Členové Klubu logistických manažerů o tom, co a jak řeší v koronakrizi
Členové Klubu logistických manažerů pojmenovali problémy, které koronakrize přinesla, hovoří o řešeních a očekáváních. Přečtěte si, co říkají zástupci těch nejpovolanějších, kteří se s řešením logistických problémů potýkají denně.
Spojení lockdownu v retailu a předvánoční sezony bude nepříjemné zejména pro balíkáře
Daniel Knaisl, jednatel společnosti Geis CZ
Kdybychom spolu mluvili ještě 21. října, tak by řekl, že vše běží, jak má, a letošní rok nebudeme považovat za špatný navzdory všem jarním opatřením. Od 22. října se situace radikálně změnila.
Většina obchodů byla nucena uzavřít. Zboží, které bylo na cestě, prodejny ještě převzaly, přestože už byly zavřené pro veřejnost. Odesílatelé, ať jsou to centrální sklady nebo jejich dodavatelé, však stopnou zasílání zboží, protože obchody nejsou nafukovací. A když nikdo nekupuje, nelze objednávat další zboží a poptávat logistické služby. Počítám, že se to promítne především výraznými poklesy v segmentu B2B do retailu.
Očekáváme explozi e-commerce, jako tomu bylo na jaře. S tím mám však za celý logistický trh spojenu jednu obavu. Každý podzim a předvánoční sezona znamená extrémní tlak na dopravce – balíkové firmy nebo firmy přepravující paletizované zboží ve směru B2C většinou absolutně nestíhají. K tomuto standardnímu vzrůstu zásilek přibude ještě lockdown retailu v B2B a v důsledku toho zvýšený prodej v e-shopech. Když to zkombinujeme, lze očekávat pokles kvality servisu.
Více se obávám o balíkové služby, které budou postiženy výrazněji než firmy přepravující těžší věci, například bílou techniku. Velmi záleží na tom, jak dlouho budou obchody zavřené. V tomto směru je však naivní očekávat, že k otevření dojde na začátku listopadu, když pandemie má vrcholit až v polovině měsíce.
Sehnat nákladní vůz na mezinárodní přepravy je stále těžší. A ceny rostou
Petr Závodný, head of business operations ve společnosti Dr. Max Pharma
Současná situace je poměrně divoká. Hlavním důvodem je spotřebitelské chování, které se neustále mění a je velice těžko předvídatelné. Dokonce se nezopakoval ani stejný scénář kritického stavu z jara. Pro nás to znamená, že máme přeplněné sklady zbožím, které nepotřebujeme, a nedostatek zboží (například vitamin D), které je žádané.
Pokud jde o logistiku samotnou, pozorujeme potíže v mezinárodní přepravě, kdy začíná být problém sehnat vozidlo pro přepravu v teplotním režimu pro destinace jako Polsko, Rumunsko nebo Srbsko. Důvodem je, že spousta firem přestala jezdit, vnímáme tak i pokles kvality servisu. Musíme bojovat o auta a ceny dopravy jdou velmi nahoru.
Z hlediska výroby se nejvíce potýkáme s karanténami. Když se ve výrobě objeví člověk, jenž musí nastoupit do karantény, má to zásadní dopad. Není to jako ve skladech, kde se lidé poměrně rychle doplňují. Výroba vyžaduje kvalifikovanější personál a náhrady jsou složitější. Proto někteří naši dodavatelé jedou pořád na 80 procent a od jara se ještě nevzpamatovali.
Velkou neznámou představují Vánoce, protože nevíme, jestli se bude opakovat to, co v loňské nebo předešlých sezonách. Tehdy se prodávala spousta kosmetiky, přípravků na klouby a jiných větších a dražších balení. Už nyní vidíme, že spotřebitelé šetří a nekupují dražší kvalitní kosmetiku. A samozřejmě čelíme výzvě v tom, že prodeje se přesouvají na e-shop. V současné době nevíme, zda spotřebitelé využijí nabídek kamenných lékáren a nakoupí tam opět vánoční dárky.
