Na kafe s… Michaelem Kutscherem, distribution leaderem společnosti Heineken Česká republika
Receptem na zajištění efektivní distribuce jsou spolehliví a flexibilní dopravci podpoření naším zkušeným dispečinkem. Pro dispečink jsou klíčové ty nejmodernější optimalizační nástroje na plánování tras, které pracují s aktuálními mapovými podklady, lokálními restrikcemi, časovými okny zákazníků, specifiky jednotlivých vozidel atd. To říká Michael Kutscher, distribution leader společnosti Heineken Česká republika, s nímž jsme dále mluvili právě o efektivitě distribuce.
Prozradíte, jak řešíte distribuci? Vlastními vozy nebo využíváte externí dopravce?
Jak v případě primární distribuce (kamionová přeprava), tak i té sekundární (závozy ke koncovým zákazníkům) využíváme externí dopravce, přibližně se jedná o 70 kamionů a 70 rozvozových vozidel.
Jaké aktuálně v oblasti distribuce spatřujete trendy (např. z pohledu závozů, časových oken, vytěžování vozidel, plánování tras, požadavků na ekologii v rámci distribuce – př. v centrech měst)? Jaké v oblasti distribuce spatřujete největší trendy?
Výzvou je pro nás stále se zvětšující rozptyl v časech, ve kterých naši zákazníci požadují být zavážení. Někteří zákazníci preferují ranní či dopolední závozy, jiní zase odpolední, případně i večerní závozy. V minulosti přitom převažovaly výhradně dopolední závozy a pozdější byly spíše výjimkou.
Současným trendem je plánování přeprav pomocí moderních optimalizačních nástrojů využívající aktuální mapové podklady pracující s lokálními omezeními, časovými okny zákazníků, specifiky jednotlivých vozidel atd… „Manuální“ plánování tras využívající znalosti a zkušenosti dispečerů a různé excelové tabulky jsou dnes již minulostí. Dalším trendem, který souvisí i s přístupy do měst, je zcela jistě také využívání vozidel na alternativní pohony, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí. My se proto snažíme naše externí dopravce, kteří nám zajišťují sekundární distribuci, motivovat k jejich pořízení. Jde o CNG/LNG paliva v případě kamionové dopravy a elektrický pohon v případě rozvozů do hospod a menších prodejen. Začátkem letošního roku jsme například zařadili ve spolupráci s naším externím dopravcem do své flotily kamion s pohonem na CNG.
Distribuce zboží se neobejde bez kvalitního IT. Co je podle vás nejdůležitější při výběru toho nejsprávnějšího IT systému?
IT systém musí splňovat naše požadavky z pohledu on-line dostupnosti dat, ideálem je mít v jednom systému integrováno více modulů, např. EET, dodací listy, evidenci vrátných obalů, plánování dopravy a další. Samozřejmosti by měla být i možnost napojení na externí platformy, jako je např. PowerBI.
Na co se zaměřit?
Na to, aby byl IT systém uživatelsky co možná nejjednodušší a nejpřívětivější. Nejhorší, co může být je, když se uživatel při sebemenší komplikaci musí obracet na IT podporu, což následně může negativně ovlivnit efektivitu distribuce.
Co vše by tento systém měl umět, aby distribuce zboží byla co nejefektivnější?
IT systém by měl být při distribuci zboží pro uživatele přínosem a ne jen nutným zlem, měl by mu poskytovat všechny informace, které při rozvozu zboží potřebuje, kontakt na zákazníka s možností zasílání zpráv čí telefonování, jeho přesnou adresu s propojením na online mapy a navigaci.