
SLBOOK: dopravci začali snižovat nadbytečnou kapacitu
„Řešíme pandemii. Dopravci musí být připraveni i na začátek roku, kdy nás čeká vypršení přechodného období pro volný obchod s Velkou Británií. Začnou platit nová pravidla Brexitu,“ říká v našem rozhovoru Jan Pihar, generální ředitel společnosti Dachser Czech Republic.
Česko zažívá druhou vlnu koronavirové epidemie. Jaký má dopad na váš business? Jak se zatím projevila?
I přesto, že všichni toužíme po normálním běhu života, musíme čelit skutečnosti, že pandemie onemocnění covid-19 ještě na svém vrcholu není. Jak ukazují aktuální říjnová čísla, se začátkem chladného období v Evropě se situace opět zhoršuje, a to nejen v České republice. V důsledku toho se všude zpřísňuje omezování kontaktů a cestování, což má dopad na veřejný i ekonomický život. V této souvislosti je velmi potěšující, že společnost Dachser proplouvá touto krizí i nadále bezpečně a stabilně. K tomu přispívá i důvěra, kterou jsme získali od našich zákazníků. Tonáž zásilek v oblasti pozemních přeprav zůstává v celoevropském měřítku přibližně na úrovni předchozího roku, připravili jsme si s předstihem dostatečné kapacity pro pokrytí předvánoční špičky. To nám umožňují udržení vysoké kvality i v tomto nejnáročnějších období roku.
Jaký z vašeho pohledu očekáváte vývoj? Co si myslíte, že dopravce v souvislosti s druhou vlnou ještě čeká?
Když se za pár let ohlédneme za rokem 2020, budeme si pamatovat nejen nespočetné videokonference, snahu nalézt odpovědi na otázky související s novým typem globální krize, ale také, jak nás koronavirová krize navzdory fyzickému odstupu sblížila. V současné realitě roku 2020 však krize zdaleka není za námi. Společně se zákazníky a servisními partnery udržujeme dodavatelské řetězce v chodu. Jsme hrdí na to, že se v těchto nejistých dobách na sebe můžeme spolehnout a společně s velkým odhodláním nacházet řešení. Už teď je jasné, že se na nás koronavirová krize natrvalo podepíše právě větší snahou o spolupráci při hledání nových efektivních cest v logistice.
A konkrétní dopady?
Co se konkrétních dopadů týče, už se ukazuje hospodářský rozsah obchodních omezení v první polovině roku. Podle WTO poklesl objem světového obchodu jen ve druhém čtvrtletí roku 2020 o 14,3 procenta. To je o 4 procentní body více než v globální finanční krizi na konci roku 2008. Světová banka v současné době očekává, že se globální ekonomika kvůli dopadům koronavirové krize sníží o 5,2 %. Tento odhad může dramaticky změnit závěr roku. Pokud dojde k rozsáhlým opatřením napříč Evropou a stejně, jako tomu bylo na jaře, se na několik měsíců zastaví či velmi zpomalí výrobní sektor, dá se předpokládat ještě větší propad. Na nás, jako logistickou společnost, budou mít přímý vliv výkyvy ve výrobě a distribuci našich zákazníků a nedostatek přepravních kapacit na trhu. Nedostatek volných přepravních kapacit je způsoben zejména poklesem obchodu a s tím souvisejícím nižším pohybem zboží, ale především tím, že dopravci začali snižovat nadbytečnou kapacitu a stoupá tlak na maximální vytížení vozidel. Je třeba pamatovat i na to, že nemáme jen pandemický problém, ale musíme být také připraveni na začátek příštího roku, kdy nás čeká vypršení přechodného období pro volný obchod s Velkou Británií a začnou platit nová pravidla Brexitu.
Museli jste ve firmě přijmout nějaká opatření? A využíváte model home office? Jak se vám případně osvědčuje?
Hned na počátku pandemie jsme přijali přísná bezpečnostní a hygienická opatření jak v provozech, tak i v administrativě na všech našich pobočkách. V provozu jsme zavedli směny, které se nepotkávají, v kantýně jsou nastavená časová okna pro stejné a málo početné skupiny lidí. Omezili jsme pohyb cizích osob v logistických areálech, ať už dodavatelů či návštěv. Meetingy se přesunuly do online prostředí a lidé, jejichž pracovní náplň to dovoluje, mají home office. Ti, u kterých to není možné, jsou rozesazeni tak, aby mezi sebou v kanceláři měli odpovídající odstup, případně jsme instalovali i plexisklové dělicí příčky. Všichni používáme roušky a dezinfekci rukou, do konce roku jsou zrušena veškerá osobní jednání či školení i neformální setkávání zaměstnanců. Našim zaměstnancům jsme také nabídli možnost nechat se naočkovat proti chřipce a předali jim vitamínový balíček na podporu imunity.
Přesto: bez kontaktů se logistika neobejde. Výrazným pomocníkem je logistická kniha SLBOOK, která je plná zajímavých seznamů z trhu a právě tolik potřebných kontaktů. Využíváte ji ve vaší firmě? Jaký vidíte přínos knihy SLBOOK na českém logistickém trhu?
SLBOOK je ojedinělý projekt, kde může zákazník najít pro svoji logistiku všechny dodavatele – od těch nabízejících logistické a přepravní služby přes dodavatele skladování až po výrobce manipulační techniky. SLBOOK v Dachseru využíváme jako databázi potenciálních partnerů pro některé naše speciální projekty. Podívejte se na další údaje na webu slbook.cz.