Rezervujeme dopravní kapacity kvůli brexitu
Šéf logistiky Budějovického Budvaru Pavel Pánek
Na jaře i na podzim nám v souvislosti s pandemií klesla sekundární distribuce, protože z distribučních center zavážíme i Horeca outlety. Posílila však primární distribuce, tedy celovozy na řetězce, kde byl pouze větší tlak na jiná střediska nakládky. Nicméně to jsme vzhledem k vysokému stupni automatizace zvládli bez výraznějších problémů.
Na expedici máme běžně zavedené některé postupy jako samonakládku ze strany řidičů. V tomto období je však samonakládka zrušena, což vytváří tlak na naše zdroje, vše řešíme přesunem lidí z jiných středisek. Na jaře nás netrápila ani dostupnost přepravních kapacit. To bylo samozřejmě spojené s tím, že byl vypnutý automotive.
Co řešíme nyní, je spojeno s otázkou brexitu. Rezervujeme si kapacity na listopad a na prosinec, abychom byli schopni dopravit zboží do Velké Británie, než to bude ještě problematičtější. Nicméně z hlediska dopravních kapacit zatím nemáme žádné výraznější problémy.
Development je daleko komplikovanější než před koronakrizí
Pavel Sovička, managing director CZ&SK společnosti Panattoni Europe
To, co vidíme u špiček státu, ten rozklad, který dopustily, tak to stejné se promítá dolů směrem mezi úředníky. Syndrom papalášství sestoupil na nižší úrovně a úředníci mnohdy už nefungují ve službě státu a občanů, ale jsou opevněni v nedobytných hradech. Sledujeme kompletní zastavení veškerého developmentu, kdy v posledních měsících třeba z ministerstva životního prostředí přichází stoprocentní negace na vynětí ze Zemědělského půdního fondu i při bonitách 3, 4 a 5. Přitom se nezměnil žádný zákon nebo předpisy, ale přišlo interní nařízení, které si ministerstvo nastavilo. Je tak znemožněna výstavba na zelené louce.
Ve finále nebude možné uspokojit poptávku po dalších halách, která stále přichází, a nájmy půjdou nahoru. Máme klienty a ti píší z evropských centrál na ministerstva s otázkami, co se to u nás děje, že není možné povolit výstavbu v rámci expanze průmyslové zóny. A to se týká třeba firem, které dodávají BMW
Co zakoušíme, jsme nezažili ani před koronavirem, kdy jsme volali po tom, aby se zjednodušily procesy spojené s investicemi. Naopak se vše kompletně zastavuje. Ministři a jejich náměstci se vymlouvají na to, že mají strašně práce s řešením koronavirové krize. Je to velká skepse a nevím, kdy přijde prozření. Zda ekonomika bude muset padnout opravdu na kolena, nebo jestli to bude spojené s politickou výměnou. V tuto chvíli je však development neskutečně komplikovaný, daleko více než před koronakrizí.
Výstavba automatického skladu je dokonce několik týdnů v předstihu
Jan Turek, BU supply chain manager CZ/SK společnosti Coca-Cola Hellenic Bottling Company
Pražská centrála firmy, resp. její administrativní část s kancelářemi, připomíná nyní „město duchů“. Ve výrobním závodě držíme jen lidi z operativy a snažíme se je co nejvíce izolovat a ochránit, aby nepřišli do rizikového kontaktu. Od začátku pandemie na jaře monitorujeme jen asi třicet lidí, kteří byli infikovaní. Tím, že se však ve výrobě ani jinde s nikým nepotkali nebo pracovali na home officu, nemáme žádný komunitní přenos. A provozy mohou jet úplně normálně, i když za právě výrazně zpřísněných bezpečnostních podmínek.
Skladové zásoby jsme hned s prvotními náznaky blížící se druhé vlny krize začali během září snižovat a to přesto, že byl původní forecast po úspěšném třetím kvartálu poměrně optimistický. Zejména jsme začali redukovat výrobu malých balení do segmentu Horeca (skleněných výrobků, bag-in-boxů do postmixů), abychom se vyhnuli značným odpisům zboží nebo vstupních surovin. Vláda nám moc nepomáhá s prediktibilitou opatření, a proto si děláme vlastní prognózy, jež pak téměř na každodenní bázi revidujeme a na základě toho během kros-funkčního S&OP procesu forecast upravujeme. Bylo nám jasné, že se sektorem Horeca se opět něco stane.
