DHL rozšiřuje flotilu ekologických kamionů na zkapalněný zemní plyn
DHL Supply Chain rozšiřuje svou flotilu ekologických kamionů na zkapalněný zemní plyn, která přepravuje díly pro výrobu automobilů z České republiky do Německa. Po třech nových tahačích s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG – Liquefied Natural Gas), které byly zařazeny do provozu v říjnu 2020, následuje nyní osm dalších nízkoemisních nákladních souprav. DHL Supply Chain tímto krokem sníží emise CO2 o 187 tun ročně.
„Loňský nákup kamionů na LNG se nám velmi osvědčil a současně vyvolal i velký zájem dalších našich zákazníků o tento druh ekologické dopravy,“ říká Kateřina Rázlová, ředitelka automobilové divize společnosti DHL Supply Chain, a dodává: „Významným faktorem pro stále širší uplatnění tohoto alternativního pohonu v našem vozovém parku je také rychlá výstavba sítě plnicích stanic v Německu i České republice. Díky tomu můžeme na LNG jezdit do většího počtu destinací a zvyšuje se flexibilita při plánování tras.“
Plnicí stanice LNG jsou v Německu: každých cca 200 kilometrů
Jedenáct kamionů na LNG z vozového parku společnosti DHL Supply Chain přepravuje v současnosti díly pro výrobu automobilů z crossdocku v Nepřevázce do Glauchau v okrese Cvikov, ale také do Wolfsburgu, Hannoveru, Heilbronnu, Kasselu a Neckarsulmu. Zásobování rozšířené ekologické flotily alternativním palivem je stále jednodušší. Plnicí stanice LNG jsou v Německu již každých cca 200 kilometrů. V České republice jsou aktuálně k dispozici tři – v Lounech, Klecanech a Mladé Boleslavi. První z jedenácti souprav ujede ve službách DHL 160 000 kilometrů ročně, ostatní nákladní vozidla mají ve svém ročním provozním plánu trasy o celkové délce 132 000 kilometrů.
Stejně jako loni na podzim posílily i nyní vozový park společnosti DHL Supply Chain tahače Scania R 410 ve verzi „low deck“, za kterou lze připojit návěsy s třímetrovou vnitřní výškou nákladového prostoru, do něhož se díly nakládají v unifikovaných stohovacích paletách a optimalizovaných obalech. Kompletním využitím nákladového prostoru je zajištěna efektivní přeprava automobilových dílů s nasazením menšího počtu kamionů. Tím klesají nejen emise, ale také zatížení silniční infrastruktury.
Čerpání BioLNG
Tahače Scania na LNG jsou svými provozními vlastnostmi plnohodnotnou náhradou konvenčních vozidel na naftu a z hlediska emisí škodlivin do ovzduší a hluku je dalekosáhle předčí. Třináctilitrový šestiválec na zkapalněný zemní plyn nabízí nejvyšší výkon 410 koní a maximální točivý moment 2000 Nm při mnohem tišším běhu. Emise CO2 jsou až o 15 procent nižší.
„Další výrazné snížení emisí nám umožní čerpání BioLNG. Na trasách nákladních souprav DHL Supply Chain v Německu budou první plnicí stanice BioLNG otevřeny již v průběhu letošního roku a podle dostupných informací se s prodejem BioLNG počítá v horizontu tří až pěti let také v České republice,“ uvádí Kateřina Rázlová.
BioLNG je zkapalněný biometan, vyráběný z organického odpadu, tedy z obnovitelných zdrojů. Při jeho spalování se do ovzduší neuvolňují prakticky žádné sloučeniny síry a jen minimum oxidů dusíku a pevných částic. Pro ochranu klimatu je zásadní skutečnost, že provoz nákladních vozidel na BioLNG má neutrální bilanci emisí CO2.
V plánu další alternativní pohony
Nákup osmi nových kamionů na LNG je součástí programu skupiny Deutsche Post DHL pro ochranu životního prostředí Go Green, který směřuje k ambicióznímu cíli nulových emisí oxidu uhličitého do roku 2050. „Tím však naše úsilí v oblasti trvalé udržitelnosti nekončí. Pro budoucnost chystáme další alternativní pohony,“ uzavírá Kateřina Rázlová.