logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Distribuce a logistika jednoduše s TBA Plastové obaly Potřebujete efektivní a praktické řešení...
  • Prochazka & Partners slaví 10 let na trhu komerčních realit. Za dobu své existence klientům...
  • Developeři v ČR plánují výstavbu téměř sedmi milionů metrů čtverečních průmyslových ploch Co...
  • Gekkon spustil pilotní projekt řízeného nabíjení vozíků Heli Power System z fotovoltaiky Na...

Seriál: Jaké jsou mýty kolem vodní dopravy? (III.)

30. prosince 2020
Přeprava 0
761
Seriál: Jaké jsou mýty kolem vodní dopravy? (III.)

Seriál: Jaké jsou mýty kolem vodní dopravy? (III.)

Mýty proti vodní dopravě lze vnímat alespoň ve čtyřech projekcích: dopravní, ekologické, hydrologické a geomorfologické. V této části se podíváme na mýty hydrologické. Seriál připravil Petr Vít, předseda Spolku Aquarius-Vodnář.

Odpor vůči vodním cestám posilují též argumenty, které na první pohled vypadají rozumně, avšak zasazením do souvislostí s argumenty dalšími i se zkušeností z Evropy působí zcela opačně. Veřejnosti je podsouvána obava: „Kde vezmou tolik vody, když oblasti trpí suchem?“ Místní zástupci i občané mnoha obcí tak mají vážné obavy, že případné nové vodní útvary, kterými například projektované úseky plavebních propojení jsou, jim strhnou spodní vodu.

Je potřebné vycházet ze skutečnosti, že i když jsou příděly srážkové činnosti extrémně rozkolísané oproti dřívější době, roční srážkové úhrny vykazují podobné hodnoty. A v rámci těchto ročních úhrnů pak zoufáme nad dlouhotrvajícím suchem, zoufáme i nad přívalovými dešti, které dokáží hodně ničit a brát. Plocha ČR má silně narušenou schopnost vodu vsakovat a velké příděly během několika dnů mizí – je nutné tuto vodu zadržovat a zpomalovat všemi známými dostupnými opatřeními, přírodě blízkými i technickými. Plochu ČR ale trápí ještě jeden velmi důležitý negativní faktor a tím jsou tepelné ostrovy, jejichž plochy a účinky se navíc zvětšují. Sílí směrem, který jde proti boji se zvládáním sucha i vysokých vod.

„Přehradní nádrže a další vodní plochy kradou vodu odparem“

Společnost by fenomén odparu měla přijmout jako naprosto nutnou součást vodního oběhu. Na ten je ale účelné pohlížet tak, abychom u nás (v ČR) zachovávali malé vodní oběhy danými oblastmi. Není to vina povrchové vody, že zvýšenou teplotou, ke které mocně přispívají intravilány, suché dopravní infrastruktury, ale i nedobré události či praxe v krajinách lesních a zemědělských, je odnášena do nepřiměřených výšek, kde teprve dochází ke srážkové činnosti. Z těchto výšek odnáší pohyb vzduchu „tu vodu“ až nad oceán. Tepelné ostrovy jsou zvláště v době povážlivé periody klimatického oteplování jeho nápomocí.

Vraťme se zpět k posouzení vlivu teplot vytvářených různými povrchy. Exaktní měření a zprávy upozorňující na nebezpečné faktory, uvádějí významné rozdíly, kde na škále nejhorších vlivů jsou pevné povrchy, např. běžných střešních krytin, infrastruktur automobilové či vlakové dopravy, na straně pozitiv druhy povrchů přecházejí přes vegetační pokryvy k plochám vodním. Plachtaři potvrdí, jak takové plochy dokáží ovlivňovat stoupavé proudy, a jak naopak „voda přitahuje“.

Zvláštní pozornost si zasluhuje plnění nového plavebního kanálu. Je nesmírně důležité, aby projekt, v současné době ekologicky optimalizovaný, obsahoval i režim napouštění. Obavy a protesty by byly na místě, kdyby bez ohledu na meteorologický stav a předpovědi dále trvajícího sucha mělo probíhat jeho necitlivé plnění. Zde by docházelo ke „stržení“ okolních spodních vod do nivelačně nejnižšího, nového útvaru. Projekt i jeho realizace předpokládá součinnosti.

„Když přijde velká voda, jezy zhoršují rozlití“

Moderní pohyblivé jezy jsou variabilně stavitelné/sklopné, dokážou se v případě vysoké vody zasunout do dnové konstrukce. Provozní řád může nabídnout též uměle vytvářené kolísání vodní hladiny – napodobování přírodního režimu.

