
Vedoucí třídicího centra, tak zní název pozice Šárky Vratišovské. Jejím aktuálním hlavním úkolem je teď příprava na nastávající vánoční sezonu, kdy roste množství zásilek i počet aut v systému, a je tedy potřeba pečlivě naplánovat časová okna, posilová auta a zajistit dostatek sezonních pracovníků. Ve společnosti GLS zodpovídá již 13. sezonu za komplexní řízení nočního provozu centrálního překladiště, jehož hlavním účelem je, aby bylo správné zboží ve správném čase na správném místě, tj. v jednom z 24 dep v České republice nebo některém z dalších uzlů GLS v zahraničí.
V logistice Šárka Vratišovská pracuje již od svých osmnácti let, kdy ji k této práci přivedla vidina různorodé práce a zároveň zájem o dopravu. Na své práci má nejraději prostor pro kreativitu a určitý adrenalin. Jak říká, velmi důležitá je v tomto oboru schopnost reagovat na změny, protože když se to podaří, je to velice příjemný pocit. Logistika ji baví díky tomu, že je to obor rychlý a zároveň náročný na přesnost. Když pak vše, co se naplánovalo, do sebe zapadne, adrenalin střídá spokojenost.
Nejnáročnější je rozjezd linky
Pracovní den Šárky Vratišovské začíná zhruba hodinu před začátkem směny třídicího centra. Musí si připravit rozpis pracovníků na jednotlivá stanoviště a v případě potřeby zajistit posily z řad brigádníků, kteří se často mění a je třeba je i proškolit. Z tohoto důvodu je právě rozjezd samotné linky jednou z nejnáročnějších činností. „Po zahájení směny sleduji, zda v pořádku přišla veškerá data od zásilek, které budeme překládat. Pozornost věnuji i dopravní situaci, kdy prostřednictvím GPS systému sleduji pohyb našich hlavních linek, a pokud vše neběží podle plánu, musím na to reagovat. Dále také sleduji vytíženost jednotlivých hlavních linek při nakládce. Pokud kapacitně nestačí, zajišťuji posilová vozidla,“ popisuje Šárka Vratišovská.
Součástí její práce je i sledování efektivity práce třídicí linky a řešení případných technologických problémů apod. „Naším hlavním úkolem je, aby se veškeré příchozí zásilky podařilo ve vymezeném čase přetřídit a naložit na hlavní linky, které je již před šestou hodinou ranní musí dopravit do všech regionálních dep,“ popisuje Šárka Vratišovská.
Jak doplňuje, efektivita třídicí linky závisí především na správném vytížení vykládkové kapacity, což je největší část každodenní operativy zapříčiněné problémy s dopravní situací na našich silnicích a dálnicích. Hladký pohyb nákladních aut a operativní řízení přistavování kontejnerů je největší proměnnou procesu, který řeší. Třídicí linka je systém dopravníkových pásů, které dovedou s minimálním dotykem lidské ruky převézt zásilku z vykládkové zóny do správného kontejneru čekajícího na svoji porci balíků na doručení pro příslušné depo na další den.
Vzhledem k tomu, že balíková přeprava se vyznačuje značnou proměnlivostí nejen z hlediska množství, ale i velikosti, formátu či druhu balení, je automatizace procesu poměrně těžkým úkolem. Standardně balené zásilky do určitých rozměrů lze třídit automaticky, největší část pracovníků ovšem pracuje při vykládce a nakládce kontejnerů. Díky rozmanitosti balíků není tato činnost ještě nikde ve světě robotizována a je otázkou, zda se to v budoucnu podaří bez podstatné změny procesů u většiny odesílatelů. „Sama jsem zvědavá, kam se vývoj bude ubírat,“ tvrdí Šárka Vratišovská.
Nechceš? Nepotřebujeme tě!
Logistiku nevnímá jako výsostně mužské odvětví. „Pro mě to byl přirozený vývoj. Hledala jsem práci, kde nenastává běžná rutina a kde bych mohla využít své zkušenosti a nabírat nové. Nyní jsou ženy v logistice zcela běžnou záležitostí, při svých začátcích jsem ale byla spíše výjimkou,“ uvádí Šárka Vratišovská.
Řídí se krédem: Vždy se najde řešení a s úsměvem jde všechno líp. Dále citátem Jana Wericha: „Jestliže neumíš, naučíme, jestliže nemůžeš, pomůžeme, jestliže nechceš, nepotřebujeme tě.“
Mužský či ženský princip pro ni vůbec nehraje roli. „Já tímto způsobem nepřemýšlím. Důležitější je pro mě kvalita člověka a jeho osobnost. A máte pravdu, začátky byly těžké, ale pokud člověk chce něčeho dosáhnout a stojí si za tím, tak to zvládne. Logistika se nyní stává atraktivním oborem a její prostředí dokáže každý den překvapit něčím novým,“ říká Šárka Vratišovská. Doplňuje, že dovednosti v tomto oboru jsou především vnímání souvislostí a organizování a koordinování zdánlivě nesourodých věcí. Umění zvládat „deset věcí najednou“, které se ženám tradičně přisuzuje, se proto hodí.
Organizační schopnosti a důslednost
Recept na úspěšné působení nejen ženy v logistice má Šárka Vratišovská jednoduchý. Stačí prý mít dobré organizační schopnosti, být důsledný, zkoušet nové věci, naslouchat svým podřízeným a nebát se přiznat svoje špatné rozhodnutí.
A co by vzkázala všem ženám, které v logistice chtějí pracovat? „Ať to určitě zkusí. Moderní logistika nabízí ženám řadu možností. Můžu říct, že se ženy v logistice dobře uplatňují, a to od dělnických profesí, jako jsou např. skeneristky, kurýrky, dále disponentky, obchodnice, operátorky zákaznické linky, až po manažerské profese. V logistice jsem spokojená, naplňuje mě svou rozmanitostí a neměnila bych,“ prozrazuje Šárka Vratišovská.
Volný čas tráví dlouhými procházkami. Ráda by jednou šla svatojakubskou cestu z Porta do Santiaga de Compostela. Nepohrdne ani dobrou knihou.
„Šárka Vratišovská v datech“
- 1986 – Složila maturitní zkoušku na Gymnáziu v Pelhřimově.
- 1986 – Začala pracovat jako dispečerka tuzemské dopravy.
- 1988 – Přešla na mezinárodní kamionovou dopravu.
- 2001 – Stala se vedoucí skladu ve firmě KOH-I-NOOR.
- 2008 – Od roku 2008 pracuje jako vedoucí třídicího centra ve společnosti GLS.
„Zajímavosti z praxe“
- 5 – Třídicí centrum má každodenní přímé spojení s pěti zeměmi.
- 10× – Objem balíků, které denně třídicí centrum zpracuje, je desetkrát vyšší než v roce jejího nástupu.
- 150 – Každou noc musí řídit 150 pracovníků.
- 300 % – Až o tolik procent se zvýší množství balíků, které přes centrum projdou, před Vánocemi.
- 24 – Celkem 24 dep v ČR je spojeno hlavními linkami přes třídicí centrum.
Článek připravil: Petr Neckař