
Na kafe s… Petrem Horákem, generálním ředitelem PPL CZ
Letošní rok je poznamenaný koronakrizí. Na některé společnosti dopadla hůře, na některé lépe. Daří se například segmentu e-commerce, což má dopad i na přepravy. Právě o přepravách jsme mluvili s Petrem Horákem, generálním ředitelem společnosti PPL CZ. Mimo jiné uvedl: „Adresné doručení hraje v naší službě stále prim, nicméně obliba neadresného doručení raketově roste, což má samozřejmě dopad i na naše rozhodování a směrování investic. Během vánoční sezony projdou našimi PPL Parcelshopy dva miliony zásilek. Netajíme se tím, že chceme nadále tuto síť současných 2200 poboček rozšiřovat a doplnit ji o balíkové automaty – PPL Parcelboxy.“
Jak vnímáte aktuální situaci a co jste v rámci logistiky kvůli koronakrizi museli řešit oproti standardnímu předvánočnímu období?
Letošní rok je pro nás výzvou. Nezastavili jsme se v podstatě od prvních březnových dní, kdy jsem obdržel upozornění ze strany naší mateřské společnosti DPDHL o blížící se pandemii a následný kolotoč restriktivních opatření ze strany vlády nás nenechal ani na moment odpočívat. První prioritou bylo zabezpečit zdraví zaměstnanců, řidičů, brigádníků, zákazníků i příjemců. Roušky, dezinfekce, rukavice, teploměry, home office, časové i fyzické dělení směn, obličejové štíty, bezkontaktní doručování, preference plateb dobírek kartou, testovací kapacity na C19, doprava do práce, ubytování brigádníků, včasná informovanost, trasování rizikových kontaktů… To je jen krátký výčet toho, co jsme ve velmi krátké době implementovali do chodu PPLky.
Daří se e-shopům, což má vliv i na vaše služby…Co to pro vás znamenalo v praxi?
Hned po uzavření Česka v první vlně pandemie jsme zaznamenali enormní nárůsty zboží směrované z e-shopů – kdo mohl, cestu online prodeje/nákupu vyzkoušel a osvojil si ji. Vedle zmíněných opatření a omezení v našich provozech jsme tak potřebovali do našich řad doplnit stovky nových kolegů na pozice řidičů, agentů zákaznického servisu a brigádníků. To představovalo náročnou situaci zejména s ohledem na ochranu zdraví zaměstnanců a zajištění provozuschopnosti. Pro PPL tato kombinace restrikcí a enormních objemů znamenala urychlení projektů a kroků potřebných pro zvládnutí takové masy zásilek a zejména připravení se na možnou kombinaci Vánoc a lockdownu.
Prozradíte, jak jste se připravovali na vánoční špičku? Určitě v tomto směru jsou přínosem i vaše nově otevřená depa. Plánujete počet dep zvyšovat? Jaké máte plány na příští rok?
Příprava na Vánoce započala ihned po opadnutí jarního balíkového náporu, kdy jsme doručovali přes 200 tisíc zásilek denně. Nutno dodat, že i přes tak komplikované období jsme se jako firma nikdy nezastavili, maximalizovali jsme naše úsilí v doručování zásilek se stoprocentními nárůsty objemů v zádech. Trh i spotřebitelé si toho všimli a PPLka obhájila počtvrté v řadě pozici nejdůvěryhodnější značky v kategorii Balíkové služby a stala se dokonce skokanem roku ze všech značek napříč kategoriemi! Velký podíl na tomto úspěchu mají právě naši zaměstnanci a řidiči, naši balíkáři, za což jim patří obrovské poděkování a uznání! Stejně tak chci poděkovat našim zákazníkům a spotřebitelům za projevenou důvěru. Je to pro nás důkaz dobře odvedené práce, ale také závazek poskytovat skvělou službu i nadále. Ale zpět k přípravě na Vánoce. V PPL standardně probíhá větší část roku. Soustředíme se na technologickou oblast, tedy na navýšení dostupné provozní kapacity prostřednictvím investic do současných technologií (zaměření na zrychlení a automatizace na HUB a depech), stejně tak i zajištěním nových kapacit. Letos jsme otevřeli dvě nová depa, zrychlili nábor nových PPL Parcelshopů a navýšili jejich kapacitu pro vánoční období. Prodloužené pracovní směny a stovky sezonních pracovníků, jako posila našeho provozu, jsou pro týdny před Vánoci již standardem. Letos se podařilo beze zbytku obsadit všechny potřebné pozice!
Jaký je tedy váš recept na zvládnutí vánoční sezony?
