logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Trammell Crow Company má novou manažerku pro plánování a povolovací procesy Společnost Trammell...
  • Logistiku pro Jizerskou 50 opět zajišťuje DB Schenker Společnost DB Schenker je i tentokrát...
  • VGP pronajme prostory ve VGP Parku Ústí nad Labem City firmě Bosal Vlastník a developer...
  • Vratky jako fenomén a specifická disciplína Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu...

68 % Čechů je připraveno vzdát se části komfortu ve prospěch „zelenějších e-shopů“

17. března 2021
Zpravodajství 0
523
68 % Čechů je připraveno vzdát se části komfortu ve prospěch „zelenějších e-shopů“

68 % Čechů je připraveno vzdát se části komfortu ve prospěch „zelenějších e-shopů“

Sektor e-commerce v České republice hraje každoročně stále významnější roli, v souvislosti s omezeními, které přinesla pandemie covid-19 v některých spotřebitelských oblastech v zásadě klíčovou. V roce 2020 se podíl on-line prodejů na českém maloobchodě vyšplhal na 16,2 % a lze očekávat, že i nadále poroste. I proto je stále více kladen důraz na ekologický dopad, který může e-commerce významně ovlivnit. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zákazníci v Česku jsou připraveni se s ohledem na ekologickou udržitelnost uskromnit ve svých očekáváních.

„Udržitelnost včetně cirkulární ekonomiky rezonuje v Evropě i přímo v České republice stále více. A také české e-shopy se nyní věnují tomu, jak poskytovat služby, které by měly co nejmenší negativní dopad na životní prostředí. Velmi důležité pro další vývoj bude ale také chování spotřebitelů. Proto jsme v rámci našeho výzkumu zjišťovali, nakolik jsou připraveni si v zájmu ekologie například snížit svůj uživatelský komfort,“ vysvětluje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Na „zelené“ otázky odpovídalo více než 1000 respondentů v rámci panelového výzkumu agentury Nielsen Admosphere.

20,2 % nakupujících vnímá kroky e-shopu pro udržitelnost jako jeden z bodů při rozhodování

Z výsledků vyplynulo, že v současné době je ekologický přístup při výběru e-shopu zásadním faktorem pro 5,3 % nakupujících. Dalších 20,2 % vnímá kroky internetového obchodu pro udržitelnost jako jeden z bodů při svém rozhodování. Z dalších odpovědí je ale zřejmé, že vývoj bude mít do budoucna významně stoupající trend. „Zeptali jsme se zákazníků, zda by byli ochotni se vzdát části svého komfortu při dodání zboží, pokud by to současně znamenalo podporu ekologičtějšího internetového obchodu. 67,9 %  potvrdilo, že jsou alespoň částečně připraveni takto udržitelnější přístup podpořit,“ uvádí Jan Vetyška.

Je zřejmé, že především v oblasti doručování a také využití obalových materiálů je prostor pro první zlepšení. „Jak vyplývá ze zahraničních studií, jen využívání tzv. pick-up pointů pro polovinu ze všech dodávek může snížit emise CO2 o 17 %. Z toho pohledu je rostoucí popularita osobních odběrů krok správným směrem, i když dosud je za ním spíše volba většího pohodlí ve výběru času odběru zboží ze strany spotřebitelů, než ekologický záměr.“

Obchodníci se snaží o co nejefektivnější využití obalových materiálů nebo výplní balíků

České internetové obchody se tématu udržitelnosti věnují stále více. „Provozovatelé e-shopů hledají nejprve nejvhodnější způsoby, jak kombinovat ekologický a ekonomický přístup. Jak v praxi ukazují, začít se dá od překvapivě jednoduchých věcí. Jedná se například o čistě elektronickou komunikaci a dokumentaci nebo úpravu prostředí ve skladech. Obchodníci se snaží o co nejefektivnější využití obalových materiálů nebo výplní balíků, ale také o zavádění vratných obalů,“ hodnotí současnou aktivitu e-shopů Jan Vetyška. „Je zřejmé, že v první fázi jsou nejlepší možnosti pro zlepšení ve velkých městech. E-shopy v nich díky vhodnějším podmínkám začínají v případě své vlastní dopravy k zákazníkům využívat vozů na plyn nebo elektromobilů, testují dokonce elektrokola.“ V tuto chvíli navíc lze na českém e-commerce trhu narazit na obchody, které se přímo specializují na „zelené“ zboží a jeho prodej v souladu s cílem dosáhnout maximální ekologické udržitelnosti ve všech krocích od výroby až po dodání.

Můžeme čekat rozšíření aut na elektro, plynový anebo vodíkový pohon

Dopravci, kteří agregují dodávky (nejen) z různých e-shopů, v současné době hledají ty nejvhodnější cesty, po kterých se ke snižování CO2 a udržitelnosti vydat. V následujících letech tak můžeme čekat rozšíření aut na elektro, plynový anebo vodíkový pohon.

„Je potřeba zmínit několik ale, na která zatím dopravci při objemu dodávek naráží. Infrastruktura pro elektromobily není v současnosti pro jejich účely dostatečná, a to ani ve městech, kam budou elektrododávky mířit v první fázi primárně. Kvůli nedostatečné dobíjecí kapacitě, ale také malé výdrži baterií, tak nyní nelze pokrývat dodávání zboží novými cestami ve větším rozsahu. Na druhou stranu je zjevné, že ekologie je i pro logistické společnosti důležitým tématem a vývoj může za vhodných podmínek nabrat nový směr v následujících třech až pěti letech,“ doplňuje Jan Vetyška.

Nejmenší chuť si připlatit za udržitelnější přístup mají spotřebitelé ve věku 55+

A jak je to s ochotou si za udržitelné chování e-shopu či služby připlatit? 7,6 % respondentů výzkumu zvolilo ve své odpovědi variantu „určitě ano“. Dalších 35,9 % se k nim pak připojilo ve variantě „spíše ano“. Peníze navíc naopak odmítá vydat 16,8 % nakupujících. Největší ochotu investovat do ekologických služeb projevili zákazníci ve věku 25 až 34 let. Naopak nejmenší chuť si připlatit za udržitelnější přístup mají spotřebitelé ve věku 55+.

„Je zjevné, že každý z nás bude v nejbližší budoucnosti muset řešit kroky směrem k ekologičtějšímu chování. E-commerce jako dynamický leader změn hledá již nyní cesty, jak situaci zlepšit. Probíhají první testy obalových materiálů na opakované použití stejně jako optimalizace logistiky. Téma udržitelnosti mezi e-shopy i dopravci jednoznačně rezonuje,“ uzavírá Jan Vetyška.

Foto: Depot Bike

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek Zatímco v kancelářském sektoru se nájemci chystají na první větší zdražování po deseti letech, na industriálním trhu došlo ke zdražení o 50–70 % již během posledních 18 měsíců. Industriální trh se stále potýká s nízkou neobsazeností, na což developeři reagují. Nyní se […]

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory Rostoucí ceny energií začínají být pro vybrané obory likvidační, a tak developeři průmyslových nemovitostí, včetně jejich nájemců, hledají cesty k energetické soběstačnosti. Jaké jsou nejčastější způsoby ochrany před rostoucími cenami? V současné situaci jsou schopni srazit náklady na […]

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami Malý všestranný vozík, kterého si v provozu ani nevšimnete, když nebudete chtít, a přesto zastane mnoho práce. Číslo jedna snad ve všech odvětvích, pro všechny sklady či přepravy. O čem je řeč? O nízkozdvižném vozíku, kterému nikdo neřekne jinak než „paleťák“. Jak slangový název […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required