logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Developeři v ČR plánují výstavbu téměř sedmi milionů metrů čtverečních průmyslových ploch Co...
  • Gekkon spustil pilotní projekt řízeného nabíjení vozíků Heli Power System z fotovoltaiky Na...
  • Pro tři čtvrtiny zákazníků je důležitá rychlost doručení, udržitelnost zatím tolik netáhne...
  • Za posledních sedm let vzrostla obliba výdejních míst čtyřnásobně, zjistil průzkum realizovaný...

ROZHOVOR: Oběhové hospodářství je odpovědí na výzvy, kterým čelíme

12. října 2021
Rozhovory 0
1434
ROZHOVOR: Oběhové hospodářství je odpovědí na výzvy, kterým čelíme

ROZHOVOR: Oběhové hospodářství je odpovědí na výzvy, kterým čelíme

Jak snížit dopady logistiky na životní prostředí? „Nejúčinnější cestou by mohlo být přehodnocení přístupu k designu a způsobu pořizování zboží spolu s úpravou dodavatelských řetězců tak, aby výrobky nemusely být před doručením spotřebiteli přepravovány po zbytečně dlouhých trasách,“ říká Marianne Richeux, senior manažerka programu Zero Waste World pro Evropu společnosti CHEP.

Jak se vaše společnost dívá na téma udržitelnosti? Co bude změna klimatu a s ní spojené problémy znamenat pro podnikání, logistiku, zaměstnanost, společnost nebo politiku?

V CHEP je udržitelnost základem naší strategie a způsobů podnikání. Věříme, že přijetí principů oběhového hospodářství je odpovědí na výzvy, jimž nyní jako celá společnost čelíme, jako jsou změna klimatu nebo ztráta biologické rozmanitosti.

Před 70 lety jsme do dodavatelských řetězců jako první zavedli model „sdílení a opětovného používání“ sekundárních a terciárních obalů. Do roku 2025 se chceme znovu stát průkopníky v odvětví a ukázat, že dodavatelské řetězce mohou být čistě pozitivní a regenerativní.

Evropská unie nedávno představila komplexní ekologický balíček Fit for 55. Které dopady považujete pro logistiku a průmysl nejen v České republice za nejdůležitější?

Z 13 průřezových legislativních návrhů by mělo nejpřímější dopad na logistiku přepracování systému obchodování s emisemi (ETS) stanovující konkrétní cíle pro silniční dopravu a výstavbu. Dále by byl zásadní dopad plynoucí ze zdanění energie. Připravuje se zavedení nových daní z elektřiny a stanovení zatím neznámých minimálních daňových sazeb pro používání motorů a topiva.

Jedním ze způsobů, jak snížit emise oxidu uhličitého, je optimalizace přepravních tras. Jak v současné době plánujete přepravu a daří se vám plánováním snižovat její uhlíkovou stopu?

Podle IGD se Evropě každoročně najede 85 miliard prázdných kamionových kilometrů. Skutečně tedy můžeme říct, že v přepravě je na obecné úrovni co zlepšovat. Pro společnost CHEP je optimalizace přepravy klíčovým tématem. V oběhu máme 345 milionů kusů přepravních platforem – palet, přepravek a kontejnerů, jež je třeba odesílat zákazníkům – a ti je zase používají k přepravě svého zboží. Tyto platformy je následně nutné vyzvednout z půl milionu lokací a přivézt je zpět do našich servisních center za účelem údržby a oprav. Proto jsme optimalizovali síť vlastních servisních center tak, aby odpovídala našim nejvytíženějším trasám, což nám pomáhá minimalizovat jednotlivé přepravní vzdálenosti.

Optimalizaci přepravy také napomáhá naše spolupráce s výrobci a maloobchodníky v této oblasti: jen za uplynulý fiskální rok, tedy mezi červnem 2020 a červnem 2021, se díky lepšímu plánování tras a optimalizaci vytíženosti kamionů na území střední a východní Evropy podařilo našim týmům pro dodavatelské řetězce omezit emise CO2 o 1,4 milionu tuny.

Využíváte převážně silniční dopravu. Proč nezapojit více železniční nebo říční dopravu?

Ano, většinou využíváme silniční nákladní dopravu – pro rychloobrátkové zboží v 95 % případů. Jedná se o nejvhodnější typ přepravy v lokalitách, kde působíme, tedy v průmyslových oblastech a centrech měst. Máme však i program zaměřený na spolupráci v oblasti přepravy nazvaný Collaborative Transport Solutions, v jehož rámci se zaměřujeme na využívání železniční nebo multimodální logistiky, vyhovují-li našim zákazníkům nebo spolupracujícím maloobchodníkům.

Palety jsou jedním z nejpoužívanějších obalových materiálů. Paletový pooling se ukazuje jako ekologičtější forma využívání palet. Proč se ve stejné míře nesdílejí jiné typy standardizovaných obalů?

K vybudování fungujícího systému sdílení a opakovaného použití je nutné mít k dispozici určité prostředky. Jako poskytovatel paletového poolingu potřebujeme specifické vybavení, efektivní systém zpětné logistiky a dostupnou síť center údržby a oprav.

Dosahy paletového poolingu, jakož i benefity, jež zprostředkuje svým uživatelům, plynou z počtu a rozmanitosti firem působících v rámci otevřených dodavatelských řetězců. Pokud by se pro toto řešení rozhodlo ještě více společností, přineslo by to nové možnosti snižování produkce odpadu v rozsáhlejším měřítku, které by mohlo zahrnovat i balení a další procesy.