„Jak může pomoci jez v Děčíně, když v Sasku stejně žádné stavět nechtějí?“

Logická úvaha, ale je k ní potřeba vědět více z plavebního provozu, resp. o sklonech dna Labe a tomu odpovídajícím plavebním úpravám na těchto úsecích. Mírné sklony dna (menší rychlost proudění vody) představují větší šanci, že jednodušší splavňovací úpravy typu prohrábek plavební dráhy, koncentračních hrází (pomáhají vtěsnávat vodu do plavební dráhy) a další druhy regulačních opatření po většinu roku stačí na určitou spolehlivost vodních stavů. Na úsecích s podélným sklonem větším (větší rychlost proudění vody) se tato uvedená opatření po velké části roku míjí účinkem. Účinnější opatření jsou v podobě příčných zádrží a nutností proplavovacího zařízení – nejčastěji plavebních komor. Spolu s rybími přechody takový komplex tvoří zdymadlo.

Odpověď na danou otázku je v potřebě efektivnějšího opatření na české straně, neboť několik kilometrů od hranice se sklon dna zvětšuje téměř dvojnásobně. Navíc budoucnost prověří, pokud budou sucha v Sasku, příp. v Sasku-Anhaltsku (k Magdeburku) sílit a nadále ohrožovat, zda i zde se nerozhodnou pro efektivnější zadržování vody – vedle krajiny také v „hlavním okapu“, tedy v Labi. Vzory v podobě jiných německých řek a v Labi českém mají.

„Jak může pomoci jez v Děčíně, když do Ústí nad Labem hladina vytvořené zdrže stejně nedosáhne?“

A) Poslední projekt – kompromisní ústupek od původně plánovaných dvou plavebních stupňů (návaznost až do Ústí nad Labem) stále pokrývá základní potřebu – spojení ČR s plavební Evropou, tedy zaručení spojení alespoň s Děčínem.

B) Existence plavebního stupně Děčín eliminuje výlukovou vzdálenost na zhruba polovinu a pro ni je snadnější udržet lodní provoz pomocí vlnování (krátkodobé zvýšení vodního stavu).

C) Nutné zlepšení vodních poměrů ČR spolu s oživováním vnitrozemské plavby (stupeň Děčín je základem) je předpokladem pro celospolečenskou poptávku po ještě kapacitnější a spolehlivější síti vodních cest. Toho součástí a na základě poznaných nových důvodů i možností by měl být též projekt stupně mezi Děčínem a Střekovem (UL).

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Distribuce a logistika jednoduše s TBA Plastové obaly

Distribuce a logistika jednoduše s TBA Plastové obaly Potřebujete efektivní a praktické řešení pro přepravu a skladování vašich produktů? Naše skládací děrované přepravky jsou ideální volbou pro vaše potřeby. Tyto inovativní přepravky vám poskytují bezpečný a efektivní způsob, jak přepravit a uskladnit vaše zboží. TBA skládací děrované přepravky jsou vyrobeny z vysoce kvalitního a odolného […]

Prochazka & Partners slaví 10 let na trhu komerčních realit. Za dobu své existence klientům ušetřila přes 8 miliard Kč na investičních a provozních nákladech

Prochazka & Partners slaví 10 let na trhu komerčních realit. Za dobu své existence klientům ušetřila přes 8 miliard Kč na investičních a provozních nákladech Před 10 lety se začala psát historie společnosti Prochazka & Partners. Společnost založil Radek Procházka jako výhradně se orientující na zastupování nájemců komerčních realit. V průběhu desetileté historie se služby z kancelářského […]

Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz nového skladu

Yusen Logistics (Czech) se stává logistickým partnerem Mondi Štětí a společně zahajují provoz nového skladu V srpnu 2023 zahájil Yusen Logistics (Czech) s.r.o. spolupráci se společností Mondi Štětí a.s. Partnerství bylo v září stvrzeno předáním symbolického klíče od nové budovy skladu v areálu parku P3 Lovosice. Yusen zde pro společnost Mondi zajištuje komplexní skladovací služby, zahrnující […]

Využijte skladování v Pohořelicích u Brna a sběrné linky z Číny

Využijte skladování v Pohořelicích u Brna a sběrné linky z Číny Společnost PST CLC Mitsui-Soko nabízí volné skladové kapacity a zajištění skladování, dopravy a celních služeb. Aktuálně nabízí skladové kapacity a služby v Pohořelicích u Brna. Pro podrobnější informace volejte na číslo +420 720 037 828 nebo pište na e-mail obchod@pst-clc.cz. A další informace: společnost PST CLC Mitsui-Soko […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required