Případová studie: Největší výhoda dlouhodobého pronájmu? Fixní měsíční náklady
Skupina Clarios se věnuje skladování energie. Nabízí baterie pro prakticky veškeré typy pozemních dopravních prostředků – osobní i nákladní automobily, motocykly, motorové čluny, golfové nebo zahradní vozíky. Každý třetí automobil na světě startuje s baterií od této firmy. Výrobní závod Clarios Česká Lípa více než 20 let zajišťuje manipulaci s polotovary a finálními produkty elektrickými vozíky od společnosti Toyota Material Handling CZ. Firma manipulační techniku nekupuje do svého vlastnictví, ale využívá formou dlouhodobých pronájmů.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 191/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.
V oblasti manipulace společnost Clarios Česká Lípa s firmou Toyota Material Handling CZ spolupracuje opravdu dlouho. „Současnou flotilu manipulační techniky od Toyoty tvoří 55 elektrických strojů různých modelových řad,“ konstatuje Roman Stehlík, ředitel závodu Clarios Česká Lípa. A v čem pro tuto firmu tkví největší výhoda pronájmů manipulační techniky? „Největší výhoda dlouhodobého pronájmu pro naši společnost spočívá ve fixních měsíčních nákladech bez velkých výkyvů,“ sděluje Milan Havlík, vedoucí nákupního oddělení Clarios Česká Lípa.
Výrobní program: baterie
Představme si nejprve stručně společnost Clarios Česká Lípa, a to s akcentem na způsob zajištění manipulace a skladování. Více než 56 lokací po celém světě zahrnuje výrobní závody a recyklační a distribuční centra. Roman Stehlík říká: „Jsme jedním z největších výrobních závodů společnosti Clarios. Autobaterie se v České Lípě vyrábějí již od roku 1943. V roce 1992 vznikla společnost Autobaterie a byla od základu změněna technologie. Od toho okamžiku u nás bylo vyrobeno a distribuováno více než 154 milionů automobilových olověných SLI baterií (Starting, Lighting, Ignition).“ A pokračuje: „Máme také rozsáhlé zkušenosti s výrobou baterií pro nákladní automobily, což je stále důležitější segment výrobního programu. Naší strategií je poskytovat zákazníkům jen ty nejlepší produkty a širokou škálu služeb. Díky tomu se nám daří posilovat pozici na trhu s náhradními díly, kde většinu naší produkce realizujeme. Neděláme však žádné rozdíly v kvalitě baterií pro tento trh ve srovnání s bateriemi pro výrobce vozidel, kterým také dodáváme.“ Dodejme, že jde např. o společnosti Fiat, Kia/Hyundai, Toyota, Ford, Suzuki, Caterpillar nebo DAF.
Pro zajištění manipulace firma potřebuje flotilu manipulační techniky. Ta zahrnuje 55 elektrických vozíků různých modelových řad. Dále je ve firmě využíván systém radioshuttle a také systémy správy flotily I_Site. S dlouhodobým pronájmem je ve firmě velká spokojenost. Důležitou roli hraje i rezidentní servisní technik.
Využívány malé i velké stroje
Představme si teď flotilu: Klíčovými produktovými skupinami jsou malé tříkolové čelní elektrické vysokozdvižné vozíky Toyota Traigo. Milan Havlík, který má pronájem vozíků na starost, popisuje nasazení jednotlivých modelů: „Nejmenší vozíky Traigo 24 a Traigo 48 nacházejí uplatnění především v naší předvýrobě, kde děláme například výrobu elektrod. Jsou tam velké požadavky na obratnost a malé rozměry s ohledem na zastavění výrobní haly vzhledem k náročnosti výrobních technologií.“
Naopak vysokokapacitní vozíky Traigo 80 jsou využívány při manipulaci s olověnými ingoty. Tyto vozíky jsou zatěžovány na 100 procent a jsou neustále v pohybu. Ostatní vozíky, tedy ručně vedené vysokozdvižné vozíky BT Staxio, tahače Toyota CBT6 nebo retrak BT Reflex RRE140, vykonávají podpůrné nebo specializované úlohy v dalších provozech.
Testování lithium-iontových baterií
Vloni byly do společnosti Clarios dodány první dva vozíky s lithium-iontovými bateriemi a další dva jsou objednány. Podle Milana Havlíka ukáže teprve čas, jestli baterie potvrdí své přednosti, které si chválí jiní uživatelé, i v České Lípě. „Zatím je na hodnocení brzy, ale očekáváme především zjednodušení postupu při nabíjení a tím pádem jistou úlevu již tak vytížených obslužných pracovníků. Vozíky s těmito bateriemi budeme nadále rádi používat tam, kde to situace dovolí. Výhody lithium-iontových baterií známe dobře, vždyť je v rámci skupiny sami vyrábíme, ale musí se osvědčit i v našich konkrétních podmínkách,“ uvádí Milan Havlík.
I_Site přináší přesný přehled
Všechny vozíky ve firmě jsou již několik let vybaveny systémem správy flotily Toyota I_Site. Milan Havlík komentuje jeho přínosy nejen pro bezpečnost, ale také pro efektivnost manipulace: „Je to snadný způsob sledování jednotlivých vozíků a jejich řidičů. Máme obojí pod kontrolou a můžeme monitorovat a vyhodnocovat, kdo a jak vozíky využívá. Řešení případných nehod a následných pojistných událostí je tím pádem daleko jednodušší.“ Tento systém napovídá, jak může být provoz dále optimalizován.
I_Site hardware se skládá z telematické jednotky a dalších palubních senzorů na vysokozdvižných vozících. Vzhledem k tomu, že telematický hardware je standardně zabudován do skladových vozíků od společnosti Toyota, jsou tyto stroje k dispozici jako chytré vozíky bez dodatečných nákladů. To znamená, že firma má přehled o všech vysokozdvižných vozících ve svém provozu, o jejich provozních hodinách, kolizích, termínech servisních kontrol atd.
Nejdéle sloužící radioshuttle
Zmiňme také, že ve společnosti je v provozu také systém radiosuttle. Jde o nejdéle sloužící funkční realizaci Toyoty v ČR. Stroj ve firmě funguje od roku 2001. Regálová sestava je určena ke skladování elektrod a tvoří ji více samostatných sekcí, které dokážou využít dostupné skladovací prostory. Roman Stehlík říká: „Co se týká systému radioshuttle, musím skutečně potvrdit, že nám vyhovuje. I když jsme museli v průběhu let satelitní vozíky inovovat, systém funguje stále k naší spokojenosti.“
„Dosaženo vysoké úrovně bezpečnosti“
Milan Havlík, vedoucí nákupního oddělení, Clarios Česká Lípa
„Vzhledem k tomu, že máme de facto rezidentního technika s vlastní vybavenou dílnou, jsme velmi spokojení s kvalitou práce i s reakční dobou. Nasazení vozíků ve společnosti Clarios je velmi intenzivní, výroba představuje pro lidi i vozíky náročné provozní prostředí, kde se pracovníci a vozíky potkávají. Proto v naší společnosti hodně dbáme na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, je to naší prioritou. Bezpečnostní prvky, jako je modré světlo, červené pásy, snížení pojezdové rychlosti a podobně, patří ke standardním požadavkům na výbavu vozíků. Společně s technicky dobře ošetřenými vozíky dosahujeme vysoké úrovně bezpečnosti.“
Článek připravil: Petr Neckař