logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Trammell Crow Company má novou manažerku pro plánování a povolovací procesy Společnost Trammell...
  • Logistiku pro Jizerskou 50 opět zajišťuje DB Schenker Společnost DB Schenker je i tentokrát...
  • VGP pronajme prostory ve VGP Parku Ústí nad Labem City firmě Bosal Vlastník a developer...
  • Vratky jako fenomén a specifická disciplína Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu...

Množství vratek se vlivem pandemie a rekordního růstu české e-commerce zdvojnásobilo až na 15 % všech zásilek

28. června 2021
Sklad 0
711
Množství vratek se vlivem pandemie a rekordního růstu české e-commerce zdvojnásobilo až na 15 % všech zásilek

Množství vratek se vlivem pandemie a rekordního růstu české e-commerce zdvojnásobilo až na 15 % všech zásilek

V loňském roce dosáhly obraty českých e-shopů rekordních 196 miliard korun, což představovalo meziroční růst o 26 % a podíl české e-commerce na maloobchodu v České republice přesáhl 16 %. Když ovšem roste v e-commerce skokově objem zásilek, dá se očekávat i výrazný růst počtu vratek a k tomu také došlo. Ze standardních a konzistentních 7 % vratek před pandemií se jejich množství během pandemie zdvojnásobilo na 15 % všech zásilek. Trend nárůstu množství vratek byl v české e-commerce pozorován již dlouhodobě, ale pandemie ho značně urychlila.

Nezávislá technologická služba Balikobot.cz, která firmám pomáhá s napojením na přepravní služby a zefektivněním expedičních procesů, zrealizovala rychlý průzkum mezi dopravci, který se zabýval právě problematikou vratkovosti, zjišťoval její příčiny, důsledky a vhodná řešení, jak jí předejít.

Vratky: pro malé a střední podniky poměrně velký zásah do cashflow

„Vratky historicky znamenaly pro většinu e-shopů poměrně velkou hrozbu. Pro malé a střední podniky je to poměrně velký zásah do cashflow. Pokud se zásilka zákazníkovi nedoručí a vrací se zpět, znamená to ztrátu několika stovek korun. V takové částce jsou obsaženy veškeré marketingové náklady na získání zákazníka, doprava tam i zpět a v neposlední řadě náklady na pracovní sílu, která řeší administrativní agendu, kontrolu zboží, naskladnění a následné zalistování zboží k dalšímu prodeji,“ popisuje Martin Šauer, CEO, Balíkobot.cz.

Na české e-commerce scéně jsme tak mohli sledovat několik trendů, jak zamezit vratkám. „Rizikem je například zasílání zboží na dobírku, které spousta e-shopů zcela odstranila ze způsobů plateb,“ říká Martin Šauer. Pokud si zákazník zboží zaplatí předem, šance vyzvednutí se strmě zvyšuje, jelikož další reklamační proces a vracení peněz lidé obecně řešit nechtějí. V segmentu oblečení a módy se po vstupu globálních hráčů jako Zalando a About You objevil specifický trend pro potenciální vrácení zboží zdarma. E-shopy s módou a doplňky totiž potřebují zboží dostat co nejrychleji zpět na sklad a poté rovnou k dalšímu zákazníkovi. Proto služby v oblasti reklamace a vrácení zboží dosáhly úrovně, která v české e-commerce neměla obdoby.

Dalším trendem je rostoucí důraz na zákaznickou péči v rámci doručování zásilky. „Pokud má e-shop kvalitní nástroje ke sledování odeslaných zásilek, může zákazníkovi například připomenout, že jeho zásilka čeká na vyzvednutí a motivovat ho tak k potřebné akci. Taková aktivita samozřejmě značně nahrává zákaznické spokojenosti a důvěře v daný e-shop,“ doplňuje Martin Šauer.


Anketa:

Jak se díváte na vratkovost a druhý pokus o doručení? Je tento trend dlouhodobý, nemění se, nebo naopak ustupuje a zákazníci jsou zodpovědnější? Dokážete vyčíslit, kolik procent ze všech zásilek se nedoručí na první pokus?

„Díky větší přítomnosti příjemců doma rostla jak vlastní kvalita a zároveň klesal počet odmítnutých zásilek. Situace je ale dost proměnlivá, jde o desetiny procent.“

Milan Loidl, business development & marketing director, PPL CZ


„Více než 95 % zásilek je na první pokus doručeno do rukou příjemce nebo uloženo do výdejního místa GLS Parcel Shop, pokud si tuto možnost příjemce v průběhu doručení zvolil. Počet balíků, které i přes 3 doručovací pokusy příjemce odmítne, se pohybuje hluboko pod 2 % a má zlepšující se trend. Odpovědnost zákazníků je totiž nepřímo úměrná oblíbenosti dobírky. Při využití této služby v kombinaci s přímým adresováním do výdejního místa totiž významně roste pravděpodobnost toho, že se balík nepodaří příjemci předat a bude vrácen odesílateli. Proto některé e-shopy neumožňují při objednávce na dobírku volbu doručení přes výdejní místo.“

Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika


„DHL Express dlouhodobě zvyšuje počet zásilek, které doručí na první pokus. Velkou měrou k tomu přispělo i hojné využívání zmiňovaného nástroje ODD. Máme méně než 2 % z celého objemu doručovaných zásilek, které nedoručíme na první pokus.“

Jakub Tomšovský, obchodní ředitel, DHL Express


„Významnou roli zde hraje možnost změny (flexibilita) doručení podle aktuální potřeby zákazníka. We|Do nabízí možnost přesměrování do výdejního boxu nebo na výdejní místo.“ 

Daniel Mareš, CEO, We|Do

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek Zatímco v kancelářském sektoru se nájemci chystají na první větší zdražování po deseti letech, na industriálním trhu došlo ke zdražení o 50–70 % již během posledních 18 měsíců. Industriální trh se stále potýká s nízkou neobsazeností, na což developeři reagují. Nyní se […]

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory Rostoucí ceny energií začínají být pro vybrané obory likvidační, a tak developeři průmyslových nemovitostí, včetně jejich nájemců, hledají cesty k energetické soběstačnosti. Jaké jsou nejčastější způsoby ochrany před rostoucími cenami? V současné situaci jsou schopni srazit náklady na […]

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami Malý všestranný vozík, kterého si v provozu ani nevšimnete, když nebudete chtít, a přesto zastane mnoho práce. Číslo jedna snad ve všech odvětvích, pro všechny sklady či přepravy. O čem je řeč? O nízkozdvižném vozíku, kterému nikdo neřekne jinak než „paleťák“. Jak slangový název […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required