Každý den tak odhadujeme, jak se bude situace vyvíjet. Snažíme se být spíše konzervativní a realističtí. Domníváme se, že klasický vánoční peak se vzdaluje. Doteď byli všichni smíření s omezeními na říjen a listopad, ale domníváme se, že i prosinec bude dále prodlužující se krizí do značné míry poznamenaný.
Mezitím však pokračujeme v investicích a modernizaci – stavíme a přestavujeme nové linky nebo budujeme zcela nový automatický sklad. Oproti jaru je pozitivní, že nejsou uzavřené hranice, protože technologie, které firmy instalují, pocházejí ze zahraničí. V případě našeho automatického skladu už stojí budova a začala druhá fáze, která spočívá v instalaci technologií – regálů, smyček a podobně. Pracují na tom dodavatelé a jejich subdodavatelé z Itálie, Bosny či Ukrajiny. V tuto chvíli je vše bez problémů a jsme dokonce několik týdnů v předstihu.
Procesní změny vedly k tomu, že i s větší polovinou pickerů vychystáváme na čas
Miroslava Jechoux, CEO společnosti DLC Napajedla
Na jaře se nám covid-19 téměř zázračně vyhýbal a nikdo nebyl nakažen ani v karanténě. Nemohu říci, že aktuálně by u nás byla kritická situace z hlediska nakažených nebo nemocných, ale přibližně polovinu pickerů máme doma z důvodu karantény nebo ošetřovného.
Během léta jsme se na tuto variantu připravovali a dá se říci, že covid posunul dopředu naši efektivitu. Snažíme se redukovat zbytečné úkony, které by mohly pickerů prodlužovat čas vychystávání. Docílili jsme stavu, kdy do jedné vychystávací jednotky jde vyšší počet kusů, čímž se snížil čas, který jednotlivý picker potřebuje na přípravu objednávky do obchodu. V předchozích měsících mohly obchody objednávat například sedm kusů zboží z krabice, kde jich bylo deset. To jsme změnili a obchody musí odebírat celá balení.
V důsledku toho jsme o 40 procent redukovali čas pro vychystávání a tím potřebujeme i méně pracovních sil. Najednou také zmizely velké zpožděné dodávky. Současně jsme začali zavážet jen takové zboží, jež je opravdu žádáno. Vedoucí obchodů dostali nařízení, aby objednávali jen to, co chybí nejvíce. Tato opatření a některá další vedla k tomu, že můžeme fungovat i za této situace.
Lidé jsou na ošetřovném nebo v karanténě a manažeři poptávají automatizaci
Jaroslav Žlábek, generální ředitel společnosti Toyota Material Handling CZ
Situace je těžko předvídatelná. Kvůli údržbě nebo predikci oprav sbíráme určitá data z provozu manipulační techniky a vidíme, že vozíky jezdí relativně intenzivně a některé výkony jsou dokonce špičkové. Otázkou je, zda se to nyní nezastaví z toho důvodu, že bude nižší spotřeba obyvatel nebo se ještě více zhorší situace v dopravě.
Firmy chtějí investovat do obnovy strojů nebo údržby a v tomto směru přineslo léto výborné prodeje. Nabízíme hodně automatizaci a sledujeme přesun zájmu. V automobilovém průmyslu jsme měli rozjednaných hodně zakázek, ty jsou však nyní pozastavené. Poptávka na nové projekty však přichází ze spotřebitelského průmyslu a potravinářství a od dodavatelů do těchto segmentů.
V mnoha případech jde o relativně jednoduchou automatizaci. Firmy poptávají tři nebo čtyři automatické stroje, s nimiž manipulují z bodu A do bodu B. To mi indikuje, že pro obyčejné manipulační práce není jednoduché sehnat pracovníky. Někdo je na ošetřovném, další v karanténě, za prací sem nechtějí nebo nemohou přijet zahraniční pracovníci, jakou jsou Poláci nebo Ukrajinci. Pak se společnosti logicky pohlížejí po automatizaci.
