ne dobře naladěným klientem. Dozvíte se, jak komunikovat se zákazníky, aby se cítili jako páni.
Změny v logistice
Následující panelová diskuse se bude věnovat změnám v logistice. Ta dlouho byla oblastí, kde se úzkostlivě sledovaly náklady. Potom přišla pandemie a ceny kontejnerů vystřelili pětkrát. Pro vzdálenější destinace dramaticky zdražila lodní, letecká i železniční doprava. Z trhu „zmizely“ volné sklady a nájmy šly výrazně nahoru. Podpora státu pro neperspektivní firmy držela na místě lidí, kteří chyběli jinde, a tak podniky přidávali na mzdách i v době ekonomického poklesu. Společnosti prudce a někdy draze investovaly do robotizace a digitalizace, protože jinak by ekonomicky neobstály. A nyní se ptáme, co z toho zůstane novým ekonomickým normálem?
Čekají na vás Bizlog a Digilog
Během oběda čekají na účastníky logistického kongresu desetiminutová „speed-datingová“ setkání Bizlog. Jde o ideální způsob setkání zákazníků a dodavatelů na neutrální půdě, kde obě strany rychle zjistí, zda má smysl rozvinout jednání do konkrétnější podoby.
Následně se otevře workshop Digilog, který se bude věnovat nejnovějším intralogistickým trendům a inovacím. Jak změní logistiku v příštích letech chytré využití dat, wearables a robotické vozíky? Odpověď zjistíte na kongresu Slovlog. Mimochodem, mnohdy se o nejnovějších trendech jen hovoří, někde už ale plně fungují v praxi. Umíte si představit sklady bez řidiče manipulační techniky, pouze autonomní stroje, které zajistí vyskladnění a dokonce i úklid skladu? Tématem známého řečníka je i využití dat, což má obrovský potenciál potřebný při plánování zdrojů. Podíváme se také na projekty, u nichž byl využit blockchain.
Retailog ve znamení e-commerce
Odpoledne čeká na účastníky kongresu Slovlog další zajímavý program, a to Retailog. V rámci panelové diskuse se bude hovořit také o automatizaci ve světě e-commerce v čase koronakrize. Online nakupování totiž v době pandemie výrazně posílilo. To představovalo pro logistické procesy vyšší zátěž. Více nakupování znamená více zboží, které je třeba objednat, uskladnit, vychystat a dopravit do kamenných provozů.
Důležité je i umístění logistických center a v tomto směru vyvstává otázka – je lepší být blíže zákazníkovi, nebo logistickému uzlu (včetně přístavu), který v rámci řetězce využíváme? Jak se nám změní lead time a náklady na skladování? A je lepší využívat služeb 3PL, 4PL, či dokonce 5PL? Na tyto otázky budou společně hledat odpovědi logističtí i retailoví profesionálové.
Prostor na získání nových kontaktů
Po skončení kongresového programu nás čeká Logistický Business Mixer, oblíbený vrchol kongresového dne. Je to nejen nejlepší místo k relaxaci, ale také k navázání nových obchodních kontaktů či posílení stávajících. Můžete se těšit na pivní degustaci od Plzeňského Prazdroje, ale také na míchané drinky od společnosti Karloff, skvělou živou hudbu od dvojice Ukitas a mnoho dalšího.
Kvůli aktuálním pandemickým opatřením tentokrát organizátoři ze společnosti Atoz Group posunuli vyhlášení vítězů prestižního Ocenění LOG-IN pro nejlepší inovace a inovátory v logistice na Slovensku. Výsledky se dozvíme na jaře příštího roku.
Zajímavá exkurze ‒ logistika v praxi
Konečně, pokud to epidemiologická situace dovolí, druhý kongresový den se opět uskuteční exkurze v rámci programu Seelog, jehož cílem je představit „logistiku v praxi“ a zprostředkovat informace o zajímavých projektech na Slovensku. Tentokrát se pojede do mraženého skladu Hopi SK v Madunicích.
Kongres se setkává s velkým zájmem ze strany partnerů, kterých jsou již desítky, a také účastníků, kteří se registrují na www.slovlog.sk/registracia. Jako každý rok je vstup na celý kongres pro uživatele logistických služeb zdarma.