
ROZHOVOR: Oběhové hospodářství je odpovědí na výzvy, kterým čelíme
Jak snížit dopady logistiky na životní prostředí? „Nejúčinnější cestou by mohlo být přehodnocení přístupu k designu a způsobu pořizování zboží spolu s úpravou dodavatelských řetězců tak, aby výrobky nemusely být před doručením spotřebiteli přepravovány po zbytečně dlouhých trasách,“ říká Marianne Richeux, senior manažerka programu Zero Waste World pro Evropu společnosti CHEP.
Jak se vaše společnost dívá na téma udržitelnosti? Co bude změna klimatu a s ní spojené problémy znamenat pro podnikání, logistiku, zaměstnanost, společnost nebo politiku?
V CHEP je udržitelnost základem naší strategie a způsobů podnikání. Věříme, že přijetí principů oběhového hospodářství je odpovědí na výzvy, jimž nyní jako celá společnost čelíme, jako jsou změna klimatu nebo ztráta biologické rozmanitosti.
Před 70 lety jsme do dodavatelských řetězců jako první zavedli model „sdílení a opětovného používání“ sekundárních a terciárních obalů. Do roku 2025 se chceme znovu stát průkopníky v odvětví a ukázat, že dodavatelské řetězce mohou být čistě pozitivní a regenerativní.
Evropská unie nedávno představila komplexní ekologický balíček Fit for 55. Které dopady považujete pro logistiku a průmysl nejen v České republice za nejdůležitější?
Z 13 průřezových legislativních návrhů by mělo nejpřímější dopad na logistiku přepracování systému obchodování s emisemi (ETS) stanovující konkrétní cíle pro silniční dopravu a výstavbu. Dále by byl zásadní dopad plynoucí ze zdanění energie. Připravuje se zavedení nových daní z elektřiny a stanovení zatím neznámých minimálních daňových sazeb pro používání motorů a topiva.
Jedním ze způsobů, jak snížit emise oxidu uhličitého, je optimalizace přepravních tras. Jak v současné době plánujete přepravu a daří se vám plánováním snižovat její uhlíkovou stopu?
Podle IGD se Evropě každoročně najede 85 miliard prázdných kamionových kilometrů. Skutečně tedy můžeme říct, že v přepravě je na obecné úrovni co zlepšovat. Pro společnost CHEP je optimalizace přepravy klíčovým tématem. V oběhu máme 345 milionů kusů přepravních platforem – palet, přepravek a kontejnerů, jež je třeba odesílat zákazníkům – a ti je zase používají k přepravě svého zboží. Tyto platformy je následně nutné vyzvednout z půl milionu lokací a přivézt je zpět do našich servisních center za účelem údržby a oprav. Proto jsme optimalizovali síť vlastních servisních center tak, aby odpovídala našim nejvytíženějším trasám, což nám pomáhá minimalizovat jednotlivé přepravní vzdálenosti.
Optimalizaci přepravy také napomáhá naše spolupráce s výrobci a maloobchodníky v této oblasti: jen za uplynulý fiskální rok, tedy mezi červnem 2020 a červnem 2021, se díky lepšímu plánování tras a optimalizaci vytíženosti kamionů na území střední a východní Evropy podařilo našim týmům pro dodavatelské řetězce omezit emise CO2 o 1,4 milionu tuny.
Využíváte převážně silniční dopravu. Proč nezapojit více železniční nebo říční dopravu?
Ano, většinou využíváme silniční nákladní dopravu – pro rychloobrátkové zboží v 95 % případů. Jedná se o nejvhodnější typ přepravy v lokalitách, kde působíme, tedy v průmyslových oblastech a centrech měst. Máme však i program zaměřený na spolupráci v oblasti přepravy nazvaný Collaborative Transport Solutions, v jehož rámci se zaměřujeme na využívání železniční nebo multimodální logistiky, vyhovují-li našim zákazníkům nebo spolupracujícím maloobchodníkům.
Palety jsou jedním z nejpoužívanějších obalových materiálů. Paletový pooling se ukazuje jako ekologičtější forma využívání palet. Proč se ve stejné míře nesdílejí jiné typy standardizovaných obalů?