Co by podle vás v současnosti pomohlo výrazně snížit negativní dopad logistiky na životní prostředí?

Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Nejúčinnější cestou by však mohlo být přehodnocení přístupu k designu a způsobu pořizování zboží spolu s úpravou dodavatelských řetězců tak, aby výrobky nemusely být před doručením spotřebiteli přepravovány po zbytečně dlouhých trasách. V kombinaci s využíváním energie z udržitelných zdrojů má tento přístup potenciál snížit jak emise uhlíku, tak dodatečné náklady.

Jaký je váš názor na problematiku kompenzací emisí? Je to řešení, které je ideální pro všechny strany, jak pro podniky, tak i pro životní prostředí?

Jsme přesvědčeni, že čistě pozitivní a regenerativní dodavatelské řetězce jsou logickou cestou vpřed. Nejenže musíme eliminovat vlastní negativní dopad, ale měli bychom působit ryze pozitivně: vracet životnímu prostředí více, něž kolik si toho z něj bereme – a obnovovat přírodní zdroje. Kompenzace emisí například v podobě výsadby lesů určitě přispívá k obnově našeho ekosystému, ale dnes je stav klimatické nouze tak kritický, že kompenzace nemůže být jediným opatřením.

Nedávná zpráva Mezinárodního panelu pro změnu klimatu ukazuje, že globální změna klimatu postupuje rychleji, než se dříve předpokládalo. Díváte se na situaci spíše optimisticky, anebo pesimisticky, v tom smyslu, že se v příštích deseti či dvaceti letech podaří něco zcela zásadně změnit?

Osobně zastávám spíše pragmaticky optimistický pohled na věc. Rovnice, kterou musíme vyřešit, je složitá, ale můžeme to dokázat. Zejména v oblasti dodavatelského řetězce a logistiky se to ale podaří pouze tehdy, pokud budeme spolupracovat a přicházet společně s novými řešeními. Jedná se o radikální transformaci, kterou musíme provést, abychom mohli fungovat udržitelně a efektivně.

V CHEP si myslíme, že je na tomto poli klíčová spolupráce. Před pěti lety jsme vytvořili specializovaný tým odborníků na přepravu, který spolupracuje s našimi zákazníky, výrobci a maloobchodníky. Jsme součástí iniciativ jako Lean & Green v Beneluxu a v Německu, které jsou skvělými kolaborativními platformami. Vytvořili jsme také program spolupráce se zákazníky Zero Waste World zaměřený na inovace. Jeho cílem je mimo jiné eliminovat odpad vznikající ze tří zdrojů: během balení, nedostatečnou efektivností procesů a v přepravě. Kromě toho jsme v rámci našich cílů udržitelnosti do roku 2025 představili ambici zdvojnásobit objem spoluprací s partnery v dodavatelském řetězci – cílem je dosáhnout 500 partnerství na celosvětové úrovni.

O Marianne Richeux

Marianne Richeux je senior manažerkou programu Zero Waste World pro Evropu společnosti CHEP. Během svých 25 let ve společnosti CHEP působila v týmech obchodních jednotek a centrálních kanceláří v různých funkcích, jako jsou obchod, strategie a marketing či informační systémy.

Má bohaté zkušenosti z oblasti strategie, provozu a programové transformace (založené na procesech a technologiích), s designem a zaváděním nového zákaznického portálu CHEP, který slouží 30 zemím a 36.000 uživatelům. Čtyři roky je členkou evropského týmu pro udržitelnost a účastnila se certifikací Life Cycle Analysis (LCA) a ISO.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz nového skladu

Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz nového skladu V srpnu 2023 zahájil Yusen Logistics (Czech) s.r.o. spolupráci se společností Mondi Štětí a.s. Partnerství bylo v září stvrzeno předáním symbolického klíče od nové budovy skladu v areálu parku P3 Lovosice. Yusen zde pro společnost Mondi zajištuje komplexní skladovací služby, zahrnující […]

Využijte skladování v Pohořelicích u Brna a sběrné linky z Číny

Využijte skladování v Pohořelicích u Brna a sběrné linky z Číny Společnost PST CLC Mitsui-Soko nabízí volné skladové kapacity a zajištění skladování, dopravy a celních služeb. Aktuálně nabízí skladové kapacity a služby v Pohořelicích u Brna. Pro podrobnější informace volejte na číslo +420 720 037 828 nebo pište na e-mail obchod@pst-clc.cz. A další informace: společnost PST CLC Mitsui-Soko […]

Compas automatizace na MSV 2023 v Brně

Společnost Compas automatizace na Mezinárodním strojírenském veletrhu, který se koná 10.–13. 10. 2023 v Brně, představí: DIGITÁLNÍ TOVÁRNU S ROBOTY – ukázka realizace investičních celků a výrobních linek, plně automatizovaných s digitální nadstavbou (MES) Plně digitalizované plánování, řízení a monitoring diskrétních i dávkových výrob REALIZOVANÁ ROBOTICKÁ PRACOVIŠTĚ – ukázky konstrukce strojů, linek a implementace robotů/cobotů Prezentace […]

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu Poptávka po kolech se z různých důvodů v čase výrazně mění. Jednou je kol málo, podruhé moc, jednou chybí součástka pro výrobu, podruhé není odbyt. Výrobce komponent na kola z Kalifornie však společně s německou logistickou firmou úspěšně zvládají takové výzvy a část výroby od loňského roku realizují v Ejpovicích […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required