logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Logistiku pro Jizerskou 50 opět zajišťuje DB Schenker Společnost DB Schenker je i tentokrát...
  • VGP pronajme prostory ve VGP Parku Ústí nad Labem City firmě Bosal Vlastník a developer...
  • Vratky jako fenomén a specifická disciplína Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu...
  • Novou „appku“ od PPL podporuje i komunikační kampaň Balíkový přepravce PPL nedávno představil...

Trend zájmu o automatizaci logistiky neslábne

19. března 2021
Sklady 0
1129
Trend zájmu o automatizaci logistiky neslábne

Trend zájmu o automatizaci logistiky neslábne

V roce 2020 pokračoval trend rostoucího zájmu o automatizaci logistiky. Nejinak je tomu i letos. Nejedná se jen o automatizaci skladů, ale i interní logistiky ve výrobě. Projekty automatizace jsou plánovány dlouhodobě. Proto na rozběhlé projekty neměla koronakrize velký dopad. Během lockdownů se zpomalila komunikace a docházelo k dílčím zdržením, ale zásadní propad v plánované automatizaci na trhu nenastal, i když se samozřejmě situace ve firmách projevila, např. v podobě snížení počtu nových poptávek.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 191/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Vlivem koronakrize se ještě více rozproudila debata o nutnosti automatizace. „O automatizaci se v souvislosti s covidem mluví vzhledem k nutnosti posílení spolehlivosti dodavatelských řetězců a s tím souvisejícím tlakem na vyšší produktivitu, v Evropě drahé, lidské práce,“ konstatuje Martin Koudelka, vedoucí marketingu společnosti Jungheinrich (ČR).

Investoři se dívají dál

Jungheinrich automatJaká je tedy situace na trhu nyní? „Firmy jsou opatrnější v investicích, na druhou stranu je větší zájem o automatizaci vlivem horší dostupnosti zahraničních dělníků nebo zajištění stability operací. Automat neonemocní ani nemusí do karantény,“ říká Aleš Hušek, logistics solution manager společnosti Toyota Material Handling CZ. Podívejme se na další zkušenost z praxe: „Začátek roku v první vlně koronakrize byl ve velkém útlumu. Poptávky spadly na minimum, trh zřejmě váhal, co se bude dít. To ale platí pouze pro oblast automotive zákazníků. Například lékárenský a potravinářský průmysl anebo e-shopy se do útlumu nedostaly,“ uvádí Radek Panuš, obchodní manažer pro logistické systémy společnosti SSI Schäfer Systems International. Potvrzuje, že na poptávkách a rozpracovaných projektech se pracovalo velmi intenzivně, jako by žádná krize nebyla. Vzhledem k tomu, že projekty automatizace se řeší i několik let, dalo se očekávat, že zde k žádnému útlumu nedojde, protože investoři musí hledět do vzdálenější budoucnosti.

Je tu ovšem další pohled: v průběhu roku 2020 narůstal o automatizaci zájem tak, jak si vedení firem uvědomovala, že automatizace může napomoci zvládání krize – například zvětšováním vzdáleností mezi pracovníky či omezením ručního předávání zboží. „Je zřejmé, že automatizované sklady jsou z hlediska možnosti výpadku výroby či expedice vlivem rozšíření nákazy zaměstnanců daleko odolnější než sklady s vysokým podílem lidské činnosti. S dotazy na téma automatizace se setkáváme neustále, zákazníky to zajímá, v mnoha případech se jedná zatím o předběžný zájem, sondování, co automatizace umí a neumí,“ mluví o současném stavu Patrik Gescheidt, vedoucí oddělení intralogistiky společnosti Linde Material Handling Česká republika.

Realizace plánované na loňský rok se posouvají do letošního roku. „Trendem je automatizace jako náhrada konvenční manipulace sama o sobě. Pronikla i do provozů, jako jsou mrazírny, dochází k propojení navazujících provozů i ke spolupráci různých druhů automatů,“ podotýká Aleš Hušek.

Lidská síla, nebo stroj?

Firmy si vloni začaly uvědomovat zejména otázku lidské síly. Například to, že levný odvoz z výrobní linky do skladu pomocí vysokozdvižného vozíku přestane být výhodný přesně v okamžiku, kdy se jeho obsluha „poroučí“ na dva týdny do karantény nebo kdy paní, která obsluhuje mechanickou baličku, musí zůstat doma se školákem kvůli uzavřené škole. „Takže trendem loňského roku začala být spíše změna uvažování, proč nasadit automatizaci – již ne tak úvaha o délce návratnosti investice při normálním režimu, ale úvaha, co budu dělat, když mi odpadne čtvrtina personálu v jeden okamžik. To vše navíc umocněno navýšeným výkonem a opakovaným lockdownem,“ konstatuje Jiří Vacek, ředitel obchodního úseku společnosti TMT. Tato slova potvrzuje i Blanka Lejsalová, marketingová koordinátorka společnosti Kardex. Říká k tomu: „Předpisy spojené s epidemií je jednodušší dodržovat ve skladu, ve kterém pracují automatizované systémy na principu zboží k obsluze než ve skladu plném statických regálů, kde se zaměstnanci potkávají v uličkách.“

Jaká tedy je budoucnost automatizace? „K automatizaci a budoucnosti lze přistoupit několika variantami, a to postupným zaváděním jednotlivých technologií nebo radikální změnou. Většina firem sáhne po první variantě, proto se stále více objevují plně automatizované sklady, které fungují zcela bez zásahu člověka,“ míní Dušan Šutka, key account manager společnosti SysTech Group.