K vybudování fungujícího systému sdílení a opakovaného použití je nutné mít k dispozici určité prostředky. Jako poskytovatel paletového poolingu potřebujeme specifické vybavení, efektivní systém zpětné logistiky a dostupnou síť center údržby a oprav.
Dosahy paletového poolingu, jakož i benefity, jež zprostředkuje svým uživatelům, plynou z počtu a rozmanitosti firem působících v rámci otevřených dodavatelských řetězců. Pokud by se pro toto řešení rozhodlo ještě více společností, přineslo by to nové možnosti snižování produkce odpadu v rozsáhlejším měřítku, které by mohlo zahrnovat i balení a další procesy.
Co by podle vás v současnosti pomohlo výrazně snížit negativní dopad logistiky na životní prostředí?
Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Nejúčinnější cestou by však mohlo být přehodnocení přístupu k designu a způsobu pořizování zboží spolu s úpravou dodavatelských řetězců tak, aby výrobky nemusely být před doručením spotřebiteli přepravovány po zbytečně dlouhých trasách. V kombinaci s využíváním energie z udržitelných zdrojů má tento přístup potenciál snížit jak emise uhlíku, tak dodatečné náklady.
Jaký je váš názor na problematiku kompenzací emisí? Je to řešení, které je ideální pro všechny strany, jak pro podniky, tak i pro životní prostředí?
Jsme přesvědčeni, že čistě pozitivní a regenerativní dodavatelské řetězce jsou logickou cestou vpřed. Nejenže musíme eliminovat vlastní negativní dopad, ale měli bychom působit ryze pozitivně: vracet životnímu prostředí více, něž kolik si toho z něj bereme – a obnovovat přírodní zdroje. Kompenzace emisí například v podobě výsadby lesů určitě přispívá k obnově našeho ekosystému, ale dnes je stav klimatické nouze tak kritický, že kompenzace nemůže být jediným opatřením.
Nedávná zpráva Mezinárodního panelu pro změnu klimatu ukazuje, že globální změna klimatu postupuje rychleji, než se dříve předpokládalo. Díváte se na situaci spíše optimisticky, anebo pesimisticky, v tom smyslu, že se v příštích deseti či dvaceti letech podaří něco zcela zásadně změnit?
Osobně zastávám spíše pragmaticky optimistický pohled na věc. Rovnice, kterou musíme vyřešit, je složitá, ale můžeme to dokázat. Zejména v oblasti dodavatelského řetězce a logistiky se to ale podaří pouze tehdy, pokud budeme spolupracovat a přicházet společně s novými řešeními. Jedná se o radikální transformaci, kterou musíme provést, abychom mohli fungovat udržitelně a efektivně.
V CHEP si myslíme, že je na tomto poli klíčová spolupráce. Před pěti lety jsme vytvořili specializovaný tým odborníků na přepravu, který spolupracuje s našimi zákazníky, výrobci a maloobchodníky. Jsme součástí iniciativ jako Lean & Green v Beneluxu a v Německu, které jsou skvělými kolaborativními platformami. Vytvořili jsme také program spolupráce se zákazníky Zero Waste World zaměřený na inovace. Jeho cílem je mimo jiné eliminovat odpad vznikající ze tří zdrojů: během balení, nedostatečnou efektivností procesů a v přepravě. Kromě toho jsme v rámci našich cílů udržitelnosti do roku 2025 představili ambici zdvojnásobit objem spoluprací s partnery v dodavatelském řetězci – cílem je dosáhnout 500 partnerství na celosvětové úrovni.
O Marianne Richeux
Marianne Richeux je senior manažerkou programu Zero Waste World pro Evropu společnosti CHEP. Během svých 25 let ve společnosti CHEP působila v týmech obchodních jednotek a centrálních kanceláří v různých funkcích, jako jsou obchod, strategie a marketing či informační systémy.
Má bohaté zkušenosti z oblasti strategie, provozu a programové transformace (založené na procesech a technologiích), s designem a zaváděním nového zákaznického portálu CHEP, který slouží 30 zemím a 36.000 uživatelům. Čtyři roky je členkou evropského týmu pro udržitelnost a účastnila se certifikací Life Cycle Analysis (LCA) a ISO.