logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • DB Schenker opět zajišťuje logistiku pro Jizerskou 50 Společnost DB Schenker je i tentokrát...
  • VGP pronajme prostory ve VGP Parku Ústí nad Labem City firmě Bosal Vlastník a developer...
  • Vratky jako fenomén a specifická disciplína Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu...
  • Novou „appku“ od PPL podporuje i komunikační kampaň Balíkový přepravce PPL nedávno představil...

Výběr správné lokality vyžaduje dostatek času

17. července 2021
Reality 0
1122
Výběr správné lokality vyžaduje dostatek času

Výběr správné lokality vyžaduje dostatek času

Při výběru vhodné lokality pro umístění skladu hraje roli celá řada aspektů. Patrně nejfrekventovanějšími požadavky jsou kvalitní napojení na dopravní tahy a dostupnost pracovní síly. Situaci na trhu ovšem aktuálně komplikuje výrazný nedostatek ploch pro skladování.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 193. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Podstatným faktorem pro výběr lokality je i vzdálenost skladu příslušného uživatele či nájemce k jeho klientovi. Je zřejmé, že například dodavatelům komponent pro automobilku se vyplatí vozit odběrateli díly na krátkou vzdálenost, a ne třeba přes celou republiku. Podobně v případě, že se jedná o zázemí pro internetový obchod, rozhoduje blízkost k cílovým zákazníkům. „Mezi další kritéria ovlivňující výběr patří dostupnost prostor, technické parametry nemovitosti, stupeň povolení, dopravní limity a samozřejmě nájemní podmínky. Každá společnost přisuzuje jednotlivým kritériím jinou váhu a zároveň má své specifické požadavky s ohledem na předmět jejího podnikání,“ popisuje Chris LaRue, ředitel – vedoucí oddělení pronájmu průmyslových prostor ve společnosti Savills Česká a Slovenská republika.

„Při výběru lokality pro logistickou budovu klienti vždy berou v úvahu základní parametry: lokalitu v plynulém navázání na jejich logistický řetězec a s tím spojené náklady na dopravu a pracovní sílu,“ vyjmenovává Roman Kučera, ředitel Sklady.cz. Dodává, že v poslední době samotný výběr lokality silně ovlivňuje nedostatečná nabídka skladovacích ploch, která nájem nebo dopravu prodražuje tím, že klient ve finále vybírá kompromisní řešení.

Skutečnost, že trh nabízí v současnosti omezený výběr skladových prostor a míra nepronajatosti je na minimální úrovni, potvrzuje Jaroslav Kaizr, partner společnosti Demaco: „Proto uživatelé prostor často volí lokalitu více podle dostupnosti než podle preference. Zásadními kritérii zůstávají kromě lokality čas dodání prostoru a celková cena pronájmu v kombinaci s technickým standardem a flexibilitou prostorového uspořádání.“ Do popředí zájmu se dostává i udržitelnost výstavby a provozu nemovitosti ve vztahu k životnímu prostředí.

Skokově narostla poptávka v nejvíce žádaných lokalitách uvnitř nebo v těsné blízkosti větších měst. „Zjednodušeně řečeno už není důležité jen to, jak snadno se dostat na dálnici, ale i to, jak se co nejrychleji dostat k zákazníkovi. Je to pochopitelné s ohledem na enormní zájem o internetový prodej a distribuci. Platí to především pro city logistiku,“ konstatuje Daniel Kubizňák, šéf developmentu a leasingu společnosti P3 pro Českou republiku.

Veřejná doprava i svozová služba

Dopravní dostupnost je klíčová jak z pohledu logistiky, tak i zaměstnanců. „Zajímá především firmy, které v halách mají výrobní nebo kompletační provozy a na trhu práce soupeří o kvalifikované pracovníky,“ poznamenává Daniel Kubizňák. Faktor snadné dopravní dostupnosti může hrát v rozhodování o výběru budoucího zaměstnavatele významnou roli.

V daném ohledu se na lokalitu můžeme dívat ze dvou úhlů, jak vysvětluje Tomáš Novotný, head of asset management ve společnosti Arete: „Blízkost aglomerace skýtá sice pracovní sílu a její dostupnost, ale může zvyšovat mzdové náklady. Distantní lokality pak naopak mohou generovat problém s dostupností pracovní síly, což lze řešit zavedením veřejné dopravy nebo svozové služby.“ V poslední době se objevují i projekty, které si kladou za cíl poskytnout určitou formu diverzifikace dopravy a multimodality, a je pro ně důležité například napojení na železnici. Takových projektů je však podle Tomáše Novotného bohužel zatím poskrovnu.