Zdá se tedy, že automatizace má zelenou. Např. společnost Systematic vyvinula a uvedla do stavu dlouhodobého testování automatizovaný robotický stohovací systém Idea Storage, který je v současnosti nasazen v zátěži skladů firmy v Kácově. „Základní koncepcí projektu je plně automatický skladovací systém na bázi stohovatelných plastových euroboxů zasazených do modulární hliníkové konstrukce, po které se pohybují obslužní roboti. Automatický stohovatelný systém maximálně využívá skladovací plochy bez nutnosti stavby vysokých skladovacích hal a umožňuje flexibilitu v návaznosti na rychlost připravování zboží,“ popisuje Petr Helcl, ředitel společnosti Systematic. Dodává, že systém řízení celého procesu naskladnění a vyskladnění včetně optimalizace pohybu robotů zajišťuje serverové řešení komunikující pomocí bezdrátové technologie.

Hrozí také ztráty

Zcela automatizované sklady a doručovací roboty jsou poměrně velkými investicemi, proto mohou vést k nepříjemným ztrátám. „V případě společnosti Ocado například elektrická porucha způsobila vypuknutí požáru v závodě v Andoveru a uvedla jej mimo provoz. Oheň nejenže stál online supermarket 100 milionů liber, ale podnik kvůli němu také zrušil 400 pracovních míst,“ upozorňuje Luca Legnani, marketingový manažer ve společnosti Panasonic. Dodává, že je mnohem pravděpodobnější, že v dohledné budoucnosti logistického průmyslu bude největší hybnou silou jednodušší použití automatizace a optimalizace dané umělou inteligencí. Systémy pro správu skladu (WMS) doplní integrace softwaru AI s předpovídáním největšího vytížení a minima, co se týče požadavků, což umožní manažerům dodavatelského řetězce činit informovaná rozhodnutí ohledně plánování zdrojů. Kognitivní automatizace v kancelářích zázemí logistiky znamená, že může být automatizována i správa smluv; některé studie naznačují, že výsledkem bude větší přesnost.

Současné technologie dokážou generovat velké množství dat a schopnost jejich efektivního využití bude klíčová. „Právě práce s daty a využití umělé inteligence se stane v budoucnu standardem. Proto nestačí data jen sbírat. Základem je důkladná analýza, schopnost pochopit souvislosti a data správně využít,“ říká Milan Port, vedoucí skupiny automatizace společnosti Kodys. Automatické rozhodování má potenciál odstranit chybovost lidského faktoru, zlepšit a zrychlit procesy či snížit nároky na údržbu.


„Plánujeme automatizaci s řadou významných přínosů“

Daniel Korec, logistics specialist, Drylock Technologies

Korec Drylock„Aktuálně na letošní rok plánujeme automatizaci. Trápil nás totiž velký nedostatek skladových kapacit, náklady na přesun zboží do externích skladů byly vysoké a poslední volné místo v areálu závodu vhodné k výstavbě nového skladu bylo omezené. Z tohoto důvodu jsme se velmi rychle rozhodli pro automatizované výškové skladování. To je v současné době nejefektivnější způsob skladování, umožňující plně automatizovaný pohyb zboží z výrobní linky přes zaskladnění do regálu a následné vyskladnění až na okraj nákladního vozidla. Mít možnost spolehnout se na stroje místo pracovní síly je též jedna z hlavních výhod. Velkým přínosem je také možnost skladovat výrobky přímo v rámci našeho areálu, což umožňuje větší flexibilitu v případě nutnosti zpětné kontroly zboží.“


„Prosazuje se vychystávání z přepravek pomocí robotických paží“

Radek Panuš, obchodní manažer pro logistické systémy, SSI Schäfer Systems International

Radek Panuš SSI Schaefer„Asi nejzajímavějším posunem v automatizaci v této době je vychystávání z přepravek pomocí robotických paží. To vždy byla oblast činnosti, kterou museli zastupovat lidé. Technologie robotů a uchopovacích zařízení a jejich ceny se ale již dostávají na takovou úroveň, že začíná mít smysl ji nasazovat do řešení automatizace. Na českém a slovenském trhu se taková technologie nabízí hůře, protože je zde relativně levná pracovní síla. V západní části Evropy je takovýchto řešení mnohem více.“


„Umělá inteligence už dorazila, nejde o vizi budoucnosti“

Lenka Neuhold, ředitelka, Knapp

Lenka Neuhold Knapp„Umělá inteligence již dorazila. Toto není vize budoucnosti. Pokud jde například o vychystávání robotů, roboti se sami učí, jak vybrat produkt. To je nutné, protože zákazníci mají obrovskou škálu produktů, zejména v odvětví e-commerce. A nikdy neexistuje stabilní řada produktů.“


Článek připravil: Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Brno na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek Zatímco v kancelářském sektoru se nájemci chystají na první větší zdražování po deseti letech, na industriálním trhu došlo ke zdražení o 50–70 % již během posledních 18 měsíců. Industriální trh se stále potýká s nízkou neobsazeností, na což developeři reagují. Nyní se […]

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory Rostoucí ceny energií začínají být pro vybrané obory likvidační, a tak developeři průmyslových nemovitostí, včetně jejich nájemců, hledají cesty k energetické soběstačnosti. Jaké jsou nejčastější způsoby ochrany před rostoucími cenami? V současné situaci jsou schopni srazit náklady na […]

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami Malý všestranný vozík, kterého si v provozu ani nevšimnete, když nebudete chtít, a přesto zastane mnoho práce. Číslo jedna snad ve všech odvětvích, pro všechny sklady či přepravy. O čem je řeč? O nízkozdvižném vozíku, kterému nikdo neřekne jinak než „paleťák“. Jak slangový název […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required