Na sezonu jsme připravovali také naše dopravní kapacity, ať už jde o noční linky hlavních běhů (kamionů), nebo o řidiče, kteří doručují zásilky přes den. Do sezony jsme spustili tzv. druhou vlnu provozu, která využívá zbývající volné kapacity sytému, což nám pomáhá zvládat současný nápor a doručovat 300 tisíc zásilek denně. Pro naše zákazníky a příjemce jsme pak povolali na pomoc nový web. Suma sumárum, pro letošní sezonu jsme navýšili naše kapacity o 100 %. Během akcí Black Friday to však bylo stále nedostačující. Od klientů jsme převzali do přepravy za jediný den téměř 500 tisíc zásilek. Na tuto eventualitu jsme se ale také připravili a dokážeme přepravit (za cenu zdržení menší části zásilek v doručení o 1–3 dny) i tyto enormní objemy. V tomto světle se náš růst nezastaví a budeme dále investovat a hledat příležitosti k růstu našich kapacit tak, abychom uspokojili potřeby klientů PPL i v budoucnu.
A jak vnímáte aktuální situaci ohledně pracovníků? Změnila se nějak v době koronakrize? Máte jich aktuálně dostatek nebo nedostatek? Jaký způsob jejich náboru a motivace se vám osvědčuje?
Pracovníků letos nabíráme řádově o stovky více než loni. Situace na pracovním trhu nám šla na ruku a podařilo se nám obsadit všechny hledané pozice. Pro naše zaměstnance máme celou škálu motivačních firemních benefitů – výkonnostní odměny za právě probíhající sezonu, 13. platy, pět dní dovelené navíc, odměňování loajality, dlouhověkosti a kvality práce, stravenky, práci na home office, rodinné dny PPL, Multisport kartu, cafeterii, slevové kupony na nákup od partnerů PPL, nebo např. proplacení PCR testu na covid. Benefity ale osobně vnímám spíše jako třešničku na dortu. Klíčové je, aby se u nás noví kolegové cítili dobře, aby měli podporu od zkušenějších kolegů a maximálně využili svůj potenciál. Cílem je, aby vnímali, že nám všem jde o to, aby se PPL dařilo a naši práci děláme pro naše klienty a příjemce.
Které možnosti doručení zákazníci preferují? Jaký vnímáte v tomto směru vývoj? Neustále stoupá obliba výdejních míst. Vy kontinuálně pracujete na rozšiřování vašich partnerských míst, PPL Parcelshopů, kterých už máte přes dva tisíce. Budete i nadále jejich počet rozšiřovat?
Adresné doručení hraje v naší službě stále prim, nicméně obliba neadresného doručení raketově roste, což má samozřejmě dopad i na naše rozhodování a směrování investic. Během vánoční sezony projdou našimi PPL Parcelshopy (výdejními a podacími místy) dva miliony zásilek. Netajíme se tím, že chceme nadále tuto síť současných 2200 poboček rozšiřovat a doplnit ji o balíkové automaty – PPL Parcelboxy. Doručení na adresu bude v nadcházejících letech čím dál tím více prémiovou službou s tím, jak poroste zahuštění neadresných sítí v ČR.
Letos jste otevřeli i tři vlastní podací a výdejní místa zásilek. Dvě v Praze, na stanici metra Bořislavka a v OC Prosek, a jedno v Brně v OC Letmo. Pobočky slouží jako vlajkové lodě PPL Parcelshopů, jejich náplní je na rozdíl od těch partnerských pouze zpracování zásilek. V čem pro vás vnímáte výhodu těchto vlastních podacích a výdejních míst? A budete v jejich rozšiřování pokračovat, případně v jakých lokalitách?
Jak bylo zmíněno, vlastní PPL Parcelshopy v Praze a Brně vnímáme jako výkladní skříň našich služeb a navíc dokážeme na těchto místech poskytnout klientům a příjemcům určitý servis navíc, jako např. tisk etikety, řešení reklamace, vyřízení zpětné zásilky z e-shopu apod. Vlastní PPL Parcelshopy se nám osvědčují a mají pro nás přidanou hodnotu i z pohledu testování nových služeb. Jejich počet budeme i nadále rozšiřovat, ale určitě budou vlastní pobočky vždy doplňkem celé naší partnerské neadresné sítě.
Zůstaňme ještě u vánoční sezony. Máte zkušenosti s přepravou nejrůznějších typů a rozměrů balíků. Jaký je největší rozměr zásilky, který jste schopni přepravit? Jak zvládáte přepravovat různé typy balení?