Nepodceňte časový horizont

Které chyby či omyly mohou být spojeny s výběrem lokality a jak se jich lze co nejúčinněji vyvarovat? Nejčastější chybou je podle oslovených expertů podcenění délky času, který je potřebný pro nalezení vhodné nemovitosti, k jejímu vybavení a povolení provozu. „Nedostatek prostorů na trhu, stále vyšší technologická náročnost provozů, zpřísňující se normy a dlouhé povolovací procesy znamenají, že začátek provozu není otázkou týdnů, ale spíše měsíců,“ podotýká Jaroslav Kaizr.

Více času přitom znamená možnost výběru z většího množství nabídek s potenciálně lepším výsledkem. „To je velmi důležité zejména v dnešní době, kdy je výstavba nebo dostavba průmyslových prostor často nutná v lokalitách s nižší mírou neobsazenosti,“ vysvětluje Chris LaRue.

V případě zájmu o nastěhování do hotové haly je vhodné začít jednat nejméně 4 až 6 měsíců předem, doporučuje Roman Kučera a dodává: „Pokud si chce klient nechat postavit prostory na míru, rozhodně by měl začít konat nejméně 10–12 měsíců předem.“

Problémy může způsobit nejen podcenění časového rámce, ale třeba i nedostatečná předakviziční příprava. „Následný projekt odhalí komplikovanost lokality a například nedostatečná komunikace se všemi zúčastněnými v projektu může vést k následným nedorozuměním, problémům nebo neočekávanému růstu nákladů na výstavbu a provozování budov,“ upozorňuje Tomáš Novotný.

V neposlední řadě je zapotřebí brát do úvahy i širší vztahy v lokalitě. Například přemýšlet nad tím, jak haly usadit do krajiny a začlenit do areálů zeleň, jak nakládat s dešťovou vodou v místě spadu nebo jak omezit světelný smog. „Považujeme za zásadní již od prvotních plánů spolupracovat s místní komunitou a informovat ji otevřeně o tom, jaké máme záměry, jak bude probíhat výstavba a jak bude vypadat provoz,“ uzavírá Daniel Kubizňák.


„Dopravní napojení i dostatek pracovních sil“

Tomáš Myler, tiskový mluvčí, Lidl Česká republika

„Hlavním kritériem výběru lokality pro logistická centra je poloha, a to s ohledem na síť stávajících a plánovaných prodejen. Současně také optimální dopravní napojení pro kamionovou dopravu. V neposlední řadě je nutné při výběru lokality brát na vědomí potenciální dostatek pracovních sil z okolí, jelikož logistické centrum pro svůj provoz vyžaduje stovky nových zaměstnanců. V případě našeho logistického centra v Buštěhradu se jedná o optimální lokalitu v blízkosti Prahy s ohledem na počet prodejen v okolí. Vzhledem k blízkosti Kladna je vhodnou lokalitou i pro zajištění personálu, jelikož místním obyvatelům přináší až 500 nových pracovních míst. Také představuje ideální dopravní napojení přes D7 na Pražský okruh.“


„Individuální přístup ke každé poptávce“

Martin Šumera, partner – Industrial, Space Brokers

„Výběr konkrétní lokality je společně s nájemními podmínkami podle mých zkušeností nejdůležitějším aspektem při výběru skladové haly. A uživatelé prostor tuto otázku berou velmi vážně. Většina klientů má jasnou představu, kde má být jejich sklad umístěn. K faktorům, které výběr lokality ovlivňují, patří optimalizace distribuce, dostupnost pracovní síly a možnosti dopravy do zaměstnání, historický vývoj firmy, kvalitní napojení na dálniční sítě, dostupnost pro klienty, potřeba vlastní prezentace apod. Je potřeba zmínit, že mix těchto potřeb je vždy specifický a ke každé poptávce je potřeba přistupovat individuálně.“

 


Článek zpracoval: David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek Zatímco v kancelářském sektoru se nájemci chystají na první větší zdražování po deseti letech, na industriálním trhu došlo ke zdražení o 50–70 % již během posledních 18 měsíců. Industriální trh se stále potýká s nízkou neobsazeností, na což developeři reagují. Nyní se […]

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory Rostoucí ceny energií začínají být pro vybrané obory likvidační, a tak developeři průmyslových nemovitostí, včetně jejich nájemců, hledají cesty k energetické soběstačnosti. Jaké jsou nejčastější způsoby ochrany před rostoucími cenami? V současné situaci jsou schopni srazit náklady na […]

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami Malý všestranný vozík, kterého si v provozu ani nevšimnete, když nebudete chtít, a přesto zastane mnoho práce. Číslo jedna snad ve všech odvětvích, pro všechny sklady či přepravy. O čem je řeč? O nízkozdvižném vozíku, kterému nikdo neřekne jinak než „paleťák“. Jak slangový název […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required