logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Trammell Crow Company má novou manažerku pro plánování a povolovací procesy Společnost Trammell...
  • Logistiku pro Jizerskou 50 opět zajišťuje DB Schenker Společnost DB Schenker je i tentokrát...
  • VGP pronajme prostory ve VGP Parku Ústí nad Labem City firmě Bosal Vlastník a developer...
  • Vratky jako fenomén a specifická disciplína Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu...

Laserem pro trvalé značení produktů

19. srpna 2021
Sklad 0
1030
Laserem pro trvalé značení produktů

Laserem pro trvalé značení produktů

Využití laseru pro značení a identifikaci výrobků se poslední dobou rozšiřuje. Důvodem je mimo jiné postupné snižování relativně vysokých nákladů na pořízení laserové technologie.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 193. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Připomeňme, že technologie přímého označování komponent (Direct Part Marking neboli DPM) se používá pro trvalé značení předmětů a automatický sběr dat pomocí specializovaných snímačů. Značka DPM může být vyražena, vyleptána nebo třeba vypálena (gravírována) právě laserovým paprskem a zůstává čitelná po celou dobu životnosti produktu.

Prospěch laserové technologie pro danou aplikaci se odvíjí od toho, nakolik uživatel dokáže využít jejích výhod, jakými jsou např. dosažení vysoké kvality a opakovatelnosti značení, možnosti značení ve vysokém taktu či možnosti identifikace materiálů jen obtížně značitelných jinou cestou, vysvětluje Jiří Kroulík, vývojový inženýr společnosti Lintech, a dodává: „Tato skutečnost osvětluje fakt, proč je laserové značení hojně zastoupeno například v automotive průmyslu, pro který jsou všechny zmíněné benefity velmi důležité.“ K dalším přínosům této technologie patří, že nemá spotřební materiál, je snadno editovatelná a v podstatě bezúdržbová.

Technologie se rozvíjejí, kvalita čtení roste

„V posledních letech vnímáme pozvolný nárůst poptávky po snímačích schopných číst DPM. Souvisí to z našeho pohledu zejména se zvyšující se kvalitou čtení optických snímačů, což umožňuje pro většinu aplikací použít standardní (levnější) snímače,“ poznamenává Jakub Unucka, výkonný ředitel společnosti Gaben. Větší podíl DPM je podle něj v současné době stále na straně výroby, zejména u tištěných spojů a ve strojírenství. „V logistice stále převládají klasické etikety a směřuje to spíše k širšímu využití RFID,“ pokračuje Jakub Unucka

K vybraným oblastem použití laserového DPM patří značení nástrojů, značení plastu nebo značení výrobků procházejících tepelnou úpravou. Všechny jmenované typy mají ovšem i svá úskalí. V rámci značení nástrojů vlivem nutnosti použití kódu ve větším rozlišení a aplikací na mnohdy válcový povrch rostou nároky na čtečku. Při značení plastu je pak zapotřebí dbát na správný kontrast, protože ne vždy dosáhne laser tepelným působením na materiál výrobku správné barvy. „Kontrast mezi kódem a podkladem následně není dostatečný. Typicky bývá problém ve značení transparentních materiálů, jako je plexisklo nebo silikon,“ upozorňuje Jakub Unucka. Úskalím značení výrobků procházejících tepelnou úpravou je podle něj skutečnost, že kov mění barvu, kontrast zaniká a nelze sledovat výrobky v průběhu celého výrobního procesu, až po tepelné úpravě. „Značení výrobků procházející povrchovou úpravou lakování je rovněž potíž a není zpravidla možné zabezpečit dosledovatelnost během celého cyklu,“ podotýká Jakub Unucka.

Automotive, zdravotnictví i železniční doprava

Perspektivními odvětvími pro laserové značení je kromě již zmíněného automobilového průmyslu například sektor zdravotnictví nebo železniční doprava. U zdravotnických prostředků určených k opakovanému použití zavedla legislativa povinné značení identifikátorem UDI (Unique Device Identification). Podmínkou je, aby identifikátor zůstával čitelný (jak ve strojově snímatelné podobě, tak v okem čitelném formátu) po celou dobu životnosti prostředku. Povinnosti permanentního značení vyhovuje dvoudimenzionální symbol GS1 DataMatrix, realizovaný právě pomocí technologie přímého značení (DPM), nejčastěji laserem.

Standard GS1 DataMatrix pro segment železniční dopravy aktuálně implementuje společnost ZKL – Výzkum a vývoj. Firma patřící do koncernu ZKL Group, výrobce speciálních a technologických ložisek ve střední Evropě, testuje identifikaci nosiči GS1 DataMatrix pro železničního dopravce ze západní Evropy. „Značení se bude týkat jednotlivých ložiskových kroužků (vnitřní a vnější), které společně s klecí a valivými tělesy tvoří kompletní ložisko,“ vysvětluje Jaroslav Kalábek, aplikační inženýr koncernu ZKL. Navíc lze podle něj předpokládat, že kromě oblasti železničních ložisek dojde k rozšíření značení ve standardu GS1 i do dalších segmentů ložiskové výroby – například větrné energetiky. Standardní identifikaci lze efektivně využít i v případě řízeného skladu.


„Identifikace a sledovatelnost ložisek“

Jaroslav Kalábek, aplikační inženýr, ZKL

„Ve výrobě železničních nápravových ložisek existují požadavky související s identifikací a zpětnou sledovatelností ložisek, kde lze Systém GS1 výhodně využít. Nespornou výhodou Systému GS1 pro oblast výroby a provozu železničních ložisek je jedinečné označení každého ložiskového kroužku pomocí identifikačního klíče sGTIN (serializované globální číslo obchodní položky). Systém GS1 přispívá částečně k interoperabilitě evropského železničního systému, ale především řeší zpětnou identifikaci a sledovatelnost jednotlivých ložisek a jejich dílů v mezinárodním systému.“


Článek připravil: David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek Zatímco v kancelářském sektoru se nájemci chystají na první větší zdražování po deseti letech, na industriálním trhu došlo ke zdražení o 50–70 % již během posledních 18 měsíců. Industriální trh se stále potýká s nízkou neobsazeností, na což developeři reagují. Nyní se […]

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory Rostoucí ceny energií začínají být pro vybrané obory likvidační, a tak developeři průmyslových nemovitostí, včetně jejich nájemců, hledají cesty k energetické soběstačnosti. Jaké jsou nejčastější způsoby ochrany před rostoucími cenami? V současné situaci jsou schopni srazit náklady na […]

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami Malý všestranný vozík, kterého si v provozu ani nevšimnete, když nebudete chtít, a přesto zastane mnoho práce. Číslo jedna snad ve všech odvětvích, pro všechny sklady či přepravy. O čem je řeč? O nízkozdvižném vozíku, kterému nikdo neřekne jinak než „paleťák“. Jak slangový název […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required