Jde o velmi citlivou oblast a specifikum každého evropského trhu. Co je např. v Německu standardem, je pro český e-shop příliš drahá forma balení. Ale myslím si, že se i zde Česko posouvá mílovými kroky kupředu. Obal má vedle marketingového účelu hlavně chránit zásilky před jejich poškozením v průběhu přepravy. Ideální je kartonové balení z důvodu vysoké úrovně automatizace našich třídicích technologií. Naopak plastové obaly, smršťovací fólie, svazky a nepravidelně zabalené zásilky způsobují komplikace na linkách, jako je zdržení v doručení, prostoje, ale i poškození strojů. V podstatě mají tyto zásilky negativní vliv na naše služby. Dlouhodobě pracujeme s experty na trhu a našimi klienty na hledání optimálního řešení obalových materiálů pro daný typ zboží. Každé má svá určitá specifika. Největší rozměry, které aktuálně přepravujeme v rámci standardních balíků, jsou 120 × 60 × 60 cm. Abychom pokryli potřeby některých našich klientů, spolupracujeme s naší sesterskou divizí DHL Freight na přepravě těžšího a paletového zboží.
Co se týče balení, vidíte, v jakém stavu jsou zásilky z e-shopů. Vidíte v této oblasti nějaký vývoj? Zlepšuje se balení? Jak se to projevuje? Jak vypadá ideální balení? A naopak zaznamenáváte i případy nevhodného nebo nedostatečného balení? Můžete popsat i tyto případy?
Už jsem se o tom částečně zmínil. Nejproblematičtější komoditou jsou tekutiny. Jsou při přepravě velice náchylné k poškození a často vylitý obsah poškodí další zásilky, případně i třídicí technologie nebo nákladové prostory kamionů a dodávek. Obecně ale vnímám na trhu zlepšující se situaci tím, jak se s klienty snažíme pracovat na optimálním nastavení přepravy tohoto druhu zboží. Vhodné je kartonové balení bez pásek a fólií s umístěnou etiketou na horní straně balíku. Pro samotné doručení jsou vedle balení klíčové také datové informace o zásilce. Přesná adresa, PSČ a kontakt na příjemce představují garanci pro zajištění kvalitní služby dodání do druhého dne.
Nedávno jste v kategorii „Balíkové služby“ zvítězili v programu Nejdůvěryhodnější značky 2020, počtvrté v řadě, včetně letošního ocenění Skokan roku, což znamená, že jste získali největší nárůst v počtu hlasů ze všech téměř 700 značek v průzkumu. Už jste o tom krátce mluvil. Co pro vás tento úspěch znamená? A co podle vás hraje největší roli ve vaší důvěryhodnosti? Určitě to souvisí i s kurýry, kteří jsou v podstatě reprezentanty značky. Hodně ale, předpokládám, záleží i na samotném plánování přeprav, aby byly zásilky u zákazníků v čase, který preferují. Inovovali jste z tohoto pohledu něco v poslední době?
Na získané ocenění jsme nesmírně hrdí a ukazuje nám, že jdeme správným směrem vstříc potřebám našich klientů. Toto ocenění patří hlavně našim pracovníkům a řidičům, kteří jsou ambasadory PPLky a v dobách nejtěžších se nezastavili. Klienti pro ně byli a jsou na prvním místě. Jsou to opravdoví hrdinové dnešních dní! Abychom tohoto ocenění dosáhli, myslím, že vedle lidského faktoru a prozákaznického přístupu, který vnímám jako klíčový, jde také o kroky, které jsme v posledních letech podnikli. Mluvím zde o posílení naší sítě díky dvěma novým depům, zrychlené automatizaci třídění zásilek, o investicích do technologií a pracovního prostředí, spuštění aplikací pro řidiče, o PPL Parcelshopech a pracovnících hal, o eliminaci tisku papíru v našich provozech, novém webu s vylepšenou aplikací sledování zásilek, oslavě 25 let na trhu nebo o účasti na pilotním provozu cyklodepa s našimi elektrokoly.
Co dále plánujete?
V dalším období budeme i nadále pokračovat v růstu a vylepšování. Plánujeme nemalé investice do provozní sítě, navýšení počtu našich PPL Parcelshopů, instalaci prvních PPL Parcelboxů, a kromě zavedení elektrokol budeme klást větší důraz na ekologickou dopravu. Na našich depech nyní připravujeme nabíjecí infrastrukturu pro elektroauta spolupracujících dopravců. Věřím tak, že lidskou stránku našeho úspěchu doplníme a podpoříme tou technickou, a to v ještě větším rozsahu, a budeme tak našim zákazníkům zase o krok blíže.
Rozhovor vedl: Petr Neckař