logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

Roste zájem o automatizované retraky

25. srpna 2021
Sklad 0
1266
Roste zájem o automatizované retraky

Roste zájem o automatizované retraky

Současné retraky jsou bezpečné, ergonomické a velmi rychlé stroje vhodné pro celopaletovou manipulaci. Největší efektivitu přinášejí ve skladech s vysokou zakládací výškou a intenzivními operacemi, a to s přijatelně širokou uličkou. Postupně vzrůstá zájem i o automatizované retraky.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 194. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Zakládání do velkých výšek v úzkých uličkách vyžaduje použití vozíků specializované konstrukce s výbornou manévrovatelností a efektivní schopností ukládat palety do vysokých regálových úrovní. Zároveň je důležitým kritériem co nejmenší šířka pracovní uličky mezi regály pro manipulaci takovýmto specializovaným strojem. Právě pro tyto náročné aplikace jsou určeny vozíky s výsuvným sloupem, tzv. retraky. V praxi se začínáme setkávat s jejich automatizací.

Finančně náročnější řešení

Projekty zaměřené na dodávky automatizovaných retraků jsou náročnější finančně i realizačně, a to ve srovnání s jednoduchou přepravou z bodu A do bodu B. „V případě automatických retraků se už většinou jedná o plné propojení s WMS systémy zákazníků. Jak manuálně řízené, tak nově i automatické retraky zpravidla obsluhují celý sklad se stovkami paletových pozic,“ říká Jan Kohák, produktový manažer pro skladovou techniku společnosti Toyota Material Handling CZ. Retrak je vhodným typem stroje i pro obsluhu bezuličkového regálového systému s jednotkami radioshuttle. Právě tyto operace zvládá automatizovaný retrak hravě. Jde totiž o opakovanou systémově řízenou činnost.

Automatizovat a inovovat

Potenciální zájem firem o automatizované retraky a automatizaci jako takovou stále stoupá, zvláště je to patrné s rozvolňováním po pandemii, kdy skladové firmy znovu oživily své rozvojové projekty. „Praktický dopad lze však očekávat až v příštích letech, a to vzhledem k časově náročné přípravné fázi a také vzhledem k aktuálním problémům dodavatelů s nedostatkem elektronických součástek,“ konstatuje Vladislav Záveský, specialista produktové podpory společnosti Linde Material Handling Česká republika.

Automatizované retraky jsou inovativní. Novinky se zaměřují hlavně na bezpečnost, úsporu energie a ergonomii. Jednou z inovací je autokalibrace 3D kamery založená na nové generaci softwaru, která zajišťuje přesnější určení polohy nákladu, což umožňuje rychlejší detekci správného objektu pro manipulaci. „Tato nová schopnost ušetří 15 až 20 sekund na každou operaci nakládky nebo vykládky,“ upozorňuje Vladislav Záveský. Když se tyto manipulační časy v rámci směny sečtou, jedná se o nezanedbatelnou časovou úsporu. Poptávka po automatizovaných retracích většinou přichází od průmyslových nebo potravinářských výrobců. „V souvislosti s rozvojem možností financování projektů automatizace formou dlouhodobého pronájmu, delšího než u manuálně řízených vozíků, očekáváme navýšení poptávky i od firem nabízejících logistické služby. Pro každého investora je důležitá návratnost investice, která se i u automatů bude postupně zkracovat,“ podotýká Jan Kohák.

Výběr nejen podle nosnosti

Jak dodává Petr Tomeček, produktový specialista společnosti Hyster CZ, robotické vozíky jsou čím dál více oblastí zájmu v odvětví manipulace s materiálem, nicméně i pro standardní retraky je k dispozici řada možností asistence řidiče, které mohou výrazně usnadnit práci. Jde například o světla, kamery, systémy detekce objektů, telematiku a další prvky.

Dodavatelé manipulační techniky, jak bylo předesláno, retraky neustále inovují, tato manipulační technika je vybavena např. řadou bezpečnostních asistenčních systémů. Při zvedání do výšky 13,5 m je důležitá rychlost, ale také pomoc řidiči bezpečně odložit nebo vyzvednout paletu bez poškození sousedního zboží. „Při výběru konkrétního retraku hraje roli řada faktorů. Patří mezi ně celková hmotnost versus užitečné zatížení, dále rychlost zvedání/spouštění versus spotřeba energie. Retraky by rovněž měly dosáhnout rovnováhy mezi přesností pohybů a rychlostí,“ uvádí Petr Tomeček. Dalším důležitým hlediskem je řidič vozíku (roli hraje jeho šikovnost), který musí být řádně proškolen. Dále to, jak může být podporován při zakládání a vyskladňování palet ve výškách nebo při práci na úrovni země. V tom, jak doplňuje Petr Tomeček, pomáhá celá řada prvků a systémů: komunikace se strojem přes dotykový displej, systémy detekce osob, programování výšek jednotlivých pater regálů, laserové ukazatele polohy vidlic, kamerové systémy, kabina do mrazírenských provozů atd.

Záleží i na výběru typu baterie. I v segmentu retraků je zaznamenáván trend nástupu lithium-iontových baterií. „V České republice jsme v letošním roce prodali přes 40 procent retraků vybavených právě lithium-iontovou baterií,“ konstatuje Martin Koudelka, vedoucí marketingu společnosti Jungheinrich (ČR). Jan Kohák doplňuje: „Zhruba každý třetí retrak dodaný naší firmou je vybavený lithium-iontovou baterií a dá se očekávat nárůst podílu těchto baterií na celkových prodejích.“

Standard doplňují verze pro speciální aplikace

Díky technologii výsuvného sloupu mohou retraky operovat v uličkách širokých od přibližně 2,7 metru. Samozřejmě je možné je využít i k převozu palet na střední a dlouhé vzdálenosti. K těmto činnostem existují ale vhodnější vozíky. Jak sděluje Martin Koudelka, zajímavé jsou pak speciální verze retraků, jako je například vozík vybavený vysoce elastickými pneumatikami, díky čemuž zvládne i jízdu po méně kvalitní podlaze, např. po zámkové dlažbě nebo asfaltu. Díky tomu je možné v méně náročném nasazení jedním vozíkem vyložit kamion z boku na venkovní ploše, převézt zboží dovnitř a zaskladnit ho do vysokého regálu. Další speciální verzí jsou pak čtyřcestné retraky pro manipulaci s tyčovým materiálem.


„Definice drah pro plnou rychlost retraků zvyšuje efektivitu“

Petr Říčan, operations manager, Tech Data Distribution

„Ve skladu máme definovány dráhy, kudy retraky bezpečně jezdí plnou rychlostí. Máme sklad veliký jako zhruba sedm fotbalových hřišť. Zboží se z retraku vykládá na jedné straně skladu, přejezdové trasy jsou poměrně dlouhé. Je tedy rozdíl, jestli retrak jede plnou nebo omezenou rychlostí. Podstatně to zvyšuje efektivitu. Kdybychom nevyužívali retraky s plnou rychlostí, museli bychom mít víc strojů a víc lidí.“


„Počítá se každý centimetr“

Petr Tomeček, produktový specialista, Hyster CZ

„Oblastí, která je u retraků rozvíjena, je způsob využití lithium-iontových baterií, které šetří místo a umožňují provoz v užších šířkách uličky. Ve skladu se počítá každý centimetr, což je důležité při zvažování stopy a poloměru otáčení retraků. Lithium-iontové baterie jsou poměrně novou technologií, která to může podpořit, protože mají potenciál ukládat více energie do menšího prostoru.“


Článek připravil: Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required