Co ovlivňuje logistický trh? Předzásobení, Vánoce a brexit
Frederic Rotrou, country lead společnosti CHEP Česká republika
Prvním lockdownem jsme prošli v březnu. Rozsah naší sítě nám v tomto období umožnil zákazníkům poskytnout náležitou podporu a ve srovnání s předchozím rokem jsme zaznamenali takřka dvouciferný růst objemu dodávek palet.
Pro to, že dochází k výrazným výkyvům v poptávce, tedy i ke komplikacím v logistických procesech, existují tři hlavní důvody, jako zásadní se v takových podmínkách nicméně jeví spolehlivost partnerství na poli logistiky. Prvním ze zmíněných důvodů je rostoucí nejistota spojená s krizí způsobená šířením covid-19, jež vedla v očekávání příchodu druhé vlny pandemie během podzimu k hromadění zásob. Druhou okolností je vánoční sezona a zahájení výroby pro toto roční období. Třetím faktorem, který bude dále nabývat na důležitosti, je brexit s požadavkem na dodávky palet vyhovujících standardu ISPM15.
Nestabilní situace se takto promítá nejen na trh v České republice, ale i ve zbytku Evropy. Ve všech zemích regionu střední a východní Evropy jsou trendy velmi podobné, protože z této oblasti je zboží dováženo do západní Evropy. Náš dodavatelský řetězec se jim dokázal přizpůsobit, protože máme síť 220 servisních středisek po celé Evropě a ročně operujeme s miliony palet. Jen v Česku jsme za uplynulých 12 měsíců uskutečnili transakce s desítkami milionů palet.
Spekulativní výstavba téměř stojí, poptávka po skladech však neutichá
Dušan Drábek, vedoucí týmu Industrial & Logistics společnosti BNP Paribas Real Estate pro ČR a SR
Na realitním trhu se neprojevuje pokles poptávek, což můžeme potvrdit z naší strany i od developerů. Trh industriálních nemovitostí, zejména pak skladových hal, je tedy v dobré kondici. Vysvětlujeme si to tím, že na současnou situaci reagují firmy zvyšováním standardních i bezpečnostních zásob. A projevuje se také růst e-commerce. Firmy si uvědomují, že e-shop coby standardní prodejní kanál budou muset zavést, aby vůbec přežily.
Docela dobře se rozvíjí oblast Chrášťan u Prahy, kde jsou v současnosti aktivní tři developeři. Potvrzuje se tím fakt, že poptávka po skladových prostorách v blízkosti Prahy je pořád vysoká. Dále bych zmínil Ostravu, kde běží čtyři nebo pět velkých developerských projektů.
Pokud jde o spekulativní výstavbu, ta byla utlumena už v posledních dvou letech. Většina parků funguje tím způsobem, že developer má stavební povolení a může připravit jednotku do šesti měsíců od podpisu nájemní smlouvy. S výstavbou však developeři nezačínají dříve, než mají pronajatu větší část haly. Spekulativně se staví jen v těch nejžádanějších lokalitách v Praze, Brně nebo Ostravě. Příkladem velké spekulativní výstavby z nedávné minulosti, která se vymyká tomuto pravidla, může být park P3 v Lovosicích.
Některé investice se odsouvají a budoucnost patří automatizaci
Jednatel společnosti Stow ČR Petr Švejnoha
Chování zákazníků se mění sektor od sektoru. Mám zprávy od velkých logistických firem, že se jich současná situace příliš nedotkla. Nechci konkrétně jmenovat, ale uvádějí, že přišly o jednoho nebo dva zákazníky, jež poměrně rychle nahradily, a pokračují, jako by se nic nedělo. Od těchto firem k nám nadále přicházejí poptávky.
Existují však společnosti, zejména výrobní, jichž se dění kolem pandemie dotklo zcela zásadně a jež veškeré investice odsouvají. Co bylo naplánováno na rok 2020, se bude pravděpodobně realizovat až v roce 2021.
Když mluvíte s lidmi, kteří mohou o velkých projektech v logistice rozhodovat a zvažují investice do budoucna, téměř vždy se dívají po nějaké formě automatizace.
Zpracoval: Stanislav D. Břeň