logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Budoucí dopravní experti mohou využívat pokročilý letecký simulátor Dlouholetá spolupráce...
  • ViaPharma uzavřela nájemní smlouvy na 20 let ve dvou CTParcích Distributor léčivých přípravků na...
  • Jakub Kotrouš je novým project operation managerem PST CLC Mitsui-Soko Na pozici project...
  • Panattoni zahajuje výstavbu průmyslového areálu na brownfieldu Poldi Kladno Nový Panattoni...

Seriál: Jaké jsou mýty kolem vodní dopravy? (IV.)

31. ledna 2021
Přeprava 0
712
Seriál: Jaké jsou mýty kolem vodní dopravy? (IV.)

Seriál: Jaké jsou mýty kolem vodní dopravy? (IV.)

Mýty proti vodní dopravě lze vnímat alespoň ve čtyřech projekcích: dopravní, ekologické, hydrologické a geomorfologické. V této části se podíváme na mýty geomorfologické. Seriál připravil Petr Vít, předseda Spolku Aquarius-Vodnář.

„Jsme na střeše Evropy a plavba v těchto podmínkách je nesmysl.“

Tvrzení, které popírá historickou praxi a v aktuální době nemá nic společného se zodpovědným přístupem k vodnímu hospodářství. Je otázkou, zda je to opět tvrzení účelové anebo nevědomostní.

V první řadě je potřebné okolnost, že u nás naprostá většina řek pramení a odtéká přes sousední státy do tří moří, uchopit z té lepší stránky. Naši předkové to chápali. Přitom potřeba vody pro společnost, např. před sto lety, byla neporovnatelně jiná než dnes. Plochy tehdejších krajin nebyly ani náznakem tak dramaticky poznamenány. Ohrožení povodněmi i suchem se ale přesto vyskytovala a naši předkové neváhali své životy a zdraví, svá obydlí, majetek a úrody bránit a další přicházející potřeby zajišťovat vodními inženýrskými výstavbami.

Též pro vnitrozemskou plavbu se začalo od nejobtížnějších úseků se stavěním zdymadel na Labi a Vltavě. Čeští a moravští inženýři vodních staveb tehdy patřili ke špičce v oboru a k průkopníkům a inovátorům v mnoha systémech a technologiích. Bez jejich, ale především bez vodohospodářských rozhodování zástupců tehdejší společnosti a generací bychom v dnešním národním hospodářství mohli sotva využívat akumulované vody ve zdržích, nádržích a jejich kaskádách.

Jen díky vodohospodářsky zodpovědné orientaci našich předků, především do doby před druhou světovou válkou a krátce po ní, se může podstatná část labsko-vltavské vodní cesty prokázat spolehlivostí, kdy např. i během extrémně suchých let, jakými byly např. roky 2003, 2015 a 2018, na vzdutých úsecích (asi 260 z 300 km) byl provoz i nákladních lodí možný, zatímco pod zdymadlem Střekov byste Labe z břehu na břeh přešli. Jiný důkaz – pohled na panorama Hradčan, viděno z nábřeží přes Vltavu, je neustále stejný i za velkého sucha.

„Labe je nevhodné k provozování plavby.“

Na obou částech, české i německé, se plavba vždy provozovala, české nákladní lodě (labské míry) se v 80. letech s úspěchem prodávaly i do SRN.

Velice případným srovnáním geomorfologické kompatibility terénu i velikosti vodního toku je příklad Německa. To je relativně velké, obsahuje rozsáhlé roviny, méně i více zvlněné reliéfy krajiny, hory. Německá vodní síť objímá jak roviny, tak zvlněné reliéfy. Říkat, že Labe je malou řekou pro provozování plavby a že pro jeho spád v ČR je zde plavba nesmyslná, je omyl.

Délkou poloviční např. Mosela (Labe asi 1100 km) má ze svých přibližně 540 km kolem 400 km splavných. Také její „stoupavost“ je srovnatelná se „strmými“ úseky kolem Děčína a do Ústí. Vodní cesta Mosely obsahuje 28 zdymadel. Ještě menší a „mezi kopečky“ plynoucí je její přítok – Sára (asi 240 km), jejíž převýšení plavba řeší osmi zdymadly.

Délka vodního toku není dobrým měřítkem pro určení vhodnosti k plavbě, zrovna tak rozloha jeho povodí. Vodní cesty ale dokáží figurovat na celkem pestré škále vodních toků a jejich nestejných charakteristik, což v Německu, kromě Labe, dále dokazují např. řeky Spréva, Havola, Vezera, Emže, Mohan, Neckar a další. Síť vodních cest vodohospodářsky, dopravně i environmentálně moudré společnosti doplňují propojeními úseky umělými, v zájmu operativnosti a širších možností

Již delší dobu takové společnosti využívají vodní cesty v akvacentristickém pojetí k multifunkčnímu využívání pro mnoho dalších oblastí vedle primárně dopravního.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Distribuce a logistika jednoduše s TBA Plastové obaly

Distribuce a logistika jednoduše s TBA Plastové obaly Potřebujete efektivní a praktické řešení pro přepravu a skladování vašich produktů? Naše skládací děrované přepravky jsou ideální volbou pro vaše potřeby. Tyto inovativní přepravky vám poskytují bezpečný a efektivní způsob, jak přepravit a uskladnit vaše zboží. TBA skládací děrované přepravky jsou vyrobeny z vysoce kvalitního a odolného […]

Petr Narwa, Prochazka & Partners: Ochlazení v průmyslových nemovitostech je na obzoru

Petr Narwa, Prochazka & Partners: Ochlazení v průmyslových nemovitostech je na obzoru Jaká je aktuální situace na trhu průmyslových nemovitostí? Většina lidí z oboru začíná být přesvědčená, že velmi brzy nastane určité ochlazení. Důvodem je, že v současné době klienti spíše váhají a spekulují na pokles ceny nájmu. Osobně si myslím, že jsme nyní na vrcholu cen a […]

Třetí ročník online konference Digitální sklad už 30. května 2023

Třetí ročník online konference Digitální sklad už 30. května 2023 V úterý 30. května 2023 se uskuteční už třetí ročník logistické konference Digitální sklad. Akce o řízeném skladování přilákala v minulém roce více než 140 zájemců, kteří si vyslechli prezentace sedmi řečníků zabývajících se interní logistikou. Letošní program bude opět plný specialistů, kteří se podělí o tipy […]

Rostoucí ceny energií, nedostatek kvalifikovaných pracovníků a méně stavebních ploch představují nové výzvy. Co tento vývoj znamená pro Ferag?

Rostoucí ceny energií, nedostatek kvalifikovaných pracovníků a méně stavebních ploch představují nové výzvy. Co tento vývoj znamená pro Ferag? Navzdory propadu v roce 2022 zůstává poptávka v e-commerce vysoká. Středně velké společnosti proto chtějí ustoupit od manuálních procesů, které rychle dosahují svých limitů. Pro většinu se automatizace pojí se složitostí, novou budovou a dlouhou dobou přizpůsobení. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required