logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Mailstep nabízí logistické služby dalším online tržištím v Evropě Až pro 75 nových online tržišť...
  • Doba námořních přeprav mezi Asií a Evropou se znovu protáhne, varuje DSV Celosvětová lodní...
  • Jungheinrich vyrobil jubilejní stotisící Li-Ion vozík Společnost Jungheinrich dodala svůj...
  • Trammell Crow Company jmenovala novou obchodní ředitelku a také ředitele pro výstavbu v ČR...

Brexit a doprava 2021? Změny ve všech oblastech

16. března 2021
Doprava 0
794
Brexit a doprava 2021? Změny ve všech oblastech

Brexit a doprava 2021? Změny ve všech oblastech

Po dlouhých 47 letech členství v EU vystoupilo ke dni 31. ledna 2020 Spojené království z Evropské unie. Po přechodném období se tak oficiálně stalo třetí zemí, která unii opustila a momentálně se již nebude účastnit na rozhodování v souvislosti s EU. Zmiňované přechodné období trvalo do 31. prosince 2020, během kterého díky předpisům EU vše fungovalo na obvyklé bázi. Tudíž se pro spotřebitele, podniky, investory, občany ani studenty nic nezměnilo. Dne 1. ledna 2021 však vstoupila v platnost Dohoda o obchodu a spolupráci mezi EU a UK. Ta upravuje vzájemné vztahy právě po přechodném období.

Během doby, kdy trvalo tzv. přechodné období, byl veškerý pohyb zboží mezi UK a EU brán jako obchod ve vnitřním trhu Evropské unie, a tudíž bez kontrol, platby cla a celního odbavování a zboží. To bylo předmětem obchodu mezi Spojeným královstvím a členskými státy EU a bylo vykazováno do systému Intrastat.

Nový rok a nové podmínky

Spojené království ke dni 1. 1. 2021 vystoupilo z jednotného trhu a zároveň i opustilo celní unii, a tudíž se na něj nevztahuje dohoda o volném pohybu zboží. Strany se však shodly na dohodě volného obchodu, v rámci které by se neměly uplatňovat kvóty ani cla. Zároveň se strany dohodly na dalších podmínkách, které by měly zabezpečit férovou hospodářskou soutěž. Změny neminou nikoho. Čeká nás spousta novinek v různých oblastech od exportu zboží do UK, po obchod i cestování. „Velmi dlouho se nevědělo, jak bude vypadat konečná dohoda o pohybu zboží mezi EU a GB. To se na poslední chvíli podařilo vyjasnit a nyní víme, že většina dopravců obnovuje pozemní spoje do Velké Británie. Je pravděpodobné, že se nyní současně začne převážet více zboží, proto je možné počítat i se zpožděními v doručení,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier.

Změny ve všech oblastech

„Od prvního ledna 2021 tak Spojené království nemůže využívat benefity, které plynou ze zásad volného pohybu zboží, osob i služeb. V souvislosti s brexitem přišli britští dodavatelé o automatický nárok, v rámci kterého mohli nabízet své služby po celé Evropské unii,“ podotýká Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting, která specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

V současnosti existují případy, kdy je pro splnění podmínek nutné mít sídlo v EU, a je tedy nutné se coby firma v Evropské unii „usadit“. Pokud chtějí obchodníci i poskytovatelé služeb z Evropské unie i nadále působit v Británii, musí splnit místní předpisy. Například musí splňovat odbornou kvalifikaci, předpisy ohledně dopravy i přepravy a mnohé další.

Stručně a přehledně

Co je aktuálně potřeba k vývozu či dovozu z GB dle odborníků z Der Kurier?

– U všech zásilek je vyžadovaná celní deklarace.
– K zásilkám je třeba přiložit obchodní fakturu a nákladový list.
– Celní doklady musí být vytvořené v tomto roce.
– Zboží do 150 EUR je vyjmuté ze cla.
– Vzorky a zásilky s nízkou hodnotou lze posílat na pro forma fakturu.
– Firma musí mít EORI číslo.

„Důležitý je též původ zboží. Je možné, že i další pravidla se budou dále na základě dohod mezi EU a GB v průběhu roku měnit,“ dodává Přemysl Lukeš z Der Kurier.

Kontroly a byrokracie

Momentálně by neměly být ve hře žádná cla, která by se uvalovala na zboží převážené mezi Evropskou unií a mezi Spojeným královstvím. „Vše by se však mělo zpřísnit o kontroly a různorodou a momentálně poměrně komplikovanou administrativní činnost, které obchod výrazným způsobem zpomalí a zkomplikuje. Nehledě na finanční stránku, v rámci které se vše prodraží. Již v současnosti, z kraje nového roku, podniky pociťují výpadek pravidelných dodávek zboží,“ uvádí Michala Soukupová ze společnosti Tp Consulting.

Důsledky? V Česku dočasně zavřely britské supermarkety

V uplynulých měsících oznámily uzavření svých kamenných prodejen některé britské řetězce. Vyzvaly své zákazníky k dokoupení zásob suchých potravin a zároveň jeden z klíčových oznámil, že od 15. ledna 2021 zavírá. V rámci protiepidemických opatřeních je v České republice omezen veškerý prodej zboží jen na potraviny, a proto se britskému řetězci zaměřujícímu se převážně na prodej textilu momentálně nevyplácí. Zejména ve chvíli, kdy má vlivem brexitu regály s potravinami poloprázdné.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Chomutov na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Příležitost pro vlastníky: Pronajměte 5 metrů čtverečních svého pozemku nejlepšímu nájemníkovi na světě

Příležitost pro vlastníky: Pronajměte 5 metrů čtverečních svého pozemku nejlepšímu nájemníkovi na světě Je tichý a pravidelně platí. Dejte nám vědět a všechno zařídíme. Samoobslužné výdejní a podací Parcelboxy uznávaného balíkového dopravce PPL CZ mají potenciál nabídnout výhody řadě různých stran. Kromě poskytování pohodlných služeb běžným zákazníkům, přepravcům balíků, e-shopům a jiným společnostem představují boxy také zajímavou příležitost pro […]

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu

Sluno mění po 30 letech své logo a vizuální identitu Firma U & SLUNO, která dodává software velkým retailerům, zveřejnila ve středu 20. července svůj nový firemní design. Po 30 letech existence výrazně mění své logo. Novou vizuální identitu podpořily i webové stránky firmy, které prošly redesignem na začátku tohoto roku. Největší změnou je nové […]

Stow Group rozšiřuje portfolio

Stow Group rozšiřuje portfolio Automatizace, robotizace, efektivizace. Trendy spojené s nástupem Průmyslu 4.0 jsou zcela jasné a vyžadují rychlou reakci. Skupina stow, globální lídr v oboru průmyslového skladování, tak před nedávnem v souladu se svým inovativním přístupem rozhodla o zásadní restrukturalizaci – a založila novou obchodní jednotku stow Robotics. Nový specialisté na automatizaci a robotizaci […]

Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích

Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích Gerlach započal třetí dekádu působení na českém trhu jakožto největší neutrální celní broker poskytující komplexní celní služby související s dovozem, vývozem a tranzitem zásilek, včetně intrastatu. Prostřednictvím vlastní rozsáhlé sítě o 18 provozovnách vystaví 150 celních deklarantů každé čtvrté celní prohlášení v České republice. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required