„Situace kolem covid-19 se dotkla také oblasti intralogistiky. Ovlivnila poptávku například po regálech. Dotkla se ale také oblasti automatizace, protože několik projektů, především z oblasti automotive segmentu, bylo pozastaveno, nicméně zájem o automatizaci naopak roste v oblasti ecommerce,“ konstatuje Petr Švejnoha, obchodní ředitel a jednatel společnosti Stow ČR, který je členem Klubu logistických manažerů.
Mnoho společností zasáhla koronavirová rána negativně. Bude mít aktuální situace podle vás vliv na zvyšování podílu automatizace v českých firmách?
Podíl automatizace ve skladech se postupně zvyšuje. Poptávka po automatizaci skladování a vychystávání roste spolu s rostoucím tlakem na rychlost, nízkou chybovost vychystávání a snižování mzdových nákladů. To se týká například skladování malých dílů. Je to trend, který lze vystopovat řadu let do minulosti. Rok 2020 je v oblasti poptávek specifický v tom, že řada projektů, zejména v automotive, se pozastavila. Řada zajímavých projektů naopak vznikla u firem, které posilují své internetové obchody. Vzhledem k tomu, že příprava podobných projektů může trvat roky, realizace v roce 2020 je nepravděpodobná, ale je to naděje do let budoucích.
Zůstaňme ještě u automatizace. Jedním z trendů je jistě napojení automatizovaných skladových systémů na systémy navádění obsluhy (pick-to-light, pick-by-color) a maximální propracovanost softwarových řešení. Které inovace z poslední doby považujete za nejzásadnější? A kam se budou podle vás dál inovace v automatizaci skladování ubírat?
Nejzásadnější inovací, pokud jde o produkty Stow, je nový typ tzv. 2D radioshuttle systému. Tento nový model je již možné, respektive potřebné, integrovat do automatizovaných systémů. 2D radioshuttle dokáže sám měnit svojí polohu v rámci podlaží na základě příkazů z WMS systému a ve spojení s automatickým zakladačem je schopen se přesunout i mezi podlažími.
Lze při implementaci automatizovaných řešení v podobě uvedených systémů takzvaně šlápnout vedle? Kterých chyb by se firmy měly v tomto smyslu vyvarovat, aby implementované řešení bylo skutečně maximálně efektivní?
Při plánování automatizovaných skladů je nutné věnovat zadání maximální pozornost. Chyby v zadání nebo chybné řešení se mohou krutě vymstít. Automatizované systémy není snadné modifikovat nebo stěhovat. Proto je potřeba komunikovat se specialisty, kteří dokáží spočítat všechny intralogistické toky a vědí, kterým směrem upřít svojí pozornost, aby projekt dopadl podle očekávání.
Intralogistika dnes nabízí spoustu možností. Například která metoda vyskladnění je podle vašich zkušeností nejvhodnější?
Taková, která co nejvíce eliminuje lidské chyby a je rychlá. Doba pro investice je příznivá kvůli nízkým cenám. Řada firem navíc stále silně pociťuje nedostatek kvalitních zaměstnanců na trhu práce a tento fakt je omezuje v dalším růstu. Jsou procesy, které prostě automatizovat nelze. Ale tam, kde to možné je, může být nedostatek lidí dalším klíčovým faktorem pro rozhodnutí pro automatizaci. Investice do automatizace dnes se může stát konkurenční výhodou zítra.
Specializujete se také na instalace nejrůznějších typů regálů. Jaké aktuální trendy spatřujete např. v oblasti konzolových regálů? Jistě důraz na bezpečnost, instalace světelných závor…? Vyvíjejí se nějak tyto regály z např. hlediska konstrukce? Bývají tyto regály i posuvné/pojízdné?
Konzolové regály prošly řadou konstrukčních změn, což řada zákazníků a mnohdy ani dodavatelů netuší. Je to širší téma, ale ve stručnosti je například kladen daleko vetší důraz na pevnost uchycení konzole ke sloupům regálů a na počet šroubů, kterými jsou konzole ke sloupům regálů přišroubované. Konzolové regály mohou být statické i pojízdné. Ke statickým regálům je možné dodat například zastřešení s okapy a svody a regály mohou stát pod širým nebem. Mobilní konzolové regály nejsou poptávané příliš často. Vztahují se na ně stejná bezpečnostní kritéria jako na mobilní regály paletové, tj. pochopitelně systém světelných závor a senzorů pro zajištění bezpečnosti obsluhy.
O regálové technice bychom mohli mluvit ještě dlouho, protože jde o oblast, která neustále prochází vývojem a inovacemi. Inovace v logistice byly tématem letošního kongresu EASTLOG, kde se jim věnovala workshopová sekce LOG-IN. Nicméně nelze inovovat, když firma nemá ponětí, s kým by mohla v tomto směru spolupracovat. Právě v této oblasti, a nejen v ní, pomáhá logistická kniha SLBOOK. Jaké s ní máte zkušenosti?
SLBOOK je logistická kniha kontaktů, ve které si firma může nejen udělat přehled o společnostech nabízejících služby v daném oboru v rámci logistiky, ale může v knize najít také konkrétní kontakty a v neposlední řadě i reference. Jde tedy o přehledný katalog dodavatelů, kde vše potřebné zájemce o logistické služby najde na jednom místě. My v této knize také inzerujeme, protože má smysl být vidět tam, kde hledají naši zákazníci.